شناسهٔ خبر: 63493082 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

برنامه ۶ ساله مرکز منطقه‌ای آب شهری تدوین شد

سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) گفت: در سیزدهمین اجلاس شورای حکام برای نخستین بار، برنامه ۶ ساله مرکز منطقه‌ای آب شهری متناسب با محورهای فعالیت‌های آن، تدوین شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، محمد حاج‌رسولی‌ها سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری ـ تهران (تحت پوشش یونسکو) با حضور در کارگاه آموزشی منطقه‌ای پیاده‌سازی مدیریت جامع سیل (IFM)؛ درس‌آموخته‌ها و چالش‌ها، با تشکر از مهمانان خارجی و کارشناسان و متخصصان داخلی حضور یافته در افتتاحیه این کارگاه اظهار داشت: تاکنون استقبال بسیار خوبی از کارگاه‌های مدیریت آب به عمل آمده است و اکنون شاهد برگزاری سومین کارگاه از ابتدای سال جاری هستیم.

وی افزود: در این کارگاه متخصصانی از کشورهای عمان، ترکیه، عراق، پاکستان و هند حضور دارند تا تجربیات خود را مطرح کنند و کارشناسان داخلی نیز به نمایندگی از دستگاه‌های مختلف متولی موضوع سیل در راستای اشتراک‌گذاری دانش خود اقدام می‌کنند.

حاج‌رسولی‌ها گفت: پنج اولویت در کارگروه اصلی وجود دارد. از جمله موضوعات تحقیقاتی، آموزش‌های آبی، مدیریت داده‌ها، اطلاعات منابع آب و بخش حکمرانی آب که در برنامه بین‌الدول به آنها پرداخته شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۲۰۰۲ نخستین موافقتنامه در این خصوص تنظیم شده است. سال ۲۰۱۰ مرحله دوم و سال ۲۰۱۸ مرحله سومی است که این تفاهم‌نامه‌ها بین وزارت نیرو و یونسکو منعقد می‌شود و هر ۶ سال یکبار نیز تمدید می‌شود. همچنین  برای تمدید تفاهم‌نامه مجدد در سال ۲۰۲۴ نیز مقدمات مهیا شده است.

سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری ـ تهران (تحت پوشش یونسکو) ادامه داد: منطقه مدیریت آب شهری دارای شورایی است که اعضای آن را ۱۸ کشور از جمله ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، ایران، آلمان، سوریه، عراق و غیره تشکیل می‌دهند که وزرای وزارتخانه مرتبط با موضوع مدیریت آب شهری و سازمان‌ها و نهادهای دیگری عضو شورای حکام هستند.

حاج رسولی‌ها با بیان اینکه سیزدهمین اجلاس شورای حکام در تاریخ ۴ اسفند ۱۴۰۱ در دور جدید مدیریت منطقه آغاز شد، گفت: در این جلسه وزرای بسیاری از کشورها حضور داشتند و برای نخستین بار برای مرکز متناسب با محورهای فعالیت‌های آن، برنامه ۶ ساله تدوین شد.

وی بیان داشت: هشت برنامه برای برنامه‌های ۶ ساله مرکز تدوین شده و مقرر شد طی این ۶ سال در قالب کارگاه‌های آموزشی، نشر کتب و مباحث مرتبط با آب با کشورهای منطقه همکاری‌های گسترده‌ای را با حمایت یونسکو انجام دهیم.

حاج رسولی‌ها در خصوص این هشت محور تصریح کرد: کارگاه تبادل دانش در خصوص مباحث آب‌های زیرزمینی، مدیریت یکپارچه رودخانه‌ها، حکمرانی آب، تغییر اقلیم، خشکسالی، تکنولوژی‌های نو در تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب، مهارت‌افزایی متخصصان و تکنسین‌ها و ارتقای کیفیت آب و بخش استانداردسازی از جمله محورهای کاری مورد تصویب شورای حکام وزرا و مقامات عالی رتبه ۱۸ کشور و مؤسسات بین‌المللی قرار گرفت.

سرپرست مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری ـ تهران (تحت پوشش یونسکو) ادامه داد: برای این هشت برنامه لازم است شبکه‌سازی و ظرفیت‌های کل کشور بررسی شده و با ظرفیت‌های سایر کشورها نیز ارتباط بگیریم.

حاج رسولی‌ها بیان کرد: یکی از مؤسسات، مرکز تحقیقات آب ایران بود که به صورت فعال وارد عرصه شد. پس از آن، جامعه مهندسان مشاور و سایر نهادهای تخصصی بخش آب در مجموعه کشور تلاش کردند تا در قالب تفاهم‌نامه‌هایی وارد عمل شوند.

وی در خصوص فعالیت‌های مرکز افزود: تدوین کتب و نشریات از جمله فعالیت‌های مرکز است که در مدت کوتاه چند ماهه چندین کتاب تألیف، ترجمه و گردآوری شده است تا بتوانیم در قالب این هشت محور فعالیت‌های خود را به انجام برسانیم.

حاج‌رسولی‌ها خاطرنشان کرد: نخستین کتابی که جمع‌آوری شد، مدیریت جامع سیلاب IFM است که در سایت نیز قابل دسترسی است و حول محور دوم مصوبات شورای حکام منتشر شده است. این کارگاه نیز به منظور عملیاتی کردن موضوعاتی است که در داخل این کتاب مطرح شده است.

وی گفت: مرکز برای هر یک از این محورها کتبی را طراحی و به دنبال پیاده‌سازی آن کارگاه‌هایی را برگزار می‌کند. به همین منظور در ابتدای سال جاری کارگاه آب و رسانه برگزار شد. مسئله رسانه‌ها می‌تواند نقش مؤثری در حکمرانی آب داشته باشد.

حاج رسولی‌ها در پایان اظهار کرد: ماه گذشته کارگاه اقلیم را برگزار کردیم و امروز نیز میزبان برگزاری کارگاه ifm و مدیریت سیلاب هستیم که تلاش می‌شود تا درس‌آموخته‌های مهمی در این خصوص مطرح شود و امیدواریم دستاورد خوبی را پس از آن شاهد باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما