شناسهٔ خبر: 63410854 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جُستار انتخاباتی در شبکه‌های مجازی اصفهان

حاشیه‌نگاری ایرنا پس از عبورِ داوطلبان اصفهانی از "خانِ صلاحیت‌ها"

اصفهان-ایرنا- در حالی که هنوز فرایند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس تکمیل نشده و تنها خانِ نخست آن با اعلام نتایج اولیه از سوی هیات‌های اجرایی سپری شده، موجی از گمانه‌زنی‌ها، تحلیل‌ها و پُست‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی اصفهان از نخستین دقایق صبح روز شنبه تاکنون در حال انتشار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ امروز شاید نخستین صبح دلهره‌آورِ کارزارِ انتخابات برای داوطلبان مجلس بود، چه، تنها به فاصله کمی پس از آنکه بر اساس فرایندهای قانونی باید نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان از سوی فرمانداران شهرستان‌ها بصورت حضوری، پیامکی یا از طریق پُست به آنها اعلام می‌شد، گروه‌ها و کانال‌های مجازی اصفهان؛ توپِ نخست این رقابتِ سیاسی را در زمین نمایندگان فعلی مجلس انداختند.

تاکنون نتیجه بررسی صلاحیت هیچیک ازداوطلبان انتخابات مجلس از سوی مرجع رسمی منتشر نشده اما اخبار غیررسمی رسانه‌های مجازی نام برخی از داوطلبان ردِ صلاحیت شده‌ یا احراز نشده را آورده‌اند که این مساله واکنش‌های مختلفی را از سوی کاربران فضای مجازی بدنبال داشته است.

همچنین نام تعدادی از شخصیت‌های شناخته شده و نمایندگان ادوار مجلس در اصفهان و شهرستان‌ها نیز بین این اسامی مشاهده می‌شود.

گشت و گذار مجازی خبرنگار ایرنا در برخی کانال‌ها و گروه‌های پُرمخاطب اصفهان تا زمان انتشار این خبر حاکیست که تاکنون هیچکدام از نمایندگان فعلی مجلس نسبت به حواشی منتشر شده در باره صلاحیت‌ها واکنش رسمی نشان نداده و واگویه‌های غیررسمی در این زمینه را تایید یا تکذیب نکرده است.

در این میان، حواشی مربوط به دیگر نامزدهای انتخابات مجلس که جزو نمایندگان نیستند، کمتر است و آنطور که پیداست نتیجه بررسی صلاحیت آنها چندان جذابیتی برای کاربران نداشته است.

با اعلام رسمی نتیجه بررسی صلاحیت‌ها و گمانه‌زنی کاربران در این مورد، اکنون در گروه‌های مجازی پُرمخاطبِ مجازی حلقه رقابت بین نامزدهای انتخابات مجلس بخصوص در شهرستان‌ها شفاف‌تر، تنگ‌تر و تنها به چند کاندید محدود شده است.

از سوی دیگر، همزمان با اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت‌ها، تنور بزرگترین رقابت سیاسی امسال نیز بطور محسوس روشن شده است، بطوریکه کاربران هر یک با انتشار نظرات مختلف یا با راه‌اندازی فضاهای مجازی جدید در حال گفتمان سازی رسیدن به انتخاب نامزد اصلح هستند.

بررسی صلاحیت‌ داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی یک فرایند چند مرحله‌ای است و اکنون صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های اجرایی در فرمانداری‌ها در مهلت قانونی انجام شده است.

به گزارش ایرنا و به گفته فرماندار اصفهان، هیأت اجرایی مُتشکل از مُعتمدین محلی جلسات مُنظم و مُستمر خود را تا تاریخ ۱۸ آبان، پس از ۱۳ نشست فشرده و طولانی برای بررسی صلاحیت داوطلبان در مهلت قانونی به پایان رساند و از مجموع ۷۲۵ داوطلب که ثبت نام خود را نهایی کرده بودند، ۲۷ نفر انصراف دادند و صلاحیت باقی مانده آنها بررسی شد.

افرادی که صلاحیت آنان احراز یا تأیید نشده است، می‌توانند تا تاریخ ۲۴ آبان اعتراض خود را به هیأت نظارت شورای نگهبان استان بصورت مجازی و تنها از طریق نشانی الکترونیکی https://keshvar.moi.ir در قسمت «میز خدمت شورای نگهبان»(سامانه داوطلب) اعلام کنند.

بر اساس تقویم انتخابات امسال، ثبت نام نهایی داوطلبان انتخابات مجلس در سوم آبان به پایان رسید. پس از آن مراجع پنجگانه (وزارت اطلاعات، سازمان سپاه، سازمان ثبت احوال، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه قضاییه) تا ۱۳ آبان‌ مهلت داشتند فرایند استعلام‌ را انجام دهند.در این مرحله افراد در سه وضعیت «رد صلاحیت»، «عدم احراز صلاحیت»،«تایید صلاحیت با رای اعضای هیات اجرایی» مُواجه می‌شوند که افراد دارای وضعیت اول و دوم به مدت سه روز از ۲۱ تا ۲۴ آبان مهلت دارند تا بصورت آنلاین اعتراض خود را در سامانه وزارت کشور ثبت کنند.
در مرحله بعد که از ۲۵ آبان شروع می‌شود، صلاحیت همه کاندیداهایی که در هیات اجرایی تایید شده بودند یا به نتیجه هیات اجرایی اعتراض کرده‌اند تا ۱۴ دی در هیات‌های نظارت بررسی می‌شود.همچنین افرادی که صلاحیت آنها در هیات نظارت رد یا عدم احراز بشود به مدت سه روز از ۱۷ تا ۱۹ دی فرصت خواهند داشت به شورای نگهبان اعتراض کنند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۱۱ اسفند سال جاری برگزار می‌شود.

نظر شما