شناسهٔ خبر: 63579916 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزير دادگستري:

اسراييل به هيچ قاعده انساني پايبند نيست / قوي شدن؛ علاج همه مشكلات ماست

صاحب‌خبر -

به گزارش وزارت دادگستري، امين حسين رحيمي وزير دادگستري صبح امروز دوشنبه 29 آبان 1402، ميهمان برنامه صبح بخير ايران در شبكه اول سيما بود.
وزير دادگستري در اين برنامه و در پاسخ به سوال مجري برنامه در خصوص اقدامات وزارت دادگستري در حوزه كودكان و نوجوانان گفت: بر اساس قانون، وزارت دادگستري به عنوان مرجع ملي حقوق كودك تعيين شده و در اين راستا جلسات شوراي هماهنگي اين مرجع با حضور نمايندگان دستگاه‌ها و نهادهاي دولتي و غيردولتي متولي حقوق كودكان به منظور همگرايي، هم‌افزايي و هماهنگي هرچه بيشتر به طور منظم برگزار مي‌شود.
رحيمي مهمترين وظيفه بين‌‎المللي مرجع ملي حقوق كودك را پايش و رصد وضعيت كودكان در كشور و تهيه گزارش به صورت پنج سال يكبار براي ارايه به سازمان ملل متحد عنوان كرد و گفت: آخرين گزارش پس از تاخير چندساله، در دولت سيزدهم تكميل و ارسال شده است. در بُعد داخلي و از طريق استانداري‌ها، مراجع متناظر استاني به عنوان نمايندگان مرجع ملي حقوق كودك براي بررسي، پايش و گزارش وضعيت كودكان در استان‌ها تعيين شده‌اند و در اين زمينه، ضمن دعوت از سمن‌ها، نهادهاي ذيربط، قضات و ضابطين مرتبط با حوزه حقوق كودك، آموزش‌ها و برنامه‌هاي لازم به صورت مستمر ارايه مي‌شود.
رييس مرجع ملي حقوق كودك در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شرايط وخيم، دردناك و تاسفبار كودكان، زنان و مردم بي‌دفاع غزه گفت: شرايط رنج‌آور اين روزهاي غزه و جنايات وحشيانه رژيم صهيونيستي در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه دولت‌ها و مجامع بين‌المللي مدعي حقوق بشر بخاطر فشارهاي سياسي آمريكا و لابي صهيونيسم منفعل و ناكارآمد شده‌اند.
وزير دادگستري افزود: وزارت دادگستري و مرجع ملي حقوق كودك پس از وقايع غزه، با دعوت از نماينده يونسف در تهران، مراتب اعتراض شديد خود را در مورد نسل‌كشي زنان و كودكان بي‌دفاع غزه اعلام و خواستار حمايت و كمك‌رساني به مردم مظلوم غزه شد. همچنين ضمن مكاتبه جداگانه با دبيرخانه كنوانسيون بين‌المللي حقوق كودك و صندوق كودكان سازمان ملل بر لزوم توقف جنايات رژيم صهيونيستي و امدادرساني به كودكان و زنان و آسيب ديدگان از جنگ تاكيد شد و در همين راستا با دعوت از سمن‌ها و نهادهاي حقوق بشري كشور، هماهنگي و همگرايي لازم براي مكاتبه و برقراري ارتباط با نهادهاي بين‌المللي و سازمان ملل براي توقف كشتار زنان و كودكان در غزه انجام شده است.
رحيمي وقايع غزه و جنايات وحشتناك رژيم غاصب صهيونيستي در اين منطقه را حيرت‌آور خواند و افزود: رژيم جعلي اسراييل تمام قواعد و قوانين بين‌المللي حقوق بشري و حقوق بشردوستانه را پايمال كرده و به هيچ قاعده انساني پايبند نيست. در شرايطي هستيم كه نهادهاي بين‌المللي حقوق بشر از جمله شوراي امنيت و شوراي حقوق بشر در كوچكترين مخاصمات دنيا به سرعت ورود كرده و با تعيين كميته حقيقت‌ياب، سعي در اجراي خواست‌هاي سياسي كشورهاي غربي و آمريكا را دارند اما فشارهاي سياسي و لابي صهيونيسم شرايطي را فراهم كرده كه زنان و كودكان و مردم بي دفاع غزه هر لحظه زير بمباران و حملات وحشيانه رژيم اسراييل در حال كشتار و آسيب هستند و صدايي از دولت‌ها و نهادهاي حقوق بشري بلند نمي‌شود.
وزير دادگستري با اشاره به اينكه وقايع غزه ثابت كرد اميدي به نهادهاي حقوق بشري و دولت‌هاي مدعي در اين زمينه نيست اظهار داشت: علاج همه مشكلات، قوي شدن است. قوي شدن در همه ابعاد و زمينه‌ها، وقتي در همه ابعاد و زمينه‌ها مانند توان نظامي قوي و توانمند و مدعي باشيم، دست برتر را در مقابله با دشمنان خواهيم داشت.
رييس مرجع ملي كودك، در بخشي از سخنان خود با اشاره به افتتاح مجتمع شوق زندگي در شيرخوارگاه آمنه سلام الله عليها اظهار داشت: با توجه به شرايط خاص و زمانبر فرزندخواندگي، با پيشنهاد وزارت دادگستري، آيين‌نامه قانون حمايت از كودكان بي‌سرپرست و بدسرپرست اصلاح و بر اين اساس بهزيستي مجاز شد پس از احراز صلاحيت، كودكان را به صورت موقت به خانواده‌هاي متقاضي واگذار كند تا رشد و بالندگي اين كودكان در دامان خانواده صورت پذيرد.
وي مجتمع‌هاي شوق زندگي را حاصل تعامل جدي دولت و قوه قضاييه برشمرد و گفت: بركات و دستاوردهاي ارزشمندي در مجتمع‌هاي شوق زندگي وجود دارد، نمايندگان همه دستگاه‌هاي ذيربط در اين مراكز مستقر هستند و وضعيت كودكان واگذار شده، در خانواده‌ها به صورت مستمر رصد و ارزيابي مي‌شود. راه‌اندازي مجتمع‌هاي شوق زندگي در سراسر كشور و تخليه مراكز بهزيستي اين فرصت و امكان را فراهم مي‌كند تا موضوع كودكان كار و خيابان را به صورت جدي و ريشه‌اي تعيين تكليف كنيم.

برچسب‌ها:

نظر شما