شناسهٔ خبر: 63404188 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

سی و ششمین روز جنگ غزه

تهدید وزیر جنگ اسرائیل: بلای غزه را سر لبنان و حزب الله می آوریم!/ ساقط شدن پهپاد غول پیکر اسرائیل در غزه+ عکس/ ادامه کشتار و حملات گسترده اسرائیل علیه غزه/ شکاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر حاکمیت غزه

جنگ میان گروه های مقاومت فلسطین علیه اسرائیل و بمباران وحشیانه غزه توسط رژیم اشغالگر قدس وارد سی و ششمین روز خود شده است. جنگی که بی سابقه ترین ضربه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی را از سوی مقاومت فلسطین به اسرائیل وارد کرده و رژیم اشغالگر قدس برای سرپوش نهادن بر شکست خود، در حال ارتکاب جنایات تمام عیاری علیه مردم غزه است.

صاحب‌خبر -

ساقط شدن پهپاد غول پیکر اسرائیل در غزه+ عکس/ ادامه کشتار و حملات گسترده اسرائیل علیه غزه

بین الملل تابناک: جنگ میان گروه های مقاومت فلسطین علیه اسرائیل و بمباران وحشیانه غزه توسط رژیم اشغالگر قدس وارد سی و ششمین روز خود شده است. جنگی که بی سابقه ترین ضربه امنیتی، اطلاعاتی و نظامی را از سوی مقاومت فلسطین به اسرائیل وارد کرده و رژیم اشغالگر قدس برای سرپوش نهادن بر شکست خود، در حال ارتکاب جنایات تمام عیاری علیه مردم غزه است. 

حملات هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۲۳:۴۱

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شهرک الخیام و عیتا الشعب واقع در جنوب لبنان را هدف قرار دادند.

از سوی دیگر آژیر هشدار در شهرک شتولا واقع در منطقه الجلیل غربی در شمال فلسطین اشغالی به صدا درآمد.

همچنین حزب الله لبنان اعلام کرد که «عباس نظیر الرشعینی» ملقب به ابوزهراء از شهر الهرمل در راه قدس به مقام شهادت نائل شده است.

تهدید وزیر جنگ اسرائیل: بلای غزه را سر لبنان و حزب الله می بریم!
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۲۳:۳۶

«یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان بازدید از شهرک «الجلیل» در نزدیکی مرز لبنان و در جمع نظامیان این رژیم و با هدف سرپوش گذاشتن بر شکست های میدانی ارتش این رژیم مدعی شد: حزب‌الله در حال ارتکاب اشتباه است و ممکن است مرتکب اشتباه بزرگی شود. ساکنان بیروت ممکن است در وضعیتی مشابه غزه قرار گیرند.

وی گفت: خلبانان ما در کابین نشسته‌اند و دماغه هواپیماها به سمت شمال است، ما به اندازه کافی برای انجام هر کاری در جبهه جنوب (نوار غزه) نیرو و تجهیزات داریم، اما نیروی هوایی به سمت شمال می‌رود و قدرت آن بسیار زیاد است.

هلاکت ۵ نظامی دیگر صهیونیستی در تجاوز به غزه
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۲۲:۳۴

 ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد، ۵ نظامی این رژیم در درگیری با نیروهای مقاومت فلسطین در غزه کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی افزوده است: سرگرد متان مئیر ۳۸ ساله از اودم و از نیروهای گردان ۶۹۷ تیپ ۵۵۱، سرگرد موشه یدیا لتر ۳۹ ساله عضو گردان ۶۹۷ تیپ ۵۵۱، گروهبان یکم یوسف حاییم هرشکوویچ ۴۴ ساله از جیبوت،از نیروهای گردان ۶۹۷ تیپ ۵۵۱، سرگی شمیرکین ۳۲ ساله از کریات شمونا از نیروهای گردان ۶۹۷ تیپ ۵۵۱ و سرگرد نتانئیل (ناتی) هاروش ۳۴ ساله از قدس از نیروهای یگان ۵۰۸۴ تیپ گعفاتی در عملیات نظامی در شمال نوار غزه کشته شدند.

تاکنون رژیم صهیونیستی به هلاکت ۴۳ نظامی خود در نبرد با نیروهای مقاومت فلسطین اعتراف کرده است.

جنگ امروز صهیونیست‌ها علیه زنان و کودکان است
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۲۰:۳۳

رئیس بخش جراحی بیمارستان الرنتیسی در غزه گفت که جنگ امروز رژیم صهیونیستی،‌جنگ علیه کودکان و زنان است.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «سه روز پیاپی است که تحت محاصره قرار داشته و دشمن صهیونیستی از ما می‌خواهد که بیمارستان را ترک کنیم اما این خواسته را رد می‌کنیم».

رئیس بخش جراحی بیمارستان الرنتیسی اضافه کرد: «اشغالگران را به چالش می‌کشیم که بتوانند حضور یک نفر از گروه‌های مقاومت را در بیمارستان اثبات کنند».

وی ادامه داد: «کودکان گروهی هستند که بیشترین آسیب را از این جنگ متحمل شده‌اند».

رئیس بخش جراحی بیمارستان الرنتیسی گفت: «کودکان در غزه از هرگونه خدمات محروم بوده و در حال حاضر هیچ جایی برای درمان ندارند».

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بامداد شنبه از رژیم صهیونیستی خواست بمباران غیرنظامیان در غزه را متوقف کند. 

ماکرون در مصاحبه‌ای اختصاصی با رسانه دولتی انگلیس، بی‌بی‌سی گفت که اسرائیل باید کشتن کودکان و زنان در غزه را متوقف کند. 

ماکرون در این مصاحبه که در کاخ الیزه انجام شد گفت که «هیچ توجیهی» برای این بمباران‌ها وجود ندارد و آتش‌بس به نفع اسرائیل خواهد بود. 

رئیس‌جمهور فرانسه با بیان این ادعا که حق اسرائیل برای «دفاع از خود» را به رسمیت می‌شناسد گفت: «من از آنها می‌خواهم که این بمباران را متوقف کنند.»

تانک‌های زرهی ارتش رژیم اشغالگر بیمارستان‌های «الرنتیسی» و «النصر» برای کودکان، و دو بیمارستان دیگر فعال در حوزه چشم‌پزشکی و سلامت روان را از هر طرف به محاصره درآورده‌اند.

به گفته منابع خبری، هزاران بیمار، کارکنان بیمارستان، کادر درمان و آوارگان بدون آب و غذا در بیمارستان ها گرفتار شده و هر لحظه در معرض خطر مرگ قرار دارند.

ادامه حملات حزب‌الله به مواضع ارتش صهیونیستی
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۹:۳۳

مقاومت اسلامی لبنان در بیانیه‌ای حملات امروز خود به چند پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی را تشریح کرد.

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که رزمندگان مقاومت اسلامی با راکت‌های هدایت شونده و تسلیحات مناسب، حملات دقیقی را به نیروهای پیاده و مواضع ارتش اشغالگر انجام دادند.

در ادامه بیانیه آمده است: این حملات امروز (شنبه) در المطله، الرادار و زبدین در مزارع اشغالی شبعا صورت گرفت.

مقاومت اسلامی لبنان تأکید کرد که پایگاه‌ها و نیروهای دشمن با دقت مورد اصابت قرار گرفته و تلفاتی به آنها وارد شد.

همزمان جنبش أمل لبنان از شهادت یکی از رزمندگان واحدهای نظامی این جنبش طی حمله دشمن اسرائیلی خبر داد و اعلام کرد که رزمنده «علی الحاج داود» امروز در حملات رژیم صهیونیستی در منطقه «رب ثلاثین» در جنوب لبنان به شهادت رسید.

تظاهرات گسترده مردم در لندن علیه رژیم صهیونیستی
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۸:۴۵

 منابع رسانه ای عصر شنبه به وقت تهران از تظاهرات گسترده مردم انگلیس در حمایت از فلسطین و اعتراض علیه رژیم صهیونیستی خبر دادند.

