شناسهٔ خبر: 63709666 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شکنندگی آتش‌بس غزه بعد از ۷۲ ساعت

روزنامه جوان

سازمان ملل اعلام کرده که روز شنبه ۶۱ کامیون حامل کمک‌های پزشکی، غذایی و بسته‌های آب، محموله‌های خود را در شمال نوار غزه تخلیه کرده‌اند. این در حالی است که بر اساس توافق صورت گرفته میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی قرار بود روزانه ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شود

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: وال‌استریت‌ژورنال نوشته که میانجیگران در مذاکرات تبادل اسرا امیدوارند حماس و رژیم صهیونیستی در ازای آزادی ۴۰ تا ۵۰ گروگان دیگر آتش‌بس در غزه را چهار روز تمدید کنند، ولی تأخیر در آزادی گروگان‌ها نشان داد که توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس تا چه حد شکننده است. 
 
سازمان ملل اعلام کرده که روز شنبه ۶۱ کامیون حامل کمک‌های پزشکی، غذایی و بسته‌های آب، محموله‌های خود را در شمال نوار غزه تخلیه کرده‌اند. این در حالی است که بر اساس توافق صورت گرفته میان جنبش حماس و رژیم صهیونیستی قرار بود روزانه ۲۰۰ کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه شود. این روند کند که در واقع نقض تعهدات آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی به حساب می‌آید، شنبه شب دوطرف را تا آستانه از سرگیری درگیری‌ها پیش برد. در حالی که حماس اعلام کرده بود که در صورت ادامه نقض آتش‌بس، روند تبادل اسرا را متوقف خواهد کرد، ولی پادرمیانی قطری‌ها باعث شد که آتش‌بس ادامه پیدا کند. رسانه‌های قطری از تماس تلفنی بین جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر خبر دادند و در واقع همین رایزنی‌ها بود که دست آخر، منجر به عملیاتی شدن دومین مرحله تبادل اسرا بین حماس و رژیم صهیونیستی شد که بر اساس آن حماس در مقابل ۳۹ فلسطینی، ۱۳ اسرائیلی دیگر و همچنین چهار شهروند تایلندی را آزاد کرد. ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر شامگاه شنبه تأیید کرد که پس از تأخیر در اجرای توافق آزادسازی اسرا از طریق رایزنی‌های قطری-مصری موانع برطرف شد. 
در حالی که آتش‌بس تا ساعت ۷ صبح روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت، «لولوه الخاطر» وزیر مشاور قطر در امور همکاری‌های بین‌المللی در وزارت خارجه قطر دیروز خبر داد گفتگو‌هایی هم برای تمدید توافق آتش‌بس وجود دارد. همچنین وال‌استریت‌ژورنال از قول یک منبع آگاه گزارش کرده که مذاکره‌کنندگان امیدوارند بتوانند آتش‌بس موقت چهارروزه را با آزادی ۴۰ تا ۵۰ اسیر اسرائیلی دیگر در غزه تمدید کنند. 
با وجود این گمانه‌زنی ها، شک و تردید‌هایی جدی درباره تمدید آتش‌بس وجود دارد. بی‌بی‌سی نوشته که تأخیر در آزادی گروگان‌ها در روز شنبه نشان داد که توافق آتش‌بس میان اسرائیل و حماس تا چه حد شکننده است، به خصوص که به نوشته بی‌بی‌سی، ساعت‌ها این نگرانی وجود داشت که ممکن است این توافق به هم بخورد. موضع‌گیری‌های دو طرف نیز احتمال تمدید آتش‌بس را کم کرده است. هرتزی هالوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی روز شنبه گفت: «ما بعد از پایان آتش‌بس به حملات خود در نوار غزه ادامه خواهیم داد و این اقدام را برای نابودی حماس و فشار بسیار بیشتر برای آزادی تمام اسرای‌مان در سریع‌ترین زمان ممکن و از بین بردن حماس انجام می‌دهیم.» او تأکید کرد که اگر فشار‌های ارتش اسرائیل نبود این توافق صورت نمی‌گرفت. هالوی در حالی که گفته اسرائیل «متعهد به جنگ تا زمان آزادی اسرا» است، این را توضیح نداده که در حالی که بعد از ۴۸ روز جنگ نتوانسته از مسیر نظامی اسرای اسرائیلی را آزاد کند، با ادامه آن چطور آن‌ها را آزاد خواهد کرد. 
ظاهراً اسرائیلی‌ها معتقدند که دور جدیدی از اقدام نظامی علیه غزه حماس را مجبور به آتش‌بس و تبادل اسرا خواهد کرد. یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت که هرگونه مذاکراتی که این رژیم از طریق میانجیگران با جنبش حماس برای آزادی اسرا در غزه در آینده انجام می‌دهد، با زور انجام می‌شود و ارتش تا زمان آزادی تمام اسرا نوار غزه را ترک نخواهد کرد ولی واقعیت این است که حرکت جنگ به جلو، احتمال توافق بین طرفین را کمتر و کمتر می‌کند؛ سناریویی که ممکن است حماس را به سمت سناریو‌هایی به جز تبادل اسرا سوق دهد. 
گاردین در گزارشی این احتمال را مطرح کرد که حماس به دنبال آزادی تعداد بیشتری از فلسطینی‌ها نسبت به آنچه در مذاکرات توافق شده (یعنی نسبت «سه فلسطینی به ازای یک گروگان») باشد ولی به نوشته همین روزنامه، مشکل دیپلمات‌ها این است که هر دو طرف درگیر، دلایل خوبی برای «تمدید نکردن آتش‌بس» دارند. از نظر نتانیاهو، آتش‌بس طولانی به معنای دست نخورده باقی ماندن ساختار‌های نظامی حماس است، در حالی که به نوشته این روزنامه اگر همه گروگان‌ها آزاد شوند، حماس اهرم نفوذ خود را بر اسرائیل از دست خواهد داد؛ سناریویی که باعث می‌شود هرچه مذاکرات به سمت جلو برود، دورنمای آتش‌بس پیچیده‌تر شود.

نظر شما