شناسهٔ خبر: 63454334 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

سومین حمله آمریکا به نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه

پاسخ گوترش به نتانیاهو: حماس مترادف مردم فلسطین نیست

صاحب‌خبر -
گروه بین‌الملل: صبح دوشنبه، ۲۲ آبان و سی‌و‌هشتمین روز جنگ اسرائیل و حماس با ادامه وضعیت بحرانی در بیمارستان شفا و حمله جنگنده‌های آمریکا به مواضع سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های نیابتی‌اش در شرق سوریه آغاز شد. پنتاگون می‌گوید در واکنش به حمله‌‌های مکرر به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه برای سومین بار در هفته‌های اخیر به اهداف مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمله کرده است. سخنگوی ارتش اسرائیل هم از عمیق‌تر شدن عملیات زمینی در شهر غزه خبر داد.
اسرائیل ۴۳۰۰ حمله به نوار غزه انجام داده است
نیروی دفاعی اسرائیل به‌روزرسانی عملیات نظامی خود در غزه را منتشر کرده است. اسرائیل می‌گوید نیروهایش تا به امروز ۴۳۰۰ حمله انجام داده ‌است. ارتش اسرائیل می‌گوید که «تقریباً ۳۰۰ تونل» و «تقریباً ۳ هزار زیرساخت تروریستی» را هدف قرار داده است.
در بیانیه‌ای که در اپلیکیشن پیام رسان تلگرام منتشر شده، آمده است: «نیروهای ارتش اسرائیل به عملیات خود در نوار غزه ادامه می‌دهند. هواپیماهای نیروی هوایی و نیروهای زمینی ۴۳۰۰ حمله، صدها پایگاه پرتاب موشک ضد تانک، تقریباً ۳۰۰ چاه تونل، تقریباً ۳۰۰۰ سایت زیرساختی تروریست‌ها از جمله بیش از ۱۰۰ سازه مجهز به مواد منفجره و صدها مرکز فرماندهی و کنترل حماس را مورد اصابت قرار داده‌اند.»
تعداد سربازان کشته شده اسرائیل در عملیات زمینی به ۴۴ نفر رسید
ارتش اسرائیل صبح دوشنبه اعلام کرد که دو سرباز دیگر در عملیات زمینی در شمال غزه کشته شده‌اند و تعداد سربازان کشته شده از زمان آغاز این عملیات به ۴۴ نفر رسیده است. ارتش اسرائیل با انتشار ویدیویی مدعی شد که در عملیات زمینی علیه حماس در زیرساخت‌های غیرنظامی غزه شامل «مدارس، مساجد و خانه‌ها» انواع سلاح را کشف کرده است. براساس این گزارش یک زیرساخت حماس در نزدیکی دانشگاه القدس و مواد منفجره در داخل مسجد ابوبکر کشف شده است. ارتش اسرائیل می‌گوید در این عملیات و در جریان یورش به خانه یک عضو عالی جهاد اسلامی سلاح کشف شد و در خانه دیگری در بیت حنون «تونلی حاوی تجهیزات جاسوسی و سلاح».
نیمه‌افراشته شدن پرچم‌های سازمان ملل به احترام کارکنان کشته‌شده در غزه
روز دوشنبه ۲۲ آبانماه پرچم‌های سازمان ملل متحد در دفاتر این نهاد بین‌المللی در آسیا به شکل نیمه‌افراشته درآمد. این حرکت به همراه یک دقیقه سکوت، به نشانه ادای احترام به همکاران کشته‌شده این نهاد در جریان جنگ حماس و اسرائیل در غزه انجام شد. آژانس کمک به آوارگان فلسطینی وابسته به سازمان ملل متحد، اونروا، روز جمعه اعلام کرد که بیش از یکصد تن از همکارانش را در نوار غزه از دست داده است. از پانزدهم مهرماه و در پی حمله گروه افراطی حماس به مناطق جنوبی اسرائیل، ارتش اسرائیل به‌طور مداوم نوار غزه را زیر آتش حملات هوایی و توپحانه‌ای گرفته و از دو هفته پیش هم عملیات زمینی را در این منطقه به اجرا گذاشته است. برخی مقام‌های اسرائیلی ادعا کرده بودند که تعدادی از همکاران سازمان ملل در غزه، از اعضای حماس بوده‌اند؛ موضوعی که از سوی سازمان ملل متحد با قاطعیت رد شد.
موضع نتانیاهو در قبال احتمال توافق برای آزادی گروگان‌ها
نخست‌وزیر اسرائیل احتمال دستیابی به توافقی برای آزادی گروگان‌های حماس را رد نکرد. بنیامین نتانیاهو در پاسخ به خبرنگار یک رسانه آمریکایی در این مورد، گفت: «ممکن است، اما هرقدر کمتر بگویم، احتمال عملی‌شدنش بیشتر خواهد بود». نتانیاهو، که بارها درخواست‌های فزاینده برای آتش‌بس را رد کرده، بار دیگر تأکید کرد که فشار نظامی ارتش اسرائیل بر حماس، تنها عاملی‌است که می‌تواند منجر به توافقی برای آزادی گروگان‌ها شود. این در حالی‌است که بسیاری از کارشناسان و مقام‌های بین‌المللی، برقراری یک «وقفه قابل ملاحظه» در درگیری‌ها را، پیش‌شرط آزادی گروگان‌ها می‌دانند. پیشتر مقام‌های چند کشور از جمله مصر، احتمال موافقت حماس با آزادی بین تا۱۰ تا یکصد گروگان را مطرح کرده بودند.
 پاسخ گوترش به نتانیاهو: حماس مترادف مردم فلسطین نیست
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پاسخ به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت که حماس را از همان ابتدا محکوم کرده است و این گروه مترادف مردم فلسطین نیست. بنیامین نتانیاهو پیشتر گفته بود که «دبیرکل سازمان ملل، اسرائیل را مقصر معرفی می‌کند در حالی که باید از حماس بخواهد که قوانین بین‌المللی را رعایت کند.» گوترش شامگاه یکشنبه در پاسخ به این اظهارات نخست وزیر اسرائیل، گفت: «این برای من یک اصل اساسی است که حماس، مردم فلسطین نیست.» دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به نخست وزیر اسرائیل افزود: «شما باید بتوانید حماس را از مردم فلسطین متمایز کنید و نمی‌توانید به خاطر اقدامات وحشتناک حماس، اقدام به مجازات دسته جمعی مردم فلسطین کنید.» گوترش با بیان اینکه «نارضایتی فلسطینی‌ها مربوط به ۵۶ سال اشغال است»، تاکید کرد که با این حال «هیچ نارضایتی نمی‌تواند توجیه‌گر حمله وحشیانه حماس» باشد. اشاره دبیرکل به حمله هفتم اکتبر، ۱۵ مهر ماه، گروه افراطی حماس به اسرائیل است که در جریان آن این گروه که آمریکا و اتحادیه اروپا، آن را یک سازمان تروریستی می‌دانند، دست‌کم ۱۲۰۰ نفر را کشت و حدود۲۴۰ تن را به گروگان گرفت. دبیرکل سازمان ملل همچنین درباره نقش احتمالی این سازمان در میانجی‌گری پس از پایان جنگ نیز گفت که «جامعه بین‌المللی باید متحد شود» و سازمان ملل می‌تواند در این موضوع نقش داشته باشد. گوترش با بیان اینکه «باید تحولاتی صورت گیرد که در خصوص تضمین امنیت اسرائیل، برای آنها قبول باشد»، تاکید کرد که همزمان «باید اجازه گذار به یک تشکیلات خودگردان فلسطینی موثر» نیز فراهم شود. دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه در حال حاضر ساختار دقیق این تحولات مشخص نیست، استفاده از شرایط فعلی برای «راه حل دو کشوری» را ضروری خواند و گفت: «از نظر من، راه حل دو کشوری تنها راه برون رفت» از وضعیت موجود است.
 حملات حزب الله لبنان به زخمی شدن ۷ نظامی اسرائیلی و ۱۰ غیرنظامی منجر شد
ارتش اسرائیل و گروه‌های امداد و درمان اعلام کردند که در حملات حزب الله لبنان، ۷ نفر از نیروهای اسرائیلی و ۱۰ غیرنظامی مجروح شده‌اند.
این اتفاق در حالی رخ داده که درگیری‌ها بین حزب الله که تحت حمایت ایران قرار دارد و ارتش اسرائیل در امتداد مرز لبنان و اسرائیل تشدید شده و بیم آن می‌رود که جبهه دیگری گشوده شود. دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، گفت که حمله روز یکشنبه حزب الله به غیرنظامیان اسرائیلی «بسیار خطرناک» بود. وی هشدار داد که اسرائیل اگرچه بر جنگ خود در غزه متمرکز است، اما همچنان در مرز شمال از «آمادگی بسیار بالایی» برخوردار است و می‌تواند دامنه اقدامات خود را گسترش بدهد. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز یکشنبه ۷ سرباز این کشور بر اثر پرتاب خمپاره در منطقه «مانارا» در شمال اسرائیل جراحاتی سطحی برداشتند. گروه‌های امدادی اسرائیلی نیز بدون اشاره به مکان این حملات گفتند ۱۰ نفر دیگر هم بر اثر حملات موشکی حزب الله مجروح شدند که حال دو نفر آنها وخیم است.
گفت‌وگوی بایدن و امیر قطر درباره تحولات غزه و تلاش‌ها برای آزادی گروگان‌ها
کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، درباره تحولات غزه و «اقدامات فوری» برای آزادی گروگان‌هایی که گروه افراطی حماس در اختیار دارد، گفت‌وگو کرده است.
طبق اطلاعیه کاخ سفید، بایدن «صراحتا» اقدام حماس در گروگان گرفتن صدها نفر از جمله یک بچه سه ساله آمریکایی را که پدر و مادر او در حمله روز هفتم حماس به اسرائیل کشته شده‌اند، محکوم کرد. این اطلاعیه می‌گوید که رهبران ایالات متحده و قطر بر سر این امر که گروگان‌ها باید بدون هیچ تاخیری آزاد شوند، موافق بودند. قطر که میزبان چندین تن از رهبران گروه افراطی حماس است، در مذاکرات بر سر آزادی گروگان‌ها نقش واسطه را بازی می‌کند. طبق آمار مقامات اسرائیل، شبه‌نظامیان حماس حدود ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفته‌اند.
سومین حمله آمریکا به نیروهای مورد حمایت ایران در سوریه
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، اعلام کرد که ارتش آمریکا روز یکشنبه در واکنش به حملات به نیروهای خود در سوریه، دو مقر مرتبط با ایران را هدف حملات هوایی قرار داد. آستین در بیانیه‌ای گفت: «نیروهای نظامی ایالات متحده امروز حملات دقیقی را به ساختمان‌هایی در شرق سوریه که نیروی قدس سپاه پاسداران و گروه‌های مرتبط با ایران از آن استفاده می‌کنند در واکنش به ادامه حملاتشان علیه نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام دادند.» وی افزود: «طی این حملات یک قرارگاه آموزشی و یک خانه امن در نزدیکی شهرهای ابوکمال و میادین به ترتیب مورد هدف قرار گرفته شدند.»
دیده‌بان حقوق بشر سوریه: هشت شبه‌نظامی در حمله‌های آمریکا به شرق سوریه کشته شدند
خبرگزاری فرانسه به نقل از دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که در حمله‌های یکشنبه‌شب آمریکا به اهداف مرتبط با «سپاه پاسداران و گروه‌های نیابتی‌اش» در شرق سوریه هشت شبه‌نظامی گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی ایران شامل یک سوری و شهروندان عراق کشته شدند. وزارت دفاع آمریکا می‌گوید این حمله‌ها در واکنش به حمله‌های مکرر به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام شد.  پنتاگون می‌گوید به یک خانه امن و تاسیسات آموزشی سپاه و گروه‌های نیابتی‌اش حمله کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که این حمله‌ها در المیادین و ابوکمال در شرق سوریه انجام شده است. مقامات ایران هنوز درباره سه حمله اخیر آمریکا به مواضعی که گفته می‌شود مرتبط با سپاه پاسداران است، موضع‌گیری نکرده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما