شناسهٔ خبر: 63547318 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

فرمانده نیروی دریایی ترکیه: نیازی به حضور آمریکا و ناتو در دریای سیاه نیست

فرمانده نیروی دریایی ترکیه روز شنبه اظهار داشت که این کشور می‌تواند امنیت دریای سیاه را تامین کند و نیازی به حضور آمریکا یا ناتو در این منطقه نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ فرمانده نیروی دریایی ترکیه روز شنبه اظهار داشت که ترکیه می‌تواند امنیت دریای سیاه را تامین کند و خواهان حضور آمریکا یا ناتو در این منطقه مهم نیست.

به گزارش وبگاه «ترکیش مینت»، فرمانده نیروی دریایی ترکیه با اشاره به درگیری‌های اخیر صورت گرفته بین روسیه با گرجستان و اوکراین گفت: «ناتو در تلاش است اقداماتی را در دریای سیاه انجام دهد، اما ما اعلام می‌کنیم که این اقدامات را خودمان در دریای سیاه انجام خواهیم داد و نمی‌خواهیم ناتو یا آمریکا در دریای سیاه باشند.»

بر اساس این گزارش، ترکیه، متحد ناتو در دریای سیاه با اوکراین و روسیه همسایه است و روابط خوبی با هر دو دارد. بر اساس معاهده ۱۹۳۶ مونترو، ترکیه بر تنگه‌های «بسفر» و «داردانل» کنترل دارد و در صورت تهدید یا در زمان جنگ می‌تواند عبور کشتی‌های جنگی را محدود کند.

فرمانده نیروی دریایی ترکیه افزود: «در جریان جنگ اوکراین و روسیه، بیش از ۴۰۰ مین به دریای سیاه پرتاب شد و ۱۷ مین به ساحل ترکیه رسیدند.»

این مقام ارشد نظامی ترکیه به خطرناک بودن مین‌ها اشاره کرد و گفت: «کشف مین برای حفاری گاز طبیعی در این منطقه مهم است، زیرا انفجار مین‌ها می‌تواند منجر به تلف شدن کشتی‌ها و ذخایر گاز طبیعی در دریا شود.»

فرمانده نیروی دریایی ترکیه افزود: «هدف ما احترام به مونترو است. ما امنیت را برای همه در دریای سیاه فراهم کرده‌ایم. ما به عنوان ترکیه امنیت دریای سیاه را تامین می‌کنیم. آمریکا و ناتو نباید دریای سیاه را به خاورمیانه تبدیل کنند. به همین دلیل است که ما نمی‌خواهیم هیچ کشور یا ناتو وارد دریای سیاه شود.»

ترکیه از اوکراین حمایت نظامی کرده و در عین حال همکاری اقتصادی با روسیه را نیز حفظ کرده است. این کشور خود را به عنوان یک میانجی بالقوه در مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه معرفی و همزمان مخالفت خود را با تحریم‌های غرب علیه مسکو اعلام می‌کند. دریای سیاه برای حمل و نقل غلات، نفت و محصولات نفتی بخش مهمی است. اوکراین و روسیه یکدیگر را به مین گذاری در دریای سیاه متهم می‌کنند. / فارس

نظر شما