شناسهٔ خبر: 63594480 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

گزارش خبری تحلیلی کیهان

حمله بی‌سابقه حزب‌الله به صهیونیست‌ها یک مرکز فرماندهی اسرائیل منهدم شد

در جدیدترین اقدامات حزب‌الله لبنان در جبهه شمالیِ اراضی اشغالی، افزون بر چندین عملیات، یکی از مراکز فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی در پادگان «برانیت» هدف این شاخه مقاومت قرار گرفت و منهدم شد، تا به گفته برخی از رسانه‌های عبری دیروز شدیدترین حملات حزب‌الله رخ داده باشد. همزمان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفته است که حزب‌الله از 7 اکتبر(15 مهر) به این سو 1000 موشک شلیک کرده است.

صاحب‌خبر -
 
سرویس خارجی-
حزب‌الله لبنان اعلام کرد که نیروهای لبنانی با شلیک ۲ موشک «بُرکان» مرکز فرماندهی لشکر ۹۱ ارتش رژیم صهیونیستی مستقر در پادگان برانیت را هدف قرار دادند. بر اساس اعلام حزب‌الله لبنان، این موشک‌ها مستقیماً به اهداف مورد نظر خود برخورد کردند. انهدام این مرکز فرماندهی یکی از اقدامات حزب‌الله بود. رزمندگان مقاومت موفق شدند با راکت و گلوله‌های توپخانه، تجمع پیاده‌نظام ارتش اسرائیل را در مثلث الطیحات مورد اصابت قرار دهند. این حمله، تلفات قطعی در میان اسرائیلی‌ها برجای گذاشت. همچنین حزب‌الله لبنان با سه پهپاد به مراکز تجمع نظامیان ارتش اسرائیل در غرب کریات شیمونه یورش برد. حملاتی که به کشته و زخمی شدن نظامیان اشغالگر منجر شد.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی دوشنبه را یکی از سخت‌ترین و سنگین‌ترین روزهای حملات مقاومت در طول چند هفته گذشته دانسته و از شلیک بی‌امان موشک‌های سنگین حزب‌الله به سمت مواضع تروریست‌های صهیونیست می‌گویند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده پس از آنکه رژیم صهیونیستی از بمب‌های سنگین و حضور بالگردهای آپاچی برای هدف قرار دادن مناطق مسکونی و املاک شهروندان لبنانی در جنوب این کشور استفاده کرد مقاومت نیز چند پایگاه اشغالگران صهیونیست را با راکت‌های برکان هدف قرار داد که همان‌گونه که در ویدیوهای بالا مشاهده کردید تقریباً چیزی از این پایگاه‌ها باقی نمانده است.
 شبکه 12 رژیم صهیونیستی نیز گفته است: «حزب‌الله از صبح امروز [دوشنبه؛ 29 آبان] 40 موشک و 3 فروند هواپیمای انتحاری به سمت مواضع ارتش اسرائیل در الجلیل پرتاب کرده است که خشن‌ترین آنها شلیک موشک بورکان به پایگاه پرانیت بود که خسارات زیادی به بار آورد.»
گفتنی است که پیش از این حملات نیز حزب‌الله تنها در ۴۸ ساعت بالغ بر ۲۱ عملیات علیه مواضع صهیونیستی در طول نوار مرزی انجام داد که علاوه‌بر انهدام پهپاد هرمس ۴۵۰ رژیم صهیونیستی با موشک زمین به هوا به کشته و زخمی شدن تعدادی از صهیونیست‌ها منجر شده است.
حزب‌الله در بیانیه‌ جدیدی اعلام کرد: «صبح روز دوشنبه [29 آبان] زرمندگان ما پادگان زبدین در مزارع اشغالی شبعا در لبنان را با سلاح‌های مناسب و به صورت مستقیم هدف قرار دادند.» خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد که سه موشک به سمت پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در المالکیه در مقابل شهر عیترون در جنوب لبنان شلیک شد. رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند که رگبار موشک از لبنان به شهرک برعام در جلیل علیا شلیک شد. همچنین منابع رسانه‌ای از حملات خمپاره‌ای و موشکی حزب‌الله لبنان به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر دادند. رادیو ارتش رژیم صهیونیستی در این باره اعلام کرد که چند خمپاره از خاک لبنان به مواضع ارتش این رژیم در مناطق مرزی شلیک شد.
تاکنون هزار موشک بر سر صهیونیست‌ها کوبیده شده
«یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، گفته است: «حزب‌الله لبنان بیش از ۱۰۰۰ موشک به مرزهای شمالی شلیک کرده است.» او البته مدعی شد: «اما [حزب‌الله] هر روز بهای سنگینی می‌پردازد.» وی همچنین مدعی شد: «تل‌آویو با جنگ در چندین جبهه رو‌به‌رو است اما تمرکز آن بر نوار غزه است. شاباک و ارتش اسرائیل هر روز تلاش‌هایی را برای عملیات علیه اسرائیلی‌ها در کرانه باختری ناکام می‌گذارند.» وی گفت که «اساس دشمنی، ایران است.»
گفتنی است، عملیات حزب‌الله و این هزار موشک که به صورت متوالی صهیونیست‌ها را تحت تأثیر قرار داده است، تأثیر روانی بسیار زیادی بر تحلیلگران و شهرک‌نشینان شمال سرزمین‌های اشغالی و محافل صهیونیستی نسبت به اوضاع این منطقه داشته و آن‌ها نسبت به روند این تحولات ابراز نگرانی می‌کنند.
۷۰ هزار شهرک‌نشین صهیونیست دربه‌در
«موشه داویدوویچ»، رئیس انجمن شهرک‌های واقع در خط درگیری در شمال فلسطین اشغالی، در گفت‌وگویی با روزنامه عبری زبان معاریو اظهار کرد: «۷۰ هزار شهرک‌نشین در شهرک‌های مختلف پراکنده شده‌اند بدون اینکه کابینه پاسخ روشنی درخصوص بازگشت آن‌ها به شهرک‌هایشان در شمال با توجه به عملیات‌های نظامی حزب‌الله بدهد.» داویدویچ گفت: «اگر حزب‌الله در شمال باقی بماند، شهرک‌نشین‌ها هرگز به این منطقه بازنخواهند گشت حتی اگر نظامیان اسرائیلی در شهرک‌ها باقی بمانند.»
رئیس انجمن شهرک‌های واقع در شمال فلسطین اشغالی افزود: «با شهرک‌نشین‌هایی که منتقل شدند، دیدار کردم‌، آن‌ها گفتند، تا زمانی که جانشان بدون خطر امنیتی جدی در امنیت نباشد، هرگز به خانه‌های خود در مرزهای شمالی بازنخواهند گشت.» او در ادامه گفت: «به نظر می‌رسد سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله تحت تاثیر اظهارات نخست‌وزیر و اعضای کابینه قرار نگرفته و در حال افزایش شلیک موشک‌ها و پرواز پهپادها و موشک‌های ضد زره در مرزها است.»
«کوبی می‌روم»، خبرنگار شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، نیز اعلام کرد که حزب‌الله دستاوردهای زیادی را در افکار عمومی داشته است، از جمله این‌که ۷۰ هزار شهرک‌نشین از منازل خود در نوار شمالی تخلیه شده و صدها هزار نفر دیگر همچنان در معرض تهدید حملات موشکی حزب‌الله قرار دارند. به نوشته الاخبار، تحلیلگران سیاسی رژیم صهیونیستی در رسانه‌ها و محافل تحقیقاتی این رژیم مطالب زیادی را درخصوص نحوه بازگشت ساکنان شهرک‌های شمالی به منازل خود مطرح می‌کنند. برخی از این تحلیلگران افزایش فشارهای سیاسی بر دولت لبنان و تمرکز بیشتر بر قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت را مطرح می‌کنند و برخی دیگر معتقدند که با پایان یافتن حملات زمینی در نوار غزه و رسیدن به توافق درخصوص اسرا، خطر حزب‌الله لبنان نیز متوقف خواهد شد.
فاجعه اقتصادی در شهرک‌های شمال
رسانه‌های عبری تاکید کردند که «وضعیت در شمال فراتر از وضعیت عملیاتی و نظامی است، زیرا یک فاجعه اقتصادی در شهرک‌های شمال وجود دارد.» آن‌طور که ایسنا نوشته است، رسانه‌های عبری گزارش دادند که شلیک ضد موشک‌ها و آژیرها در شمال ۲۴ ساعت شبانه‌روز متوقف نمی‌شود. «حزب‌الله عملیات خود را بر شهرک‌های شتولا، زرعیت و سایر شهرک‌هایی که از ساکنانشان تخلیه شده‌اند متمرکز کرده است.» این رسانه‌ها خاطرنشان کرد: «شهرک‌هایی هستند که هنوز ساکنان آن‌ها هستند و استانداردهای مسافت تعیین‌شده توسط وزارت امنیت را رعایت نمی‌کنند.» طبق گزارش رسانه‌های عبری، سه هفته است که مشاغل تعطیل شده و شهرک‌نشینان هیچ چاره و منبعی برای امرار معاش ندارند.

نظر شما