شناسهٔ خبر: 63683439 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چند خبر از تئاتر؛

بازگشایی تالار فرهنگ پس از ۴۴ سال تا اجرای «باغ آرزوها»

تهران- ایرنا- بازگشایی تالار فرهنگ پس از ۴۴ سال، ضبط تلویزیونی نمایش‌های برگزیده، معرفی برگزیده‌های دوازدهمین «چهارفصل تئاتر ایران»، اجرای «مجلس آخر»، «۱۲ مرد خشمگین ۲۰۲۴»، «۱۲ زن خشمگین ۲۰۲۴» و «باغ آرزوها» از خبرهای امروز تئاتر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، تالار فرهنگ پس از چهل‌ و چهار سال میزبان نمایش «جنون محض» نوشته نویسنده آلمانی مایکل فرین و ترجمه و کارگردانی علیرضا کوشک‌جلالی خواهد شد.

تالار فرهنگ در سال ۱۳۱۴، به‌ منظور اجرای انواع موسیقی و اجرای تئاتر ساخته شد. طراح و سازنده این بنای تاریخی و فرهنگی که به ثبت ملی نیز رسیده است، یک معمار ارمنی صاحب‌نام ساکن تبریز به نام اوژن آفتاندلیانس بود که ساخت بناهای مطرحی همچون کاخ‌های نیاوران، بابل، سعدآباد، فرح‌آباد، موزه کلیسای وانک اصفهان و چندی دیگر را در کارنامه خود دارد.

سبک معماری این بنای یک طبقه نئوکلاسیک است و محوطه داخلی سالن در یک و نیم طبقه است. ظرفیت حدودی تالار در طبقه همکف ۳۸۰ صندلی و ظرفیت طبقه بالکن ۱۶۰ صندلی است.

مالکیت اثر ملی در اختیار وزارت آموزش‌ و پرورش است و اکنون با نگاه مساعد مدیران نسبت به مقوله فرهنگ و هنر، قرار است در اختیار گروه‌های هنری برای اجرای نمایش‌های حرفه‌ای قرار بگیرد و نخستین اثری که از اواسط آذرماه در این تالار روی صحنه می‌رود، نمایش «جنون محض» است.

آرش رهبری و هاتف کلاته تهیه‌کننده، بهزاد جاودان‌فرد مجری طرح، آذین پورزند دستیار کارگردان و منشی صحنه، حمید عباسی مدیر صحنه، علی عباسی و طاها نوری شادکام مدیر تولید، آیلین بخشی طراح لباس، رضا خضرایی طراح نور، وحدت سرچونی طراح گریم، آرین کشیش‌زاده طراح صحنه، بهرنگ کامیار دستیار صحنه، جاوید علیپور طراح پوستر و تیزر، امیر قالیچی مدیر تبلیغات، امیر پارسائیان‌مهر روابط عمومی و مدیر امور رسانه، عباس اسکتی مشاور رسانه، ماهنوش جان‌نثار و نیلوفر آهویی عکاسان تبلیغاتی، یاسر صفری دستیار تهیه از عوامل این نمایش هستند.

تالار فرهنگ در تهران، خیابان انقلاب، خیابان حافظ، نرسیده به خیابان نوفل‌لوشاتو (جنب ورزشگاه حیدرنیا و تالار وحدت) واقع است.

ضبط تلویزیونی نمایش‌های برگزیده جشنواره‌های تئاتری ایران

فراخوان ضبط تلویزیونی نمایش‌های برگزیده جشنواره‌های ملی و بین‌المللی تئاتر ایران در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ در مرکز سیمرغ سازمان صداوسیما منتشر شد.

مرکز سیمرغ سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد، مجموعه‌ای از آثار نمایشی برگزیده جشنواره‌های ملی و بین‌المللی برگزارشده در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ را باهدف پخش از شبکه‌های مختلف تلویزیونی سراسری و استانی، انتخاب و ضبط کند.

از صاحبان آثار برگزیده این جشنواره‌ها که تمایل دارند آثار آنها در فرایند انتخاب و ضبط تلویزیونی قرار گیرد، درخواست می‌شود، موارد ذیل را حداکثر تا ۱۰ آذرماه، برای بررسی به شماره بله مرکز سیمرغ (۰۹۹۳۷۹۴۱۸۷۵) ارسال کنند:

فایل پی‌دی‌اف نمایشنامه، لینک فیلم نمایش در گوگل درایو، مشخصات نمایش شامل نویسنده/ کارگردان/عنوان جشنواره/بخش جشنواره/ گستره جشنواره (ملی یا بین‌المللی)/ سال/ شهر/ استان/ شماره ارتباط/ و سایر توضیحات ضروری و عکس مستندات برگزیدگی نمایش در جشنواره.