 به گزارش منابع خبری، تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از این تظاهرات انبوه هواداران فلسطین را در «لندن» پایتخت انگلیس نشان می‌دهد. برخی منابع خبری از برخورد پلیس با معترضان خبر دادند. پلیس لندن اعلام کرد که ۸۲ نفر از معترضان به  بازداشت شده‌اند.

بر اساس این گزارش، خیابان‌های اطراف سفارت آمریکا و رژیم صهیونیستی در لندن جهت مقابله با حملات احتمالی معترضان حامی فلسطین و مخالفان سرسخت سیاست‌های حمایتی دولت بایدن از رژیم صهیونیستی در جنگ با غزه به دستور پلیس متروپولیتن لندن بسته شد. 

وبگاه «میدل ایست مانیتور» نیز نوشت، ده‌ها هزار نفر در خیابان‌های لندن در حمایت از فلسطین در یکی از بزرگترین تظاهرات در تاریخ  انگلیس به خیابان‌های لندن آمدند. معترضان خواستار آتش‌بس فوری در غزه هستند.

شبکه خبری «اسکای نیوز» نیز شمار حاضران در این تظاهرات را ده‌ها هزار نفر اعلام کرد. 

مخالفت اردن با سفر هیأت حماس به امان
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۷:۲۹

 برخی رهبران حماس گفتند که دولت اردن بار دیگر با سفر یک هیأت سیاسی حماس به امان برای بررسی تحولات نوار غزه، مخالفت کرده است. 

روزنامه «رأی الیوم» نوشت که رهبران حماس به مقامات اردن اعلام کرده بودند که دفتر سیاسی این جنبش آماده اعزام هیأت رسمی به این کشور برای تبادل دیدگاه، هماهنگی و استفاده از تجربیات اردن است. 

به نوشته این روزنامه، اردن با وجود موضع رسمی و مثبت این کشور و تلاش برای ممانعت از تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، با سفر رسمی هیأت حماس به امان مخالفت کرد. 

این روزنامه همچنین نوشت که دولت اردن با پیشنهاد حماس برای مشارکت در رایزنی‌ها و میانجی‌گری در پرونده تبادل اسرا و گروگان‌ها مخالفت کرده است. 

انصارالله: اسرائیل را با موشک بالستیک هدف قرار می‌دهیم
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۷:۱۰

عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن، رژیم صهیونیستی را به انجام حملات بیشتر با موشک بالستیک تهدید و تاکید کرد که یمن به عنوان یک کشور و از سوی رهبری و مردم تصمیم درستی را در حمایت از فلسطین و ملت مظلوم آن با تمامی ابزارهای لازم و ممکن گرفته است.

علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری المعلومه خاطرنشان کرد، جغرافیای فلسطین اشغالی این موضوع را در حرف و عمل ثابت کرده و یمن و وزارت دفاع براساس دستورالعمل‌های عبدالملک الحوثی عملیاتی با موشک بالستیک و پهپادهای دوربرد و پیشرفته انجام داد که برد آنها به بیش از ۲ هزار کیلومتر می‌رسد.

براساس گزارش سایت المیادین، وی در ادامه افزود، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در حالتی از نگرانی و هیستری به سر می‌برند و نسبت به این توانایی‌های نظامی پیشرفته و این عملیات‌های قدرتمند و راهبردی در یمن شگفت‌زده شده‌اند.

القحوم همچنین تصریح کرد، شکست سامانه‌های دفاعی صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها که میزان برتری فنی و صنعتی نظامی این تسلیحات راهبردی یمن را نشان می‌دهد، ثابت می‌کند که یمن یک کشور منطقه‌ای است و تمامی عناصر قدرت را در اختیار دارد و از حاکمیت و استقلال خود دفاع می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هرگونه ماجراجویی مربوط به تشدید تنش در یمن هزینه‌ای به دنبال خواهد داشت و سرنوشت آن با شکست و زیان همراه خواهد بود و معادله‌ای که یمن ترسیم و ایجاد کرده واقعی است.

فاجعه‌ در بیمارستان الشفاء در غزه
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۶:۳۰

منابع از شهادت یک نوزاد شیرخواره در بیمارستان الشفاء به دلیل سرما خبر دادند و 39 نوزاد دیگر نیز در معرض شهادت هستند.

 یک نوزاد شیرخواره در مرکز پزشکی الشفاء در نوار غزه امروز (شنبه) به دلیل سرمای ناشی از قطعی برق در مرکز الشفاء که مکرراً در معرض حملات رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرد، جان خود را از دست داد.

از سوی دیگر، «می الکیله» وزیر بهداشت فلسطین اعلام کرد که یک وضعیت فاجعه باری در بخش درمانی در غزه با توقف خدمت‌رسانی ۲۰ بیمارستان از میان ۳۰ بیمارستان در سایه حمله مستقیم به بیمارستان‌ها وجود دارد.

الکیله در کنفرانس خبری اعلام کرد که ۳۹ کودک و نوزاد شیرخوار در بخش مراقبت‌های ویژه در معرض مرگ هستند چراکه اوکسیژن به آن‌ها نمی‌رسد.

وی گفت که بیماران در بیمارستان الشفاء با تهدید مرگ حتمی مواجه هستند.

می الکیله عنوان داشت که رژیم صهیونیستی مرکز پزشکی الشفاء را با فسفر سفید بمباران کرده است.

وی گفت که بیمارستان القدس خدمت رسانی نمی‌کند و تنها بخش مراقبت‌های ویژه در آن فعالیت می‌کند که آن بخش نیز با خطر توقف خدمات طی چند ساعت آتی مواجه است.

خبرگزاری فلسطینی وفاء به نقل از منابع پزشکی گزارش داد که چهار مریض در بخش مراقبت‌های ویژه در مرکز الشفاء به دلیل قطعی برق به شهادت رسیده‌اند.

همچنین شاهدان عینی به خبرگزاری وفاء گفتند که تانک‌های اشغالگر یک کادر درمانی را که برای معاینه مجروحان در داخل بخش‌های این مرکز در حرکت بود و تعدادی از آوارگان را که درصدد خروج از این مرکز بودند، با موشک هدف قرار داد.

بخش مراقبت‌های ویژه اطفال و دستگاه‌های اکسیژن در بیمارستان الشفاء از کار افتاده‌اند.

محمد ابو سلمیه، مدیر مرکز الشفاء پیشتر گفت که در این بیمارستان انباشتی از جسدهای شهداء وجود دارد و تلاش‌هایی برای دفن آنها در داخل بیمارستان صورت می‌گیرد.

ابو سلمیه گفت: جهانیان ناظر ما هستند که در حال مرگ هستیم و ما صرفاً عدد و رقم نیستیم.

حمله موشکی حزب الله به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۴:۲۲

حزب الله لبنان امروز نیز در پاسخ به جنایات ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه مواضع نظامی این رژیم در شمال فلسطین اشغالی را هدف حملات موشکی خود قرار داد.

به گزارش الجزیره، حزب الله لبنان اعلام کرد: پادگان صهیونیستی رامیم را هدف موشکی قرار دادیم و نیروهای صهیونیستی را زخمی کردیم.

حزب الله لبنان همچنین اعلام کرد: نیروهای پیاده رژیم صهیونیستی در منطقه «حدب یارون» را در شمال فلسطین اشغالی نیز هدف قرار دادیم و آن‌ها را زخمی کردیم.

کادر درمان انگلیس خواستار آتش‌بس در غزه شدند
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۳:۵۷

کادر بهداشت درمان در لندن در مقابل دفتر نخست وزیری انگلیس تجمع کرده و خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه و توقف حملات رژیم صهیونیستی شدند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، تجمع‌کنندگان اسامی همکاران کادر درمان در غزه را که در جریان جنگ در این باریکه کشته شدند، به همراه داشتند.

"عمر عبدالمنان"، متخصص مغز و اعصاب کودکان انگلیس نامه‌ای مکتوب خطاب به ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس را که در پلتفرم اجتماعی پزشکان "GMV" منتشر شد، قرائت کرد.

در این نامه نوشته شده است: ما از شما دولت لندن می‌خواهیم تا خواهان آتش‌بس فوری در غزه شوید. با توجه به حملات مداوم و بی‌وقفه به کادر درمان و نهادهای پزشکی در غزه، اسرائیل از قوانین بین‌المللی سرپیچی می‌کند و بهداشت ۲.۲ میلیون سکنه غزه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در ادامه این بیانیه همچنین این گروه از کادر درمان انگلیس با همکارانشان در غزه ابراز همدردی کرده و گفتند، دولت انگلیس باید به پایان دادن به این وضعیت کمک کند.

در پایان این نامه از دولت لندن خواسته شده تا خواستار آتش‌بس سریع شده، از قوانین بین‌المللی به وسیله محکوم کردن کشتار کارمندان بهداشت و درمان و توقف حملات به کادر درمان و اهداف غیرنظامی حمایت کرده و خواستار ارسال بی‌چون و چرای کمک‌های بشردوستانه به غزه باشد.

هر 10 دقیقه یک کودک در غزه کشته می‌شود
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۱:۵۷

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت جمعه به شورای امنیت سازمان ملل گفت به طور متوسط یک کودک در هر دقیقه در نوار غزه کشته می‌شود و هشدار داد هیچ کجا امن نیست و هیچ کس در امنیت نیست. 

وی افزود نیمی از ۳۶ بیمارستان غزه و دو سوم مراکز مراقبت‌های اولیه از کار افتاده‌اند و آن‌هایی که همچنان مشغول فعالیت هستند، با حجمی بسیار بیشتر از ظرفیت مواجه‌اند. آدهانوم سیستم بهداشت و درمان غزه را در آستانه فروپاشی توصیف کرد. 

او در توصیف وضعیت غزه گفت: راهروهای بیمارستان‌ها مملو از مجروحان، بیماران و افراد در حال مرگ است و سردخانه‌ها پر شده است. جراحی بدون بیهوشی (انجام می‌شود). ده‌ها هزار آواره در بیمارستان‌ها پناه گرفته‌اند. 

به گزارش رویترز، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت از هفتم اکتبر (۱۵ مهر)--آغاز درگیری‌ها در غزه، سازمان جهانی بهداشت ۲۵۰ حمله به مراکز بهداشت و درمان در غزه و کرانه باختری را تایید کرده است. 

در آغاز نشست شورای امنیت سازمان ملل، یک دقیقه سکوت برای غیرنظامیان کشته شده در درگیری‌ها و همچنین ۱۰۱ نفر از کارکنان آنروا (آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی) که جان خود را از دست داده‌اند، برگزار شد. 

ماسک: قتل هر کودکی در غزه، عضو جدیدی از حماس می‌سازد
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۱:۵۵

ایلان ماسک با اشاره به وضعیت موجود در نوار غزه گفت، هر عضوی از حماس را از بین ببرید، تعدادی عضو جدید ایجاد می‌کنید. اگر شما احدی از فرزندان و کودکان در غزه را بکشید، اعضای جدیدی برای حماس ایجاد خواهید کرد.

ایلان ماسک میلیاردر و کارآفرین آمریکایی ضمن حمایت از یک مسیر جایگزین برای برقراری صلح بین رژیم صهیونیستی و حماس در غزه مدعی شد، کمک به مردم غزه در واقع خنثی کردن تمایلات حماس در برانگیختن مخالفت با رژیم صهیونیستی را از بین می‌برد.

وی همچنین در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد: «حماس واقعا به دنبال انجام بدترین اقدامات بود تا اسرائیل را به بدترین واکنش وادار کند و سپس از این واکنش تهاجمی اسرائیل برای برگزاری تجمعات جهان اسلام برای مساله غزه و فلسطین بهره بگیرد. این کاری است که آنها در انجامش موفق شدند!»

به نقل از پایگاه خبری هیل، ماسک همچنین گفت: بنابراین، فکر می‌کنم باید یک اقدام متناقضی صورت گیرد حتی اگر مشکل هم باشد این است که من پیشنهاد می‌کنم اسرائیل شفقت بسیار قابل توجهی را از خود نشان دهد. این دقیقا کاری است که هدف حماس را خنثی می‌کند.

ایلان ماسک همچنین گفت: گفتمانی درباره ایجاد یک بیمارستان صحرایی وجود دارد. پیشنهاد چنین کاری را دادم. می‌دانید که آب آشامیدنی، غذا و دارو در غزه ضروری است. همچنین بمباران غزه توسط اسرائیل اثری عکس دارد و باعث ایجاد مقاومت بیشتر به جای توقف درگیری می‌شود.

این میلیاردر آمریکایی افزود: هر عضوی از حماس را بکشید، می‌دانید چند نفر عضوش می‌شوند؟ اگر فرزند هرکسی را در غزه بکشید، باعث می‌شوید تا اعضای جدیدی به حماس افزوده شود.

ماسک پیشتر نسبت به خطر احتمالی تشدید درگیری بین حماس و رژیم صهیونیستی هشدار داده و گفته بود، این مساله می‌تواند به راحتی به جنگ سوم  جهانی منجر شود.

این اظهارات در میانه افزایش درخواست‌ها برای آتش‌بس در غزه مطرح شده‌است. رژیم صهیونیستی با وقفه موقت چهار ساعته با هدف کمک به غیرنظامیان موافقت کرده بود.

تجاوز هوایی و توپخانه ای رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۱:۵۵

پهپادهای رژیم صهیونیستی روز شنبه یک خودرو باری را در یکی از مزارع موز منطقه البراک الزهرانی هدف قراردادند.

از تلفات و خسارت های احتمالی این تجاوز هوایی گزارشی منتشر نشده است.

توپخانه رژیم صهیونیستی نیز هم اکنون در حال گلوله باران مناطق میان دو شهرک «شیحین» و «مجدل زون» در جنوب صور است.

شبکه المنار نیز از تجاوز توپخانه ای رژیم صهیونیستی به مناطق میان دو شهرک «الضهیره» و «طیرحرفا» خبر داد.

رژیم صهیونیستی روز جمعه نیز بیمارستان میس الجبل واقع در جنوب لبنان را بمباران کرده بود.

المانیتور: حماس هنوز بیشتر نیروهای خود را حفظ کرده‌ است
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۱:۵۴

پایگاه خبری المانیتور به نقل از برخی نظامیان رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جنبش حماس هنوز بیشتر نیروهای خود را حفظ کرده‌ است.

 پایگاه خبری المانتیور اعلام کرد، با وجود حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر، سران صهیونیست اذعان دارند که جنبش مقاومت اسلامی (حماس) با وجود تخریب زیرساخت‌ها در شمال نوار غزه، هنوز تا نقطه فروپاشی فاصله دارد.

یک نظامی عالی رتبه رژیم صهیونیستی که نخواست نامش فاش شود، به المانیتور گفت، «جنبش هنوز بیشتر قدرت خود را حفظ کرده‌ است».

این منبع در ادامه گفت: نیروهای جنبش زیر زمین پنهان هستند و می‌تواند از طریق شبکه گسترده تونل‌هایی که زیر غزه حفر کردند، بین جنوب و شمال نوار غزه جابه‌جا شوند.

این افسر ارتش رژیم صهیونیستی افزود: این ساختار فرماندهی حماس است که بیشترین فشار آسیب را تاکنون متحمل شده در حالی که بیشتر نیروهای این جنبش که تعدادشان ۲۰ هزار تن برآورد می‌شود، آسیبی ندیده‌اند.

کارشناسان نظامی نیز بر این باور هستند که نابودی حماس از منظر نظامی کار آسانی نیست چراکه گروه‌های مقاومت هنوز قادر به جنگیدن هستند و نابود کردن آنها ماه‌ها و حتی به گفته برخی تحلیلگران چندین سال زمان خواهد برد.

روزنامه وال‌استریت ژرونال به نقل از یک منبع که آن را «آگاه» خواند، نوشت، «جامعه اطلاعاتی آمریکا در مورد توان اسرائیل برای تحقق هدف نظامی علنی خود یعنی نابودی جنبش حماس تردید دارد».

این منبع افزود: «حمله نظامی اسرائیل به نوار غزه می‌تواند به جنبش حماس و زیرساخت‌های آن آسیبی را وارد کند، اما هرگز نمی‌تواند ایدئولوژی حماس را نابود کند.»

شکاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر حاکمیت غزه
۱۴۰۲/۰۸/۲۰ - ۱۱:۴۷

هیل در مطلبی با اشاره به تاکید مقامات آمریکایی برای حضور گروه‌های فلسطینی برای کنترل غزه پس از جنگ، از شکاف میان واشنگتن و تل آویو بر سر این موضوع خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هیل نوشت: جنگ اسرائیل در غزه سؤالاتی را در مورد چگونگی مدیریت این منطقه ساحلی تحت محاصره پس از پایان مناقشه جاری به وجود آورده و شکاف فزاینده‌ میان مقامات واشنگتن و تل آویو را بر سر این مهم آشکار کرده است.

به نوشته این پایگاه خبری متعلق به کنگره آمریکا، چندین مقام امریکایی از جمله آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه در این خصوص اعلام کرده اند که اسرائیل نباید غزه را اشغال کند و این باریکه همچنان باید توسط فلسطینی ها اداره شود.

اما اسرائیلی ها از زمان آغاز جنگ با حماس بر این موضع تاکید کرده‌اند که غزه باید توسط یک نهاد دیگر مدیریت شود.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از همان روزهای نخست جنگ با حماس، وعده داد که نوار غزه را برای مدت نامعلومی در کنترل بگیرد، اما توضیح نداد که این امر دقیقا چه پیامدهایی برای فلسطینیان دارد.

در این میان برخی تحلیلگران معتقدند که اداره نوار غزه پس از جنگ به نتیجه این مناقشه و سرانجامِ گروه مقاومت حماس و همچنین میزان ویرانی های به جا مانده بستگی دارد.

ایان لسر معاون «صندوق مارشال آلمان» (اندیشکده آلمانی) در این خصوص گفت: «جنگ جاری میان اسرائیل و حماس ممکن است بسیار طولانی باشد و بسته به نتیجه و موفقیت آمیز بودن آن، پیامدهای متفاوتی نیز در پی خواهد داشت».

وی سپس افزود: «در بدترین حالت، ممکن است اسرائیل با یک جنگ با پایان نامشخص روبرو باشد و از همین رو ما نمی توانیم مدت زمان دقیق آن را پیش بینی کنیم تا بخواهیم برای دوران پس از جنگ تصمیم بگیریم».

تارنمای هیل در ادامه یادآور شده است که اسرائیل از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۵ غزه را تحت کنترل داشت و سرانجام در پی قیام بزرگ فلسطینی ها از آن خارج شد و حماس از سال ۲۰۰۷ کنترل آن را در دست گرفت.

این پایگاه خبری خاطرنشان کرده است اگرچه اسرائیل و آمریکا هر دو بر سر خروج حماس از قدرت در غزه توافق دارند، اما در مورد کنترل این باریکه پس از جنگ اختلاف نظرهای آشکاری دارند.

بلینکن دیروز جمعه بار دیگر تاکید کرد که آمریکا با کوچ اجباری فلسطینی ها از غزه و هرگونه تلاش برای کاهش مساحت این باریکه به عنوان قلمرو فلسطینیان مخالف است. وی همچنین در راستای تلاش صهیونیست ها، بر خروج حماس از قدرت پافشاری کرد.

ساقط شدن پهپاد غول پیکر اسرائیل در غزه+ عکس

 گروه مقاومت «سرایا القدس» شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین، امروز (شنبه) در سی و ششمین روز جنگ، از انهدام یک پهپاد غول پیکر ارتش اسرائیل به نام «هرون تی پی» (ایتان) خبر داد.

سرایا القدس در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که این پهپاد شناسایی را مورد هدف قرار داده است. پهپاد ایتان با طول بال ۲۶ متر و طول بدنه ۱۳ متر به اندازه یک هواپیمای مسافربری است. ایتان، واژه‌ای عبری و به معنای «با صلابت» است.

