شناسهٔ خبر: 63673868 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بروز اختلالات گوارشی، یکی از علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن

بروز اختلالات گوارشی یکی از علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن است.

صاحب‌خبر -
بروز اختلالات گوارشی، یکی از علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد، علایم و نشانه‌های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن را در افراد بسیار متفاوت خواند و افزود: در بسیاری موارد، علایم و نشانه‌های مسمومیت به شکل اختلالات گوارشی (تهوع و ‏استفراغ) در فرد ظاهر می‌شود.
 
دکتر علی یزدانی با بیان اینکه با شروع فصل سرد، آمار مسمومیت با گار مونوکسید کربن نیز افزایش می‌یابد، گفت: موارد مسمومیت از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ درصد نسبت به مشابه پارسال افزایش یافته است که با رعایت نکات ایمنی می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد و به افرادی که دچار مسمومیت شده اند، کمک‌های اولیه ضروری را ارائه داد.
 
 وی ادامه داد: در اثر تنفس مقدار فراوان گاز مونوکسید یا جذب آن از راه پوست، این ماده وارد خون و به جای اکسیژن، وارد ارگان‌های حیاتی بدن، همچون قلب و مغز و شش‌ها می‌شود و به این ترتیب مرگ افراد را رقم می‌زند.
 
دکتر یزدانی افزود: در اثر تماس طولانی با مونوکسیدکربن، سردرد، گیجی، ضربان شدید شقیقه ها، ‏وزوز گوش و خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، تپش قلب، کاهش هوشیاری، آسیب دائمی عصبی، کما و مرگ رخ می ‏دهد.
 
او تصریح کرد: علایم مسمومیت با مونوکسیدکربن در کودکان، تهوع، استفراغ و اسهال است که با مقادیر پایین تری از ‏مونوکسیدکربن بروز می‌کند؛ همچنین تماس طولانی مدت با گاز مونوکسید کربن به ویژه در کودکان، می‌تواند با بروز ‏اختلالات رفتاری و کاهش حافظه و ضریب هوشی همراه باشد‎.
 
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: اولین اقدام در برخورد با فردی که با گاز مونوکسیدکربن مسموم شده، انتقال مصدوم به هوای آزاد است و در ‏صورت قطع تنفس بیمار، باید احیای قلبی-ریوی را آغاز کرد و ‏با مرکز اورژانس ١١۵ تماس گرفت. ‏
 
وی با بیان اینکه با وجود توصیه‌ها و هشدار‌ها، باز هم همه ساله با شروع فصل سرد، شاهد حوادث ناگوار در این زمینه هستیم خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن باید به نکات پیشگیرانه توجه کرد و در صورت بروز مسمومیت، پس از انجام اقدامات اولیه، با اورژانس ١١۵ تماس  گرفته شود.

نظر شما