منظور از نمایش‌های برگزیده، نمایش برگزیده (به‌ عنوان اثر منتخب) در جشنواره است و نه گرایش‌های نمایشی مانند (بازیگری برگزیده، کارگردانی برگزیده، نمایشنامه‌نویسی برگزیده، طراحی صحنه برگزیده و ...). نمایش‌های منتخب این فراخوان، در مراکز صداوسیمای استان‌های محل تولید آثار، ضبط خواهد شد.

معرفی برگزیده‌های فصل دوازدهم «چهارفصل تئاتر ایران»

ایوب آقاخانی طراح و مدیر پروژه «چهارفصل تئاتر ایران» و مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از انتخاب ۹ ایده از ۶ استان کشور در فصل دوازدهم از پروژه‌ جامع ملی آموزش نمایشنامه‌نویسی به علاقه‌مندان خارج از پایتخت توسط اعضای هیئت‌علمی این فصل خبر داد.

اعضای هیئت‌ علمی فصل دوازدهم پروژه‌ «چهارفصل تئاتر ایران» با عنوان «تئاتر و خرافات در فرهنگ‌عامه» متشکل از شهرام زرگر و رامتین شهبازی ایده‌های اولیه‌ این افراد را شایسته‌ ورود به گام دوم یعنی نگارش نسخه‌ کامل اولیه دانستند:

علی مقتصدی/ «جن‌زدگان» از اسلامشهر، عدالت فرزانه/ «راز درخت مقدس» از اردبیل، عارف مهتاب/ «رودررو» از اردبیل، رقیه ارشادی/ «سرخور» از فارس، عقیل جماعتی/ «خورشید و ماه» از بوشهر، عقیل جماعتی/ «تبار خون» از بوشهر

رضا عیسی‌آبادی/ «افساری برای ندانستن‌ها» از مرکزی، آرزو بهرامی/ «اوجوبونوخ» از زنجان و هرمز لاوریان/ «دوکو» از بوشهر.

بازگشایی تالار فرهنگ پس از ۴۴ سال تا اجرای «باغ آرزوها»

این برگزیدگان تا بیستم آذر ماه فرصت تحویل نسخه‌ کامل اولیه‌ ایده‌ خود را به دبیرخانه‌ دائمی پروژه دارند.

ارتباط با دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری از طریق آدرس الکترونیکی ۴fasl.drama@gmail.com دارند.

همچنین ایوب آقاخانی مدیر این پروژه از تصویب نهایی سه نمایشنامه فصل یازدهم پس از طی مراحل نگارش و بازنویسی و اصلاح بدین شرح خبر داد؛ هلن بهرامی/ «مکاشفه‌ شب یلدا» از البرز، حامد مهینی «جوش‌شیرین» از بوشهر و فرهاد ارشاد «به روایت مریم» از فارس.

این نمایشنامه‌ها به روال دور نوین پروژه‌ «چهارفصل تئاتر ایران» برای چاپ در مجموعه‌ «فصل سفید» که کتاب خروجی‌های پروژه‌ «چهارفصل تئاتر ایران» محسوب می‌شود به نشر سوره‌ مهر برای چاپ معرفی‌ شدند و تاکنون چهار جلد از مجموعه‌ فصل سفید به انتشار رسیده و بقیه در نوبت چاپ قرار دارند که به‌ زودی به نشر و توزیع خواهند رسید.

«مجلس آخر» در سنگلج

نمایش «مجلس آخر» به نویسندگی اصغر گروسی و کارگردانی علی برجی از هفتم تا ۲۸ آذر ساعت ۱۹:۳٠ در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه می‌رود.

مدت زمان این نمایش یک ساعت است و در آن هنرمندانی همچون بهرام ‌سروری ‌نژاد، شقایق ‌فتحی، مصطفی بلوکات، مژده گیوه‌کی، سید عادل میر اسماعیلی و مهدی ‌محبی به ایفای نقش می‌پردازند.

بازگشایی تالار فرهنگ پس از ۴۴ سال تا اجرای «باغ آرزوها»

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «درست زمانی که فکرش را نمی کند مجلس آخر بر پا می شود.حاج غلامحسین که تعزیه خوانی قدیمی است به همراه عروسش مهتاب در خانه قدیمی زندگی می کنند همسر مهتاب به جنگ رفته و دو سال است که از او خبری نیست سیروس برادر زاده حاج غلام حسین قبلا خواستگار مهتاب بوده است و حالا به بهانه آموزش خواندن تعزیه به منزل حاج غلامحسین رفت و آمد دارد اما مهتاب همچنان چشم انتظار بازگشت قاسم همسر خود است تا اینکه...»

مهدی محبی و شقایق باقی دستیاران کارگردان در این نمایش هستند. از دیگر عوامل این اثر نمایشی؛ منشی صحنه فاطمه علیپور، مدیر صحنه سارا خالقی، عکاس ساجده سادات حسینی، طراح صحنه شهاب ‌شریفی، طراح نور حسین ‌کاظم ‌رودباری، طراح پوستر و طراح گرافیست شرکت هارمونی، گریم سهیلا ‌جوادی، موسیقی علی حیدری و چراغ علی ، مشاور رسانه ناصر ‌ارباب، ساخت دکور هنگامه ‌ذوذهب، علیرضا نمینی، حسین رفیعی، محمدرضا حسنی، محمدرضا ‌عباسی ‌ایشکوه و محراب ‌عامریان هستند.

«۱۲ مرد خشمگین ۲۰۲۴» و «۱۲ زن خشمگین ۲۰۲۴» در برج آزادی

دانیال اربابی در تازه‌ترین تجربه کارگردانیش قصد دارد دو نمایش با نام‌های «۱۲ مرد خشمگین ۲۰۲۴» و «۱۲ زن خشمگین ۲۰۲۴» را بر اساس فیلم‌نامه‌ی «دوازده مرد خشمگین» نوشته‌ رجینالد رُز را به روی صحنه ببرد.

نمایش‌های «۱۲ مرد خشمگین ۲۰۲۴» و «۱۲ زن خشمگین ۲۰۲۴» با نویسندگی، طراحی، تهیه‌کنندگی و کارگردانی دانیال اربابی آذر و دی ماه امسال در مجموعه برج آزادی به اجرا گذاشته خواهد شد.

این کارگردان که در نمایش پرطرفدار و محبوب قبلی خود یعنی «خانه برناردا آلبا» به رؤیت‌پذیرسازی ظرفیت زنان پرداخته بود، این بار در تلاش است تا تفاوت‌ها و توانمندی‌های زنان و مردان در حوزه تصمیم‌گیری و قضاوت را در قالب ۲ نمایش مجزا به تصویر بکشد.

در خلاصه داستان فیلم‌نامه‌ «دوازده مرد خشمگین» نوشته‌ رجینالد رز چنین آمده است: «پسر نوجوانی به قتل پدرش متهم شده و حال داوری نهایی برعهده هیئت منصفه‌ای ۱۲ نفره گذاشته شده است تا وی را متفق‌القول بی‌گناه یا گناهکار تشخیص دهند.»

بازگشایی تالار فرهنگ پس از ۴۴ سال تا اجرای «باغ آرزوها»

علوم مختلف مانند جامعه‌شناسی و روانشناسی به ما نشان داده‌اند که زنان و مردان به دلیل نگرش‌ها، ساختارهای ذهنی و روانی متفاوت، به شیوه‌های مختلفی به قضاوت و تصمیم‌گیری می‌پردازند.

بر اساس این مطالعات می‌توان چنین گفت که مردان در مقایسه با زنان، برای قضاوت مسائل پیش‌رو بیشتر متاثر از تجربیات گذشته و در پی تامین رفاه و آسایش نزدیکان خود هستند. حال آنکه زنان بسیاری برای قضاوت و تصمیم‌گیری امور کنونی به دورنمای آینده و مشکلات و نگرانی‌های محتمل آن تکیه دارند.

اجرای نمایش موزیکال «باغ آرزوها»

نمایش شاد و موزیکال «باغ آرزوها» به کارگردانی افشین ناظری از اول آذرماه هر صبح ویژه مدارس در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه خواهد رفت.

مهدی فرخی طراحی دکور و عروسک، مهرداد یکتا آهنگسازی، خدیجه زاده محمدی مشاور کارگردان، میترا محمدی ساخت دکور و عروسک، مصطفی شفیعی طراحی پوستر این نمایش را برعهده دارند. همچنین میترا محمدی، سمیرا خان زادی، افشین ناظری، خدیجه زاده محمدی و میثم نیکزاد عروسک‌گردانان «باغ آرزوها» هستند.

بازگشایی تالار فرهنگ پس از ۴۴ سال تا اجرای «باغ آرزوها»

نظر شما