شناسهٔ خبر: 63620790 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

واکنش‌ها به اعلام آتش‌بس 4 روزه در غزه

حماس پس از مذاکرات سخت و پیچیده و طولانی اعلام کرد به یاری خداوند متعال و تلاش‌های زیاد طرف قطری و مصری به توافق آتش‌بس موقت به مدت ۴ روز دست پیدا کردیم و قطر هم این توافق را موفقیت میانجیگری مشترک با مصر و آمریکا بین (رژیم) اسرائیل و حماس توصیف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، حماس بامداد امروز، 1 آذرماه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از مذاکرات سخت و پیچیده و طولانی، اعلام می‌کنیم که به یاری خداوند متعال و تلاش‌های زیاد طرف قطری و مصری به توافق آتش‌بس انسان‌دوستانه (آتش‌بس موقت) به مدت ۴ روز دست پیدا کردیم.
حماس در ادامه بیانیه خود در چهل و هفتمین روز از جنگ غزه مفاد این توافق را اعلام کرد که بر اساس آن، درگیری‌ها از سوی دو طرف، فعالیت‌های نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در همه مناطق غزه و نیز جابه جایی خودروهای زرهی این رژیم در غزه متوقف خواهد شد.
بر اساس این توافق، صدها کامیون ویژه حامل کمک‌های بشردوستانه، درمانی و سوخت وارد همه مناطق غزه بدون استثنا خواهد شد.
حماس افزوده است: ۵۰ اسیر زن و کودک اسرائیلی زیر ۱۹ ساله در مقابل ۱۵۰ زن و کودک زیر ۱۹ ساله فلسطینی بر اساس سوابق اسارت آزاد خواهند شد.
در ادامه این توافق آمده است: حملات و پرواز جنگنده‌ها و هواپیماهای رژیم صهیونیستی طی چهار روز آتش‌بس در جنوب غزه و در شمال غزه نیز به مدت ۶ ساعت از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر متوقف خواهد شد.
حماس تأکید کرده است که طی دوره آتش‌بس رژیم اشغالگر متعهد شده است که به هیچ فردی در همه مناطق نوار غزه تعرض و حمله نکند و مردم آزادی عبور از شمال غزه به سمت جنوب در امتداد خیابان صلاح‌الدین را خواهند داشت.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین افزوده است: مفاد این توافقنامه بر اساس دیدگاه مقاومت و ملاحظات آن تدوین شد که هدف آن خدمت به مردم و تقویت پایداری آنان در برابر تجاوزات بود و مقاومت همواره به فداکاری‌ها، رنج‌ها و دغدغه‌های آنان توجه داشته است و این مذاکرات را با وجود تلاش‌های اشغالگران برای طولانی کردن و به تعویق انداختن آن، از موضع قدرت میدانی انجام داد.
در پایان بیانیه حماس آمده است: در حالی که ما رسیدن به یک توافق آتش‌بس را اعلام می‌کنیم، تأکید می‌کنیم که دستان ما روی ماشه باقی خواهد ماند و گردان‌های پیروز ما آماده دفاع از ملت ما و شکست اشغالگران هستند.

واکنش جنبش جهاد اسلامی

خبرگزاری براثا نوشت: جنبش جهاد اسلامی فلسطین در واکنش به این توافق اعلام کرد: هدف از بندهای توافقنامه آتش‌بس موقت، تحکیم پایداری ملت ما در باریکه غزه و پیروزی در مسئله اسرای قهرمانمان در زندان‌های رژیم صهیونیستی است. این توافق مقدمه‌ای برای آزادسازی همه اسرا و رفع محاصره از کل باریکه غزه خواهد بود.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ خود اعلام کرد که توافق آتش‌بس بعد از تلاش‌های سخت و مذاکرات از طریق واسطه‌ها و تعلل و ناسازگاری رژیم صهیونیستی انجام شد.

در این بیانیه آمده است که اسرای نظامی دشمن تا زمان آزادی تمام زندانیان فلسطینی از زندان‌های صهیونیستی، آزادی را نخواهند دید.

