شناسهٔ خبر: 63606056 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اقدامات بسیج هنرمندان در هفته بسیج

رییس سازمان بسیج هنرمندان کشور از برگزاری جشنواره هنرمندان بسیج در دو محور جهاد تبیین و امیدآفرینی در سراسر کشور خبرداد.

صاحب‌خبر -
اقدامات بسیج هنرمندان در هفته بسیج
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دکتر جواد جمیری؛ رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور در برنامه سلام تهران درباره اقدامات ویژه بسیج در این هفته صحبت کرده اند که در زیر می خوانید: 
 
سؤال آقای حسینی؛ مجری: چه اقدامات ویژه‌ای را در هفته بسیج در دستور کار دارید؟
آقای جواد جمیری؛ رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور: از دیروز برگزاری گردهمایی هنرمندان از سراسر کشور را شروع کردیم ، یک برنامه سراسری است که در مراکز استان‌ها برگزار می‌شود با حضور هنرمندان به منظور هم افزایی و هم اندیشی هنرمندان سراسر کشور و ارتباط شان با مجموعه فرهنگی- هنری سراسر کشور و یک جشنواره ملی داریم ان شاء الله که پنجم آذر ماه برگزار می‌شود. این روز‌ها در حال برگزاری این جشنواره در استان‌ها هستیم؛ بخش استانی آن و بخش ملی آن هم ان شاء الله پنجم آذر ماه برگزار خواهد شد با حضور داستان نویسان سراسر کشور.
 
سؤال: بخش‌های مختلف این جشنواره‌ای که در استان‌ها برگزار می شود چیست؟ 
آقای جمیری: با محور طراحی شده؛ دو محور کلان جهاد تبیین و بحث امیدآفرینی. موضوعات بر اساس این دو محور تعیین شده است. آثاری که به بخش استانی راه یافتند ، داوری شدند. در هفته بسیج آن‌ها تقدیر خواهند شد برگزیدگان استانی شان و بخش ملی اش هم به ما معرفی شدند و در سطح ملی هم ارزیابی‌ها در حال انجام است که ان شاء الله برگزیدگان استانی هم در بخش ملی حضور پیدا کنند. 
 
سؤال: جدای از این برنامه‌هایی که در این یک هفته به صورت ویژه دنبال می‌کنید، اساساً بسیج هنرمندان چه فعالیت‌هایی را در طول سال در دستور کار خود دارد، در چه قالب‌هایی و چه هنرمندانی با شما همکاری دارند؟
آقای جمیری: ما یک شبکه هنری داریم؛ شبکه هنری بسیج در سراسر کشور از مراکز استان‌ها و شهرستان ها. در ۴۰۰ شهرستان ما کانون داریم و این کانون‌ها وظیفه شان جذب و سازماندهی هنرمندانی است که علاقه‌مند هستند در این حوزه به ما کمک کنند در هشت رشته تخصصی؛ حوزه تجسمی، ادبیات، شعر، تئاتر، فیلم، موسیقی و حوزه‌های مختلفی که در بحث هنر تعریف شده است.
رویداد‌های مختلفی هم در طول سال تعریف شده ؛ هم رویداد‌های هم افزا تعریف شده و هم جشنواره‌های مختلف و هم حمایت از تولیدات تجربی به منظور این که شبکه مان را توانمند کنیم و  سطح حرفه‌ای هنرمندان را ارتقاء ببخشیم.
به اضافه این که ما دوره‌های مختلف آموزشی هم در سطح کشور داریم که در مراکزمان برگزار می‌شود. به منظور این که بتوانیم سطح علاقه‌مندان را ارتقا دهیم و آن‌ها را به این شبکه متصل کنیم به اضافه این که آثار تولیدی این هنرمندان هم به علاوه این که در رویداد‌های ما حضور پیدا می‌کند، در جشنواره‌های ملی هم حضور پیدا کند و آن‌ها در این عرصه نقش بازی می‌کنند و نقش آفرینی می‌کنند. 
 
سؤال: آثار و تولیدات شما در چه بخش‌ها و حوزه‌هایی است؟
آقای جمیری: بیشتر در حوزه‌های فیلم کوتاه، تجسمی، گرافیک، نقاشی و عرصه‌های مختلف. حوزه ادبیات داستانی؛ داستان‌های کوتاه، حوزه شعر یک ظرفیت خیلی خوبی داریم در این حوزه. در حوزه‌های مختلفی مثل تئاتر به ویژه جشنواره تئاتر ما تولیدات مختلفی دارد. در طول سال هم حمایت می‌کنیم از تئاتر‌هایی که با موضوعات و محور‌های خاصی که پیش بینی شده به ویژه در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی فعالیت می‌کنند حمایت می‌شوند و کارشان روی صحنه می‌رود، به ویژه در حوزه تئاتر‌های میدانی و خیابانی فعال هستیم که بتوانیم این بخش تئاتر را بیشتر با مردم ارتباط قرار کنند و ما کار‌های هنری را ببریم بین مردم انجام شود. 
 
سؤال: دوره آموزشی تان هم در همین عرصه‌هایی است که اشاره کردید؟
آقای جمیری: بله.
 
سؤال: نکته‌ای بیان کردید که همکاران شما در فعالیت‌های غیرقشری بسیج یعنی فعالیت‌های عمومی‌تر و ملی هم حضور پیدا کردند؛ جشنواره‌های مختلف، مصادیقی را می‌فرمایید که در کجا بودند؟
آقای جمیری: بله، حضور در جشنواره تئاتر فجر، حضور در جشنواره‌های تجسمی فجر، ملی و بین المللی، فیلم کوتاه بسیج و جشنواره‌های مختلفی که دوستان ما آثاری تولید کردند که سطح شان سطح حرفه‌ای تری بوده حضور پیدا کردند و بعضاً هم صاحب مقام شدند.
 
سؤال: در این ایام؛ هفته بسیج، شرایط سخت مردم فلسطین را هم داریم، بسیج هنرمندان برای بیان مظلومیت مردم فلسطین در قالب هنر چه برنامه‌هایی را دنبال می‌کند؟
آقای جمیری: ما سه کار را تعریف کردیم؛ یک این که هنرمندان مان در قالب بیانیه و اظهارنظر این اتفاقات را دنبال و محکوم کردند اتفاقی که در غزه می‌افتد توسط رژیم صهیونیستی. کار دوم ما؛ حضور میدانی بود، حضور کار‌های هنری میدانی، ما یک طراحی برنامه‌ای کردیم به نام گذر هنر در سراسر کشور، این در معابر، میادین و جا‌هایی که پر رفت و آمد هست را حضور پیدا می‌کنند و با اجرای کار‌های مختلف هنری. کار‌های سرود، تجسمی، تئاتر خیابانی و سایر بحث‌های هنری که می‌شود در اماکن عمومی اتفاق بیفتد این‌ها اجرای کار کردند و عرصه و کار بعدی مان؛ حضور در فضای مجازی بود. تولیدات دوستان ما و هنرمندان بسیجی هم تولیدات شان در عرصه فضای مجازی هم ارائه شد و خواهد شد و این اتفاق ادامه دارد. یک حضور میدانی هم داشتیم؛ تجمع‌ها و گردهمایی‌هایی هم در محکومیت رژیم صهیونیستی داشتیم که بیست و هفتم؛ شنبه گردهمایی اهالی هنر و ادب در سراسر کشور اتفاق افتاد.
 
سؤال: به وقت قدس؟
آقای جمیری: بله، ما هم در کنار تمام هنرمندان همه دستگاه‌ها حضور داشتیم.
 
پایان.

نظر شما