شناسهٔ خبر: 63479386 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حماس: ادامه تجاوز صهیونیست‌ها مساوی است با به خطر افتادن جان اسرا

روزنامه جوان

امکان برقراری آتش‌بسی چندروزه در نوار غزه قوت گرفته است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: امکان برقراری آتش‌بسی چندروزه در نوار غزه قوت گرفته است. در شرایطی که طرف صهیونیست و امریکایی‌ها تلاش دارند برقراری آتش‌بس را محدود به تبادل اسرا جلوه دهند، سخنگوی کتائب القسام (شاخه نظامی جنبش حماس) با اشاره به ضرباتی که مقاومت به دشمن وارد کرده، هشدار داد که چنانچه تجاوزگری ادامه داشته باشد، جان اسرای آن‌ها به خطر خواهد افتاد.

طی هفته‌های گذشته، شماری از مقامات جهان و نهاد‌های حقوق بشری همواره بر تحقق آتش‌بس تأکید داشتند، با این حال برخی تحولات میدانی و در رأس آن‌ها موضع منفی تعدادی از کشور‌های غربی به ویژه امریکا همواره مانع از برقراری آتش‌بس می‌شد. از دیروز زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که از هموار شدن نسبی این مسیر حکایت دارد. ابوعبیده از میانجیگری قطر برای آزادی ۲۷۵زن و کودک فلسطینی در ازای آزادی اسرای صهیونیست خبر داد و گفت رزمندگان فلسطینی با رصد مکان حضور نظامیان دشمن با آن‌ها مقابله کرده و تانک‌ها و خودرو‌های زرهی صهیونیست‌ها را منفجر می‌کنند، به طوری که رزمندگان فلسطین توانسته‌اند طی ۴۸ ساعت ۲۰ خودروی نظامی رژیم صهیونیستی را به صورت کامل یا جزئی منهدم کنند. وی تأکید کرد که رؤیا‌های سران صهیونیست برای نابودی مقاومت، تلاشی برای فرار آن‌ها از شکست سخت است. این مقام عالی‌رتبه مقاومت گفت: «به دشمن و همه کسانی که اسرای صهیونیست برای آن‌ها مهم است می‌گوییم که تداوم تجاوزات، جان اسرای صهیونیست را به خطر می‌اندازد.» یک چهره ارشد رژیم صهیونیستی هم از آتش‌بس موقت حدود پنج‌روزه با هدف تبادل گروگان‌ها و اسرا سخن گفته است. قرار است، طبق توافق اولیه، زنان و کودکان اسرائیلی به صورت گروهی، در مقابل زنان و جوانان فلسطینی زندانی در زندان‌های اسرائیل آزاد شوند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در این مورد به فاکس‌نیوز گفت: «ما به تفاهم واضحی رسیده‌ایم. آتش‌بس عمومی تنها به منظور آزادی اسرا و همچنین موقت خواهد بود. توقف‌های بشردوستانه چیز دیگری است.» امریکایی‌ها هم سریع دست به کار شده‌اند. منابع خبری مصر از ورود یک هیئت امریکایی به قاهره برای گفتگو درباره آتش‌بس در غزه خبر دادند. کاخ سفید در این مورد گفت: «قصد داریم در غزه آتش‌بس چندروزه برقرار تا اسرای اسرائیلی را آزاد کنیم.» روزنامه امریکایی واشینگتن‌پست هم به نقل یک مقام ارشد اسرائیلی خبر آتش‌بس موقت را تأیید کرد.
منابع صهیونیستی، بعدازظهر سه‌شنبه، از فعال شدن آژیر خطر حمله موشکی و پهپادی در بندر «ایلات» و شنیده شدن صدای انفجار خبر دادند. بنابر آماری که ارتش رژیم صهیونیستی هم آن را تأیید می‌کند، از آغاز حمله زمینی به غزه تاکنون ۴۸ نظامی و افسر صهیونیست در درگیری‌های غزه کشته شده‌ا ند. همچنین از آغاز نبرد طوفان الاقصی، ۳۶۶ نظامی و افسر ارتش، ۵۹ نیروی پلیس و ۱۰ نفر از نیرو‌های سرویس امنیت داخلی (شاباک) کشته شدند. منابع خبری از نبرد شدید بین رزمندگان مقاومت و نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در غرب شهر غزه خبر می‌دهند. محله الرمال و محله الشیخ عجلین در غرب شهر غزه عرصه تقابل صهیونیست‌ها و نیرو‌های مقاومت است. ارتش رژیم صهیونیستی این دو منطقه را هدف گلوله‌باران توپخانه‌ای قرار داده است. گردان‌های القسام ظهر دیروز اخباری را مبنی بر کشته شدن دو نظامی و زخمی شدن سه نظامی دیگر ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه بیت‌حانون در شمال نوار غزه تأیید کردند. پیش از این رزمندگان مقاومت فلسطین پایگاه‌ها و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی را هدف حملات موشکی و توپخانه‌ای خود قرار داده بودند.
شکاف میان موضع تل‌آویو- واشینگتن
شواهد نشان می‌دهد که واشینگتن و تل‌آویو اگرچه درباره برقراری آتش‌بس اتفاق‌نظر دارند، اما درباره چند و، چون آن و آینده غزه میان آن‌ها اختلاف وجود دارد. نتانیاهو پیش‌تر گفته بود: «ارتش ما باید در غزه حضور داشته باشد و هر حکمرانی غیرنظامی در غزه باید با خلع سلاح این منطقه موافقت کند.» سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به این اظهارات گفت: «سخنان اخیر نتانیاهو در خصوص باقی ماندن اسرائیل در غزه، با دیدگاه ما تفاوت دارد. دیدگاه ما درباره آینده این است، نه اشغال آن، نه کوچ ساکنان آن و نه سیطره مجدد حماس بر آن.» جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز شامگاه دوشنبه گفت: «ما به گفتگو با اسرائیل در مورد اهمیت دستیابی به آتش‌بس تاکتیکی بشردوستانه ادامه می‌دهیم.» وی با بیان اینکه امریکا اطلاعات روشنی در مورد مکان و شرایط اسرای صهیونیست در غزه ندارد، افزود: «ما می‌خواهیم در چارچوب آزادی گروگان‌ها شاهد توقف‌های بشردوستانه چند روزه باشیم، نه چند ساعته.» آموس هرئیل، تحلیلگر نظامی اسرائیلی روزنامه هاآرتص معتقد است که اسرائیل با سه بحران اصلی در غزه مواجه است؛ نخست اینکه برتری نظامی اسرائیل تا این لحظه به هیچ وجه در میدان جنگ مشهود نبوده و نتوانسته حماس را تسلیم کند و در آینده نزدیک هم چنین چیزی قابل تصور نیست. دوم، ارتش اسرائیل تقریباً در جنوب غزه که آوارگان به این منطقه سرازیر شدند، حضور و فعالیتی ندارد، اسرائیل باید موضع خود را در مورد این منطقه به ویژه با تشدید بحران انسانی که با فرا رسیدن فصل زمستان و انتشار بیماری‌های مختلف بدتر هم می‌شود، مشخص کند. سوم، این جنگ با برتری قاطع حماس آغاز شد و این جنبش سعی دارد از این برتری برای امضای دو قرارداد مبادله اسرا بهره ببرد تا آن را به عنوان دو پیروزی راهبردی برای خود ثبت کند.

نظر شما