شناسهٔ خبر: 63684766 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

آغاز به کار «انجمن خیرین میراث فرهنگی»/ دارابی: حال بناها و آثار تاریخی ایران خوب نیست

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عصر امروز رسماً آغاز به کار کرد. انجمن خیرین میراث‌فرهنگی با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عصر امروز رسماً آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی خبرگزاری برنا، آیین رسمی آغاز به کار «انجمن خیرین میراث‌فرهنگی» عصر امروز با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاونان وزارتخانه، خیران، هنرمندان، ورزشکاران و مدیران‌کل میراث‌فرهنگی استان‌ها ساعتدر هتل اسپیناس برگزار شد.

انجمن‌خیرین میراث‌فرهنگی با هدف جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای مرمت بناهای تاریخی و با مجوز از سوی وزارت کشور راه‌اندازی شده است.

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در این مراسم اظهار کرد: همه شما بزرگواران از راه های دور و نزدیک آمده اید تا بگویید میراث فرهنگی، هویت، پیشینه تاریخی و تمدن کهن و ممتاز ما ایرانیان است و به آن افتخار می کنیم.

وی افزود: از مرجع عالیقدر حضرت آیت ا... العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) که در پاسخ به نامه اینجانب بزرگواری فرمودند و « هرگونه کمک به مرمت و بازسازی بناها و آثار تاریخی به ویژه آثار مذهبی از محل تبرعات مردمی را کاری شایسته» دانستند بسیار سپاسگزارم و این سرمایه بزرگ معنوی برای کار انجمن خیرین میراث فرهنگی است.
 
دارابی تصریح کرد: ما وقتی از ایران و تمدن با شکوه آن سخن می گوییم از بیش از ۷ هزار سال قدمت تاریخی و سابقه بیش از یک میلیون سال سکونت بشری در آن حرف می زنیمکشوری که بیش از یک میلیون آثار تاریخی ارزشمند دارد که تاکنون فقط ۳۵ هزار اثر آن را توانسته ایم ثبت کنیم.
 
وی با بیان اینکه ایران از حیث ثبت آثار در فهرست جهانی یونسکو جزو ۱۰ کشور نخست دنیاست، گفت: رابطه معناداری میان ثبت سایت های جهانی و افزایش توریسم و گردشگری، توسعه کسب و کارها، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و ... وجود دارد.
 
معاون میراث فرهنگی تصریح کرد: حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و حمایت از صنایع دستی از رویکردهای مهم دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی است. به رغم همه تلاش ها و اقدامات صورت گرفته که ما کمال تشکر را داریم، اما «بودجه و اعتبارات میراث فرهنگی بس محدود است» که با آن اقدام قابل ملاحظه ای را نمی توان انجام داد و این رو است که می گوییم حال بناها و آثار تاریخی ایران خوب نیست و نیاز به یک نهضت مردمی دارد.
 
وی ادامه داد: ابوریحان بیرونی منجم، ستاره شناس، ریاضی دان و دانشمند بزرگ ایرانی که لقب «همه چیز دان» به او داده اند، ۶۰۰ سال قبل از گالیله گفت زمین گرد است. ۵۰۰ سال قبل از کپرنیک می دانست که زمین به دور خورشید می گردد. نخستین کسی بود که شعاع کره زمین را اندازه گیری کرد. انیشتن ۱۰۰۰ سال بعد از او فوتون اجزاء را کشف کرد. آیا می دانیم آرامگاه او کجاست؟ نظامی گنجوی، مولوی، سهروردی، امیرکبیر، رودکی، فارابی، سید جمال الدین اسدآبادی، رئیس علی دلواری و ده ها تن دیگر از مفاخر این سرزمین چرا نباید یک موزه بزرگ ازمشاهیر و مفاخر ایرانی داشته باشیم که نسل جوان ما با دیدن آن گنجینه  های بزرگ بشری به هویت و تمدن خود افتخار کنند؟
 
دارابی تصریح کرد: حکیم ابوالقاسم فردوسی بزرگ، خالق شاهنامه که کتاب احوال ایرانیان یا شناسنامه ملی ما را نگاشته است. اثر حماسی که تا ۶۰ هزار بیت گفته اند و ۲ هزار بار از واژه ایران ۸۰۰  بار از خرد و خردورزی سخن گفته است. او امروز فخر جهان بشریت است اما چرا نمی توانیم مجموعه بزرگ توس و آرامگاه او را ثبت جهانی کنیم.!
 
وی گفت: تخت جمشید، تخت سلیمان، حافظ، سعدی، خیام، ... این ها بناها و آثار تاریخی پر افتخار ما هستند. میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، مسجد امام ، مسجد شیخ لطف الله و بازار قیصریه که اگر هر کشوری فقط یکی از آنها را داشت به خود می بالید؟ اما با کمال تأسف پدیده های طبیعی چون سیل، زلزله، فرونشست تهدید بزرگی برای پایداری و برجای ماندن آنها شده است و بند دل ما پاره می شود وقتی خبری از ترک برداشتن دیواری یا سقفی از بناها را می شنویم.
 
معاون میراث فرهنگی افزود: ۵۴ کاروانسرای تاریخی ایران را در چهل و پنجمین نشست عمومی کمیته میراث جهانی یونسکو در شهریور ماه امسال در ریاض ثبت جهانی کردیم. بیش از یک دقیقه صدها نفر از حاضران در سالن به احترام ایران و ایرانی دست افشانی کردند و تشویق های مکرر که خیلی حالمان خوب شد و افتخار کردیم که نماینده ملت شایسته ایران بودیم. برای ثبت این کاروانسراها که در ۲۴ استان کشور پراکنده اند. (گفتنی است ما در ایران بیش از ۱۰۰۰ کاروانسرا از دوران باستان تا قاجاریه داریم که ۷۰۰ مورد آن ثبت ملی شده است). خوب حالا پس از ثبت جهانی که آغاز کار است هیچ چیز نداریم.

نه نیروی انسانی، نه بودجه و نه اعتبار

وی ادامه داد: من قصد سیاه نمایی یا خدای ناکرده نادیده انگاشتن خدمات انجام شده را ندارم. من در این اجتماع بزرگ که اعلام موجودیت انجمن خیرین میراث فرهنگی است باید صادقانه اما صریح با شما سخن بگویم وگرنه به وظیفه و رسالت تاریخی خود عمل نکرده ام.

بنده شهادت میدهم که دولت سیزدهم، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی و نیز مجمع تشخیص مصلحت نظام که نهادهای اصلی هستند، بیشترین حمایت ها را در طول تاریخ در حال حاضر از میراث فرهنگی داشته و دارند اما عظمت و گستردگی کار میراث فرهنگی به دست ایران بزرگ است و فراتر از هر دولتی است.

دارابی ادامه داد: با حمایت شخص رئیس جمهور جناب حجت الاسلام رئیسی که فرمودند «من از ایده عالی و کار شما قدردانی و حمایت می کنم» و اهتمام، راهنمایی، پیگیری های مکرر و پشتیبانی های بی دریغ وزیر میراث فرهنگی، کار تشکیل انجمن دنبال شد. هیأت مؤسس برای این مهم همت کردند، جمعی از مدیران و دوستان بزرگواری که افتخار دادند به عنوان اعضای هیأت مؤسس مقدمات اخذ مجوز، نهایی کردن اساسنامه، ثبت شرکت ها و افتتاح حساب را انجام دادند.

خیرین میراث فرهنگی چراغ اول را روشن کردند 

وی افزود: بسیار خرسندم که اعلام کنم از زمان اعلام این نشستاز جمع شما عزیزانی اعلام کرده اند که بخشی از هزینه آموزش امر موزه داری کشور شامل بورسیه کردن، اعزام به خارج برای دوره های آموزشی و آوردن اساتید به ایران و ... را تقبل خواهند کرد. دو تن از فعالان اقتصادی که در جمع ما حضور دارند، تمام هزینه های ساخت و احداث موزه بزرگ شهر خودشان را تقبل فرموده اند.

وی افزود: یکی دیگر از عزیزان برای قلعه الموت که در فهرست نامزدهای ثبت جهانی است اعتبار لازم را تأمین کردهاند. دو تن از بزرگواران بخشی از هزینه خرید و تجهیزات صوتی و حفاظتی بناهای تاریخی بزرگ را تقبل کرده اند. بله همین کمک ها و همکاری ها است که ما امید به ایجاد یک نهضت بزرگ مردمی برای حفاظت  از میراث فرهنگی داریم.
 
وی گفت: این کمک ها برابر قانون از معافیت های مالیاتی برخوردار می شوند و بسیاری می توانند در راستای مسئولیت های اجتماعی، این خدمات بزرگ را به سمت میراث فرهنگی هدایت کنند.
 
دارابی افزود: امروزه موزه داری نشانه رشد و توسعه یافتگی یک جامعه است. به هر میزان موزه داشته باشیم محلی برای رجوع به گذشته، تاریخ، یادآوری هویت و تمدن پرافتخار و کمک به صلح و نوعدوستی و بالابردن تاب آوری است.این ها همه تأثیرات موزه داری است. با این همه پس چرا نباید در همه شهرهای کشور موزه داشته باشیم؟ اگر همت عالی بخرج دهیم و با شعار « هر شهر یک موزه » در مدت زمان کوتاهی می توانیم در این حوزه از کشورهای سرآمد جهان باشیم و این دست یافتنی است.
 
الواح هخامنشی به دلیل کمبود جا در مخازن هستند
 
وی افزود: ۹ موزه منطقه ای داریم با اعتبارات قطره چکانی که داریم معلوم نیست برای تأمین هزار میلیارد تومان به بودجه امروز، چند دهه دیگر باید منتظر باشیم که به اتمام برسد ؟! ایوان مداین یا طاق کسری، برجسته ترین یادگار دوران ساسانی که معرف معماری با شکوه ایرانیان است در نزیکی ما در عراق را مؤسسه الف از کشور سوئیس برای مرمت می آید، چرا؟ چون چند سال قبل میراث فرهنگی وقت پول بلیط هواپیما برای اعزام مرمت کاران را نداشته است؟ این ها فرصت های طلایی است که دارد از دست ما می رود؟
 
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی گفت:امکانات ایمنی، حفاظتی، الکترونیکی، تجهیزات صوتی (راهنمای صوتی) در چنین کشوری با چنین عظمت فرهنگی نایاب است؟ این ها نیازهای اولیه موزه هاست و من ایمان دارم نه چند نفر بلکه به تنهایی یکی از شما می تواند برای تأمین این نیازها بدور از تشریفات اداری خریداری و در اختیار قرار دهد.
 
وی در پایان گفت: یک میلیون اشیاء و کالای فرهنگی داریم، جا نداریم در معرض دید مردم قرار دهیم. همه در مخازن هستند. الواح هخامنشی را آوردیم، کجا هستند؟ در همین مخازن! چرا؟ جا نداریم. این در حالی است که به طور جدی تر استرداد اشیاء و اموال فرهنگی را در دستور کار داریم. موزه ها ویترین و آبروی هر کشوری هستند.
انتهای پیام/

نظر شما