نخستین واکنش قطر به اعلام آتش‌بس

وزارت خارجه قطر اعلام کرد، زمان شروع آتش‌بس بشردوستانه ظرف ۲۴ ساعت اعلام می‌شود و به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت که قابل تمدید است.

وزارت خارجه قطر، افزود: موفقیت میانجیگری مشترک با مصر و آمریکا بین (رژیم) اسرائیل و حماس را که منجر به توافق برای آتش بس بشردوستانه شد، اعلام می‌کنیم.

بنا بر اعلام وزارت خارجه قطر، آتش‌بس اجازه ورود تعداد بیشتری از کاروان‌های بشردوستانه و کمک‌های امدادی از جمله سوخت تعیین‌شده برای نیازهای بشردوستانه را می‌دهد.

بر اساس این گزارش، مرحله اول شامل تبادل ۵۰ زندانی زن و کودک غیر نظامی در غزه در ازای آزادی زنان و کودکان از زندان‌های رژیم صهیونیستی است و تعداد آزادشدگان در مراحل بعدی اجرای توافق افزایش خواهد یافت.

استقبال بایدن از توافق آتش بس

جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا با استقبال از توافق آتش‌بس موقت بین رژیم صهیونیستی و حماس اعلام کرد:‌ من از توافقنامه آزادی گروگان‌ها استقبال می‌کنم و از «شیخ تمیم»، امیر قطر و «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر برای رهبری و مدیریت قاطع و مشارکت آنها در دستیابی به این توافق تشکر می‌کنم.

واکنش‌ها به اعلام آتش‌بس 4 روزه در غزه

بایدن با بیان اینکه «این توافق تعداد بیشتری از گروگان‌های آمریکایی را به میهن باز می‌گرداند» گفت: از تعهد نتانیاهو و دولتش برای حمایت از آتش‌بس طولانی برای تضمین اجرای کامل توافق و ارائه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه قدردانی می‌کنم.

رییس‌جمهور آمریکا در ادامه افزود: مهم است که تمام جنبه‌های این توافق به طور کامل اجرا شود و من با رهبران در تماس خواهم بود تا اطمینان حاصل کنم که این توافق به‌درستی اجرا می‌شود.

واکنش روسیه به توافق آتش‌بس انسانی چهار روزه در نوار غزه

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش از توافق رژیم صهیونیستی و حماس که شامل آتش‌بس بشردوستانه و تبادل کودکان و زنان اسیر از دو طرف می‌شود، استقبال می‌کند.

ماریا زاخارووا در مصاحبه با روزنامه «ایزوستیا» با بیان این موضوع افزود: روسیه از توافق بین اسرائیل و حماس در مورد آتش‌بس انسانی چهار روزه استقبال می‌کند و این همان چیزی است که مسکو از ابتدای تشدید درگیری‌ها خواستار آن بوده است.‌

وی همچنین گفت که اشاره به تلاش‌های ویژه قطر با هدف اجرای عملی فراخوان جامعه بین‌المللی مبنی بر توقف تشدید تنش‌ها بین اسرائیل و فلسطین، حائز اهمیت است.

رژیم صهیونیستی در حالی به توافق مبادله اسرا با حماس و آتش‌بس موقت تن داده است که پیش از این اعلام کرده بود اسرای اسراییلی نزد حماس باید بدون قید و شرط آزاد شوند و با حمله زمینی به غزه حماس را نیز نابود خواهد کرد، اما سرانجام بدون دست یابی به هیچ یک از اهداف نظامی که پیش از این اعلام کرده بود، تنها دستاوردش کشتار بیش از 14000 هزار فلسطینی شامل زنان و کودکان و بمباران و تخریب خانه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها و پناهگاه‌ها است که به لحاظ وحشیگری و ارتکاب جنایت جنگی یک رکورد برای جنایتکاران صهیونیست به حساب می‌آید.

وزارت بهداشت غزه در آخرین آمار خود از شهادت بیش از ۱۴ هزار و ۱۲۸ نفر شهید ۵ هزار و ۸۴۰ نفر کودک ۳ هزار و ۹۲۰ نفر زن مجروحان بیش از ۳۳ هزار نفر آوارگان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر خبر داد.

انتهای پیام

نظر شما