ساقط شدن پهپاد غول پیکر اسرائیل در غزه+ عکس/ ادامه کشتار و حملات گسترده اسرائیل علیه غزه

دقایقی بعد نیز سرایا القدس اعلام کرد که کیبوتس کیسوویم در اطراف غزه را با راکت هدف قرار داده است؛ مناطق مسکونی اطراف غزه خالی از سکنه و محل تجمع نظامیان صهیونیستی است.

از سوی دیگر گروه مقاومت عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس نیز خبر داد که با موشک «الیاسین ۱۰۵» سه خودروی زرهی ارتش اسرائیل را در جنوب شهر غزه هدف قرار داده است.

سقوط پهپاد ایتان و ادامه حملات راکتی مقاومت به خوبی نشان از شکست صهیونیست‌ها در نابودی توانایی‌های نظامی حماس و جهاد اسلامی دارد.

برق بزرگترین بیمارستان غزه کاملا قطع شد

منابع خبری فلسطینی صبح امروز گزارش دادند که برق بیمارستان شفا در شهر غزه کاملا قطع شده و جان زخمی ها و بیماران در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

به گزارش رسانه های فلسطینی، تماس با خبرنگاران در داخل بیمارستان هم قطع شده است و بمباران و گلوله باران توپخانه ای ارتش رژیم صهیونیستی از شب گذشته تا صبح امروز همچنان ادامه دارد .

به گزارش این منابع خبری، در طول این مدت مناطق مختلف نوار غزه بویژه اطراف بیمارستان ها و شهر بیت لاهیا در شمال و اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه شاهد سنگین ترین حملات بوده است. فقط در حمله به یک خانه، دستکم ۷ فلسطینی شهید و دهها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

حمایت ترامپ از ادامه حملات به غزه

به‌رغم نگرانی‌های فزاینده درباره تلفات غیرنظامی در غزه، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یک مصاحبه جدید گفت که جنگ بین اسرائیل و حماس باید پیش رود. 

به گزارش وبگاه «هیل»، ترامپ پنجشنبه شب در مصاحبه‌ای گفت: بنابراین جنگی دارید که در جریان است، و احتمالاً باید اجازه دهید پیش برود زیرا افراد زیادی می‌میرند. 

وی در ادامه سخنانش به گزافه‌گویی علیه ایران پرداخت و به‌رغم تاکیدها بر فلسطینی بودن عملیات حماس مدعی شد: هرگز نباید آغاز می‌شد. امکان نداشت دوباره شروع شود. ایران پول نداشت زیرا ایران آن را رهبری می‌کند. و تنها احمق‌ها می‌گویند که این درست نیست. آن‌ها این را رهبری می‌کنند. خیلی حیله‌گر هستند، خیلی باهوش و مکار. آن‌ها آن را رهبری می‌کنند و باید پایان یابد. 

ترامپ ادعا کرد این درگیری در صورت حضور او در کاخ سفید به دلیل رویکرد سخت گیرانه‌اش در قبال ایران رخ نمی‌داد. او همچنین گفت وضعیت به دلیل نفرت موجود در درگیری دشوارتر شده است. 

وی گفت: نفرتی مانند نفرت فلسطینیان از اسرائیل و یهودیان وجود ندارد. و احتمالاً برعکس؛ نمی‌دانم. می‌دانید چندان واضح نیست اما احتمالاً همینطور است. بنابراین گاهی باید بگذاری همه چیز پیش برود و باید ببینی به کجا ختم می‌شود. 

ترامپ پیش‌تر و در پی عملیات طوفان الاقصی در اظهارنظری حزب‌الله لبنان را بسیار باهوش توصیف کرده و بعد از آغاز این عملیات از «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی انتقاد کرده بود. 

وی در این مصاحبه با «یونیویژن» گفت که اسرائیل باید روابط عمومی بهتری داشته باشد، زیرا طرف مقابل، آن‌ها را در جبهه روابط عمومی شکست می‌دهد.

 

نظر شما