شناسهٔ خبر: 63595158 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کنعانی: ایران برخلاف امریکا، نیرو‌های وکالتی ندارد

روزنامه جوان

بمب خبری ناپدید شدن یک فروند کشتی به نام «گلکسی لیدر» آن‌هم در دریای سرخ، توجه جهانیان را به خود معطوف کرد. اندکی بعد، منابع خبری اعلام کردند که نیروی دریایی یمن موفق شده این کشتی را تحت کنترل خود بگیرد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پی اقدام غافلگیرکننده انصارالله مبنی بر توقیف کشتی رژیم صهیونیستی و واکنش عصبی این رژیم در نسبت دادن این اقدام به ایران، با تأکید مجدد بر اینکه گروه‌های مقاومت مستقل و بنابر منافع خود عمل می‌کنند، تصریح کرد که تهران برخلاف واشینگتن که به نیرو‌های خود امر و نهی می‌کند، در منطقه نیروی وکالتی ندارد.

بعدازظهر یک‌شنبه، بمب خبری ناپدید شدن یک فروند کشتی به نام «گلکسی لیدر» آن‌هم در دریای سرخ، توجه جهانیان را به خود معطوف کرد. اندکی بعد، منابع خبری اعلام کردند که نیروی دریایی یمن موفق شده این کشتی را تحت کنترل خود بگیرد. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن ساعاتی بعد ضمن تأیید این اقدام گفت که در راستای اجرای دستورات رهبر این کشور و مسئولیت اخلاقی و دینی در قبال ملت فلسطین، نیروی دریایی یمن، عملیات نظامی را در دریای سرخ انجام داده است. صهیونیست‌ها بلافاصله به حربه تکراری خود در فرافکنی و مظلوم‌نمایی متوسل شدند و دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش این رژیم گفت که این اقدام، رخدادی «بسیار خطرناک در سطح جهانی» محسوب می‌شود. هاگاری همچنین مدعی شد که هیچ اسرائیلی در کشتی یادشده حضور ندارد. ناصر کنعانی در جریان نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به جنجال‌آفرینی‌های صهیونیست‌ها به ویژه بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران در توقیف کشتی اسرائیلی‌ها نقش داشته است، گفت: «ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم گروه‌های مقاومت در منطقه نمایندگان کشور‌ها و ملت‌های خود هستند و براساس منافع کشور‌ها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند، بررسی می‌کنند و به صورت خودجوش اقدام می‌کنند، این‌گونه اظهارنظر‌ها در راستای فرافکنی و برای فرار از شرایط بغرنجی است که صهیونیست‌ها با آن روبه‌رو هستند و آن‌ها نمی‌توانند بپذیرند که شکست راهبردی، سنگین و چندبعدی از سوی جریان مقاومت در فلسطین متحمل شده‌اند.» وی در پاسخ به سؤالی دیگر در مورد اتهامات امریکا به ایران مبنی بر اینکه تهران به وسیله نیرو‌های نیابتی خود به دنبال افزایش تنش در منطقه است و هشدار‌های واشینگتن در این زمینه به تهران گفت: «بر خلاف امریکا که به هم‌پیمانان خود امر و نهی می‌کند، جمهوری اسلامی ایران در منطقه نیرو‌های تحت امر یا نیرو‌های وکالتی ندارد.»


اطلاعات کشتی‌های اسرائیلی در دست انصارالله
خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه یک‌شنبه به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش داد که جنبش انصارالله با هلی‌برن نیرو‌های خود را روی عرشه کشتی «گلکسی لیدر» منتقل کرده است. محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن با تأکید بر عزم نیرو‌های مسلح یمنی در مقابله با صهیونیست‌ها گفت: «گروگانگیری کشتی اسرائیلی یک اقدام عملی است که جدیت نیرو‌های مسلح را برای ورود به نبرد با هدف یاری مقاومت در غزه ثابت می‌کند.» وی تصریح کرد که هرگونه تمایلی برای عدم گسترش دامنه درگیری به توقف تجاوزات اسرائیل علیه نوار غزه بستگی دارد. او با اعلام اینکه جهان بایستی درک کند که جنایت‌های دشمن صهیونیستی در غزه از حد و مرز گذشته است، گفت: «بر هر انسان آزاده‌ای در این جهان واجب است که برای توقف تجاوزات اسرائیل علیه غزه اقدامی بکند، چرا که بیانیه‌های محکومیت در جهانی که تنها زبان زور را می‌فهمد، فایده‌ای ندارد.» ضیف‌الله الشامی، وزیر اطلاع‌رسانی دولت پیشبرد امور نجات ملی در گفتگو با شبکه المیادین در این باره موضع‌گیری کرد: «صنعا اطلاعاتی درباره تمام کشتی‌های اسرائیلی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، در اختیار دارد و همه این کشتی‌ها هدف قانونی و مشروع نیرو‌های مسلح یمن خواهند بود.» الشامی تأکید کرد: «هر چیزی که مربوط به رژیم اشغالگر باشد هدف حمله ما قرار خواهد گرفت. صنعا رهبری دارد که همه راهبرد‌ها را بررسی و تلاش می‌کند تا زمان‌بندی مناسب را برای اجرا انتخاب کند. اگر می‌توانستیم همه کشتی‌های اسرائیل را یکباره توقیف کنیم، این کار را انجام می‌دادیم و امیدواریم که بتوانیم چنین هدفی را محقق کنیم.» همچنین، سرلشکر محمد القادری، فرمانده یگان پدافند ساحلی دولت صنعا هم گفت: «ما آمادگی کامل داریم و تجهیزات لازم را آماده کرده‌ایم و به مردم خود اطمینان می‌دهیم که نیرو‌های ما آماده انجام هرگونه مأموریت رزمی هستند.»
شکست صهیونیست‌ها در جبهه شمال
حزب‌الله لبنان نیز در ادامه اقدامات خود علیه مواضع صهیونیست‌ها حملاتی را صورت داد. این جنبش در بیانیه جدیدی اعلام کرد که به منظور حمایت از مردم ثابت‌قدم فلسطین، مواضع صهیونیست‌ها را هدف قرار داده است. در این بیانیه آمده است: «صبح روز دوشنبه رزمندگان ما پادگان «زبدین» را در مزارع اشغالی شبعا در لبنان با سلاح‌های مناسب و به صورت مستقیم هدف قرار دادند.» حزب‌الله لبنان همچنین اعلام کرد: «مجاهدان ما بار دیگر مرکز فرماندهی لشکر ۹۱ در پادگان «برانیت» را با دو فروند موشک «برکان» هدف قرار دادند.» خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که سه موشک به سمت پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در المالکیه در مقابل شهر عترون در جنوب لبنان شلیک شد. رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند که رگبار موشک از لبنان به شهرک برعام در جلیل علیا شلیک شد. شهرک‌نشین‌های ساکن شمال اراضی اشغالی تأکید کردند به دلیل تشدید عملیات‌های نظامی حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی، آن‌ها حاضر نیستند به شهرک‌های خود واقع در مرز با لبنان بازگردند. آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی و عضو کنست گفت: «ما در جنگ جبهه شمال شکست خورده‌ایم.» حیزی سیمانتوف، تحلیلگر امور عربی در شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «حزب‌الله به استفاده از میدان شمال ادامه خواهد داد تا تغییری در نوار غزه رخ بدهد. هیچ تغییری در غزه وجود ندارد و یحیی السنوار، رئیس حماس در غزه کشته نشده است و اسرائیل قادر نیست حماس را به طور کامل از بین ببرد.» تالی گوتلیف، عضو کنست از حزب لیکود هم گفت: «حزب‌الله لبنان ما را مسخره می‌کند و هر زمانی که بخواهد به ما حمله می‌کند.»

نظر شما