شناسهٔ خبر: 63396526 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حاشیه‌های یک عمل جراحی

یزدانی به المپیک می‌رسد؟

روزنامه جوان

کمتر کسی می‌توانست تصور کند چنین حاشیه‌ای برای پسر آرام و بی‌حاشیه کشتی ایران به وجود آید، حتی اگر از خود حسن یزدانی هم قبل از عمل جراحی کتفش سؤال می‌پرسیدند، بعید بود بتواند این همه حاشیه را پیش‌بینی کند که شاید اگر می‌دانست تن به این عمل جراحی نمی‌داد.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: کمتر کسی می‌توانست تصور کند چنین حاشیه‌ای برای پسر آرام و بی‌حاشیه کشتی ایران به وجود آید، حتی اگر از خود حسن یزدانی هم قبل از عمل جراحی کتفش سؤال می‌پرسیدند، بعید بود بتواند این همه حاشیه را پیش‌بینی کند که شاید اگر می‌دانست تن به این عمل جراحی نمی‌داد. آنچه مشخص است اینکه طی هفته گذشته و احتمالاً روز‌های آینده این اصلی‌ترین سؤال علاقه‌مندان به ورزش و کشتی است که آیا حسن یزدانی به المپیک می‌رسد یا نه؟ حاشیه‌ها با حرف‌های علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی در مراسم تجلیل از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی شروع شد، جایی که دبیر با حرف‌هایش عملاً نسخه یزدانی را برای المپیک پیچید و به همه اعلام کرد منتظر حضور یزدانی در المپیک نباشید، چراکه هیچ کشتی‌گیری نتوانسته بعد از عمل جراحی کتف دوباره به میدان برگردد.
همین اظهارنظر کافی بود تا حرف‌های بعدی هم در خصوص درست یا غلط بودن انجام این عمل جراحی رسانه‌ای شود. برخی حتی پا را فراتر گذاشتند و یزدانی را متهم کردند که به‌خاطر دریافت جایزه حاضر نشده قبل از بازی‌های آسیایی هانگژو کتفش را به تیغ جراحان بسپارد. برخی دیگر هم مدعی شدند تعداد مدال‌های بالا باعث شده تا او بی‌انگیزه شود و نتواند به خوبی کشتی بگیرد. در این میان پزشکان معالج یزدانی و مربیانی که سال‌ها با او کار کرده‌اند نظری دیگر دارند. این دسته معتقدند یزدانی به المپیک می‌رسد و می‌تواند مثل گذشته کشتی بگیرد.
دکتر حمیدرضا اصلانی، جراح کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد به‌طور حتم تنها کسی است که می‌تواند در خصوص شرایط عمل، نتایج آن و آینده کشتی حسن یزدانی اظهارنظر کند. دکتر اصلانی به ایسنا گفته است: «اگر حسن یزدانی طول درمان خود را به خوبی طی کند، می‌تواند به المپیک پاریس برسد. شرایط بدنی یزدانی باعث شده تا ۹۳ درصد ضایعات جوش بخورد و رو به بهبودی باشد، اما مسئله مهم‌تر پیگیری روند درمان است. عدم پیگیری کامل علمی و اصولی روش‌های بازتوانی و فیزیوتراپی تخصصی شانه یکی از مهم‌ترین علل عدم نتیجه‌گیری مطلوب است که امیدوارم یزدانی به این اصول توجه داشته باشد. برخی ورزشکاران فکر می‌کنند، چون نفر اول رشته خود در دنیا هستند در همه چیز صاحب‌نظرند و با به کار بستن توصیه‌های غیرعلمی افراد فاقد صلاحیت از روند مطلوب درمان بازمی‌مانند.» اصلانی تأکید کرد: «اگر یزدانی طول درمان خود را به خوبی طی کند، می‌تواند به المپیک برسد، بستگی به تلاش خودش دارد. برخی ورزشکاران بهانه می‌آورند، امروز و فردا می‌کنند و نمی‌رسند، اما کسی که تلاش کند خواهد رسید.»
وی در خصوص انتقاد‌های دبیر هم گفت: «آقای دبیر ۱۰ روز قبل از عمل جراحی حسن یزدانی به من تلفن کرد و خواست نظر تخصصی‌ام را در مورد شانه حسن یزدانی بداند. من بعد از ویزیت شرایط را برای او توضیح دادم و آنطور که به من گفته شد، آقای دبیر حتی موقع عمل هم در بیمارستان حضور داشت. به نظر نمی‌رسد او مخالفتی با عمل حسن یزدانی داشته باشد. دبیر، چون خودش عمل جراحی کتف موفقیت‌آمیزی نداشت تصور می‌کند حسن یزدانی هم به سرنوشت او دچار می‌شود. من به او پیشنهاد کردم ایران هم می‌تواند عمل کند، اما اگر می‌خواهد به خارج برود باید کلینیک خوبی را انتخاب کند و باید دکتر جراحی انتخاب کند که تجربه عمل ورزشکاران را داشته باشد، چون عمل شانه یک والیبالیست، یک فوتبالیست، یک دروازه‌بان فوتبال، حتی هافبک دفاعی، یک تنیسور، یک بسکتبالیست و یک کشتی‌گیر با هم متفاوتند، ولی به حرف من گوش نکرد.»

نظر شما