شناسهٔ خبر: 63464566 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هشدار زرد هواشناسی درباره بارش باران از فردا در ۱۷ استان/ خیزش گرد و خاک در ۷ استان

سازمان هواشناسی ضمن صدور هشدار سطح زرد از ورود سامانه بارشی به کشور از فردا و وقوع بارندگی در ۱۷ استان خبر داد و همچنین هشدار جداگانه‌ای را درباره خیزش گرد و خاک در ۷ استان کشور صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، بر اساس پیش‌بینی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز (سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲) در اکثر مناطق کشور جو آرام و پایدار است و در شهرهای صنعتی و پرجمعیت تهران، کرج، اراک و اصفهان غلظت آلاینده‌های جوی افزایش می‌یابد. 

فردا با ورود سامانه بارشی به کشور، ابرناکی و بارش در استان‌های واقع در غرب، شمال غرب و به‌تدریج جنوب غرب،‌ دامنه‌ها و ارتفاعات البرز غربی،‌ ارتفاعات زاگرس مرکزی،‌ چهارمحال و بختیاری،‌کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر و فارس آغاز می‌شود. 

روز پنجشنبه فعالیت سامانه بارشی در غرب، جنوب غرب،‌ برخی مناطق بوشهر، فارس، اصفهان،‌ هرمزگان و کرمان خواهد بود. شدت بارش‌های روز پنجشنبه برای استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و شمال بوشهر است و در جزایر شمال خلیج‌فارس رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است. 

روز جمعه در برخی مناطق جنوب، جنوب شرق و شرق و شنبه هفته آینده در جنوب شرق کشور، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد. طی روزهای جمعه و شنبه آینده با گذر موج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور ابرناکی، بارش باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. 

از امروز تا ظهر پنجشنبه در شهرهای واقع در دامنه های جنوبی البرز افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پیش‌بینی می‌شود. همچنین طی روزهای جمعه و شنبه آینده در دامنه‌های جنوبی البرز و روز شنبه در شمال شرق کشور وزش باد شدید است و در مناطق مستعد احتمال خیزش گرد و خاک وجود دارد. 

توصیف سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی (هشدار زرد) 

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد موقتی و در ارتفاعات البرز بارش برف. 

زمان و منطقه اثر: 

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی و جنوب و غرب اصفهان. 

پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲: کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی. 

جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲: بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی. 

شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲: گیلان، غرب مازندران، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و نوار غربی آذربایجان غربی. 

اثر مخاطره: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید موقتی، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهنسال و احتمال تاخیر در پروازها. 

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره. 

توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری (خیزش گرد و خاک) 

نوع مخاطره: وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد همراه با خیزش گرد و غبار 

زمان و منطقه اثر: 

پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲: سمنان، نوار شرقی خراسان رضوی. 

جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲: قم، جنوب تهران، جنوب سمنان، شمال اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان. 

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت‌وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل. 

توصیه: اجتناب از تردد غیرضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز ازفعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی. 

انتهای پیام/

نظر شما