شناسهٔ خبر: 63507307 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

حفظ ارتباط جوانان با میراث فرهنگی کشور با استفاده از اماکن فرهنگی و تاریخی در رویدادهای فناورانه و نوآورانه

معاون علمی رئیس جمهور در مراسم امضای توافق‌نامه با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر استفاده از ظرفیت‌های صنایع دستی و میراث فرهنگی در خلق ارزش افزوده و ایجاد اشتغال تاکید کرد. معاون علمی رئیس جمهور در مراسم امضای توافق‌نامه با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر استفاده از ظرفیت‌های صنایع دستی و میراث فرهنگی در خلق ارزش افزوده و ایجاد اشتغال تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا؛ روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوریدر آیین‌ امضای توافق‌نامه همکاری مشترک بین معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد: فعالیت در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی، علم و فناوری از علاقمندی‌های قلبی من است چراکه باور و اعتقاد دارم امکان انجام کارهای بزرگ و اثرگذار در این دو‌حوزه به وفور فراهم است.

وی با بیان این‌که حوزه‌های میراث فرهنگی و دانش و فناوری مشابهت های بنیادین بسیاری دارند عنوان کرد: دو ارزش بنیادین در وجود آدمی نهاده شده است که یکی «علم» و دیگری «هنر» است. علم، مادر تمامی فناوری‌ها و نوآوری ها و هنر، مادر آثار باستانی، صنایع دستی و میراث فرهنگی ما است و این دو چشمه، ودایع نهاده شده در وجود ما انسان‌ها هستند و هرچیزی که از این دو منشأ می‌گیرد، جذابیت دارد.

رییس‌ بنیاد ملی نخبگان با بیان این‌که ماحصل ترکیب علم با تجارت، شکل‌گیری شرکت دانش‌بنیان و فناور است، ادامه داد: یکی از تشابهات اهل علم و اهل هنر همین‌جا است و هر دو قشر، چندان اهل کار بازار و ‌تجارت نیستند، اما در همراهی با افراد آشنا به حوزه بازار و اقتصاد، می‌توانند زمینه‌ساز شرکت‌های فناوری‌محور و صنعت فناوری باشند. به همین ترتیب ترکیب تجارت و‌ میراث فرهنگی به شکل گیری صنعت میراث فرهنگی منجر میشود.

دهقانی با بیان این‌که در این دو حوزه، سرمایه‌های بسیار ارزنده‌ای داشته و جزو شاخص‌ها در ابعاد جهانی هستیم، افزود: مخاطبان و مشتریان هر دو حوزه از جامعه نخبگانی هستند چرا که این دو، جزو عرصه‌های نخبه‌محور و به اصطلاح، فاخر بوده و همین امر، وجه اشتراک حوزه علم و هنر است. این حوزه‌ها همچنین هر دو از حوزه های مولد و ارزش آفرین در اقتصاد دنیا به شمار می‌روند و‌در تولید ناخالص ملی کشورهای توسعه یافته نقشی چشمگیر دارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به نقش صنایع و شرکت‌های خلاق در خلق ارزش افزوده، اشتغال و تولید ناخالص داخلی در پیوند هنر و فناوری با بازار گفت: اگر هنر، فناوری و تجارت با یکدیگر تلفیق شوند، شاهد پدیده جدیدی به نام صنعت خلاق خواهیم بود و‌ این جا، نقطه تلاقی هنر و فناوری است.

دهقانی با اشاره به حمایت از شرکت‌های خلاق و صنایع فرهنگی در راستای توسعه اشتغال، ارزش آفرینی و کمک به حفظ سرمایه‌های فرهنگی کشور گفت: دستاورد جدیدی که در همکاری با ستاد کل نیروهای مسلح برای حمایت از رشد و رونق و‌ ماندگاری نصیب شرکت های خلاق شده، استفاده از تسهیلات خدمت سربازی در این شرکت‌ها است. با توجه به این‌که اغلب بنیان گذاران و گردانندگان این شرکت‌ها از قشر جوان هستند، حمایت از گذراندن دوره سربازی در شرکت‌های خلاق یک نیاز حیاتی برای بقای این کسب‌وکارها بود که با مساعدت ستاد کل نیروهای مسلح و برای نخستین بار، ۲۰۰ سهمیه به متقاضیان شرکت‌های خلاق تخصیص یافت؛ موضوعی که می‌تواند به ماندگاری نخبگان این شرکت‌ها از یک سو و‌  ماندگاری شرکت در زیست بوم ‌صنایع خلاق کمک کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری تصریح کرد: این توافق‌نامه همکاری در راستای توسعه کسب‌وکار و اشتغال پایدار مبتنی بر فناوری و نوآوری در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، هم‌افزایی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و تولید اشتغال آفرین در این حوزه‌ها منعقد شده و امیدم این است که به ثمر بنشیند و آورده‌های ارزشمندی را برای حوزه صنعت خلاق میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور به دنبال داشته باشد. پیشنهادم این است که در چند مورد علاقه مشترک طرفین به جمع بندی برسیم و راسا آن را پیگیری کنیم.

دهقانی، بهره‌مندی از امکانات فرهنگی و تاریخی در حوزه صنایع خلاق، رویدادهای فناورانه و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان بدون تغییر در بافتار و کاربری این اماکن را یکی از محورهای تعامل با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی عنوان کرد و افزود:  تلاش می‌کنیم علیرغم شتاب گرفتن جریان علم، فناوری و نوآوری، ارتباط جوانان ما با زیرساخت‌های تاریخی، فرهنگی و هنری حفظ شود و از فضای میراث فرهنگی و اندوخته های فرهنگی و تاریخی دور نمانند. در همین راستا مقرر شد با تعریف برنامه‌های مشترک، این فضاها در قالب بستری مناسب و فرهنگ‌ساز برای اجرای رویدادهای نوآورانه در حوزه های گوناگون بهره‌برداری شود. 

عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این نشست عنوان کرد: این ‌توافق نامه یک سند اجرایی است که به حفظ اندوخته‌های حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری کمک می‌کند و خرسندیم که معاونت علمی با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و خلاق، برای حفظ این سرمایه‌ها و خلق ارزش افزوده عزمی جدی دارد.

وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در خلق ارزش افزوده و ارائه بهتر دستاوردهای حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری افزود: در بعضی از حوزه ها از بسته بندی تا ارائه و بازاریابی و صادرات مشکلات جدی داریم که نقش آفرینی شرکت های دانش بنیان و خلاق می تواند به رونق صنایع دستی و توسعه صادرات این حوزه و تحول در اقتصاد صنایع دستی کمک کند. توقعم از دوستان خلق ایده‌های نو برای این حوزه است تا فضا و‌هوای تازه ای در عرصه صنایع دستی و میراث فرهنگی دمیده شود.

انتهای پیام/

نظر شما