شناسهٔ خبر: 6349412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

هر هزار ایلامی یک تختواب بیمارستانی/این آمار با میانگین و استاندارد کشوری تناسب ندارد

استان‌ها > ایلام - استان 585 هزار نفری ایلام در مجموع 600 تخت بیمارستانی دارد که استان 585 هزار نفری ایلام در مجموع 600 تخت بیمارستانی دارد که این آمار با میانگین و استاندارد کشوری تناسب ندارد و جوابگوی نیازها نیست.و جوابگوی نیازها نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استان ایلام با وجود همه مسایل و مشکلات متعدد از نظر کمبود زیر ساخت ها، کمتر توسعه یافتگی و دوری از مرکز، مراکز درمانی و بیمارستانی آن اعم از خصوصی و دولتی آنچنان که باید و شاید تا چند سال اخیر از خدمات دهی مناسبی برخوردار نبودند.

 

*** استان ایلام و 600 تخت بیمارستانی

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام در خصوص تعداد و نوع بیمارستان های فعال در این استان می گوید: اکنون 9 بیمارستان دولتی، یک بیمارستان تامین اجتماعی و دو بیمارستان خصوصی در استان ایلام فعالیت می کنند.

دکتر علی دل پیشه اظهار کرد: استان 585 هزار نفری ایلام در مجموع 600 تخت بیمارستانی دارد که این آمار با میانگین و استاندارد کشوری تناسب ندارد و جوابگوی نیازها نیست.

وی ادامه داد: اکنون بیمارستان 372 تختخوابی ایلام در هشت طبقه در دست احداث است که با بهره برداری از این طرح و اضافه شدن تخت های آن به این آمار می توان به حد مطلوبی از نظر تعداد تخت های بیمارستانی دست یافت.

 

*** 288 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص در استان ایلام

دل پیشه گفت: در مجموع 288 پزشک در استان داریم که 124 پزشک عمومی، 147 پزشک متخصص و 17 پزشک فوق تخصص رشته های مختلف را شامل می شوند و در مراکز درمانی و مطب های خصوصی مشغول ارایه خدمات درمانی به شهروندان هستند.

وی افزود: هر چند تعداد پزشکان به تناسب جمعیت شرایط خوبی دارد ولی در برخی رشته های تخصصی به ویژه در شهرستان های استان کمبود پزشک متخصص مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده است.

 

*** فعالیت 53 داروخانه در استان ایلام

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تعداد داروخانه های دارای مجوز فعالیت در این استان را 53 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد هشت داروخانه شبانه روزی، 10 داروخانه نیمه وقت و 35 داروخانه تمام وقت در مرکز استان و شهرستان های تابعه به ارایه خدمات به شهروندان ایلامی مشغول هستند.

 

*** آزمایشگاه های بخش خصوصی و دولتی استان ایلام 66 مورد

وی اظهار کرد: همچنین 66 آزمایشگاه در استان ایلام فعالیت دارند که 27 مورد آن دولتی و 39 آزمایشگاه خصوصی هستند که تقریبا در همه شهرستان ها آزمایشگاه داریم.

دل پیشه همچنین تعداد مراکز رادیولوژی در استان را 15 مرکز دولتی و 6 مرکز خصوصی اعلام کرد و گفت: اکنون تنها سه مرکز ام آر آی در استان دارای مجوز فعالیت هستند و به بیماران خدمات ارایه می کنند.

 

*** 18 درمانگاه خصوصی و 5 درمانگاه دندانپزشکی در استان ایلام

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام از فعالیت 18 درمانگاه متعلق به بخش خصوصی در سطح استان خبر داد و گفت: در بیمارستان های دولتی نیز درمانگاه های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی با استقرار پزشکان متخصص و عمومی فعالیت دارند.

وی تعداد مراکز دندانپزشکی در استان ایلام را پنج درمانگاه اعلام کرد و یادآور شد: دو درمانگاه دانپزشکی مربوط به تامین اجتماعی و دو درمانگاه دانپزشکی دولتی و یک درمانگاه بخش خصوصی در استان داریم.

 

اجرای طرح تحول نظام سلامت و بهبود وضعیت ارایه خدمات درمانی به بیماران

دل پیشه یادآور شد: می توان ادعا کرد که در یک سالی که از اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور می گذرد تغییرات قابل توجهی در وضعیت درمانی و توسعه مراکز درمانی دولتی استان و ارایه خدمات درمانی به بیماران ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در یک سال اخیر بیش از 800 هزار بار مراجعه به مراکز درمانی استان در بخش دولتی صورت گرفته که این امر بیانگر رضایت مردم از خدمات ارایه شده و همچنین کاهش چشمگیر هزینه های درمانی مراجعه کنندگان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: با این وجود سعی مجموعه دانشگاه علوم پزشکی استان با توسعه مراکز آموزشی، درمانی، ارایه خدمات بهداشتی و افزایش تجهیزات و بکارگیری نیروهای متخصص و فوق تخصص، گام اساسی در افزایش سطح سلامت مردم استان بردارد.

به گزارش ایرنا، در یکی دو سال اخیر که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور دست به تحول و اقدام بزرگی با اجرای طرح نظام سلامت زده است مقداری از این مشکلات مرتفع شد اما همچنان در برخی بخش ها مردم با مشکلات ریز و درشت مواجه اند که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

در چند سال اخیر به صراحت می توان ادعا کرد که موج بزرگی از انواع بیماری ها به ویژه بیماری های پوستی، گوارشی، تنفسی و سرطانی در استان ایلام به راه افتاده است، در چند سال قبل شاید تعداد انگشت شماری به این بیماری ها به ویژه سرطان مبتلا بودند اما اکنون تعداد افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، آمار قابل توجهی دارد.

شاید بسیاری رژیم غذایی نادرست، استفاده از مواد غذایی ناسالم، نان های سفید و استفاده از فست فودها و غذاهای کنسروی را علت این قبیل بیماری ها اعلام کنند.

اما با این حال آلودگی های هوا و بی توجهی به مصرف مواد غذایی سالم و بی تحرکی موجب دامن زدن به بسیاری از بیماری ها شده است.

بی شک تنها چاره برای التیام هر دردی مراجعه به پزشک برای درمان و پیگیری برای معالجه آن است، اما آیا امکانات، تجهیزات و همچنین نیروهای متخصص و فوق تخصص و مراکز درمانی دولتی و خصوصی در این استان کوچک جوابگوی نیاز درمان شمار مراجعه کنندگان هست یا خیر؟

با یک بررسی اجمالی و چرخی در مراکز درمانگاهی، دولتی و خصوصی می توان از ازدحام شمار مراجعه کنندگان دریافت که نه تنها این امکانات جوابگو نیست بلکه زمان و دقایقی که یک پزشک برای یک بیمار باید صرف کند خیلی کمتر از حد انتظار است.

استان 585 هزار نفری ایلام در غرب کشور واقع است.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما