شناسهٔ خبر: 63495144 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

منشا آلودگی هوای اصفهان کجاست؟

بارگذاری غیر متعارف صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری، یکی از عوامل مهم آلودگی کلانشهر اصفهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به فعالیت واحد‌های آلاینده از جمله کوره‌های آجر پزی در محدوده این کلانشهر گفت: موضوع جابه جایی واحد‌های آجرپزی به خارج شعاع ۵۰ کیلومتری مرکز شهر اصفهان در سال ۸۸ در شورای برنامه‌ریزی استان اصفهان مطرح و مصوب شد و پس از ۱۰ سال در بهمن ماه ۹۸، ماموریت مطالعه پهنه‌بندی استقرار واحد‌های آجرپزی به گروه برنامه‌ریزی و آمایش سرزمین و بهره‌وری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان محول شد که آن سازمان با استفاده از داده‌های مکان محور، بازدید میدانی و جلسات کارشناسی، پهنه‌های پیشنهادی و سیاست‌های ساماندهی و استقرار صنعت آجر و سفال را تدوین و در پایان سال ۹۹ تصویب کرد.
بابک صادقیان با اشاره به اینکه هم اکنون برای جابه جایی واحد‌های آجر پزی به خارج از شهر دو منطقه درنظر گرفته شده است، افزود: شورای برنامه ریزی در حال برنامه ریزی برای فراهم کردن زیر ساخت لازم جانمایی واحد‌های آجر پزی در این مناطق هستند.
وی با اشاره به بازدید و پایش از واحد‌های آلاینده آجر پزی در شهر اصفهان گفت: حدود ۵۰ کوره آجرپزی غیرمجاز هم اکنون شناسایی شده و به زودی با هماهنگی قوه قضائیه غیرفعال خواهند شد.
صادقیان همچنین با اشاره به فعالیت و نوع سوخت ۲ واحد تولید شن در اصفهان گفت: این واحد‌ها برای فعالیت خود هم اکنون از گاز استفاده می‌کنند و مجوزی برای استفاده مازوت این واحد‌ها صادر نشده است.
وی با اشاره به اینکه سهم صنایع در آلودگی شهر اصفهان بیش از ۱۴ درصد برآورد شده است، افزود: بسیاری از واحد‌های صنعتی استان ملزم به اجرای سامانه‌های کنترل آلودگی هستند و در روز‌های آلوده هوا نیز از مدار فعالیت خارج می‌شوند.
رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان به سهم ۷۶ درصدی حمل و نقل نیز در آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه هم اکنون برخی از خودرو‌های حمل و نقل عمومی در شهر فرسوده است و این نیز موجب آلودگی هوا می‌شود که باید مسوولان در این خصوص تدبیری جدی به کار گیرند.
وی گفت: متاسفانه اصفهان به دلیل شرایط جغرافیایی خاص و سکون جو در داشتن روز‌های آلوده حتی از تهران و برخی از کلانشهر‌های دیگر کشور نیز پیشی گرفته است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در این خصوص گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ روز هوای پاک، ۷۵ روز هوای آلوده و ۱۵۰ روز هوای قابل قبول را در کلانشهر اصفهان سپری کردیم.
منصور شیشه فروش، یکی از عوامل در آلودگی هوای شهر اصفهان را کاهش سرعت باد دانست و افزود: استمرار شرایط سکون جوی موجب افزایش ذرات معلق در بیشتر نقاط شهر در چند روز گذشته شده و در اصفهان در طول ۷۰ تا ۸۰ روز ابتدای سال نیز وزش باد موثری گزارش نشده است.
وی ادامه داد: در پایش محیط زیستی صنایع در یک هفته گذشته برای بیش از ۲۰ واحد آلاینده اخطار صادر شد و ۱۰ واحد آلاینده نیز از مدار فعالیت خارج شدند.

<div id="video-display-embed-code_10418830"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4053258/10418830?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما