شناسهٔ خبر: 63369149 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

پس از ۵۵ سال فرنچایز Planet of the Apes به روایت کلاسیک خود بازمی‌گردد

داستان حکمرانی میمون‌ها بر انسان‌! / Inverse

صاحب‌خبر -

فرنچایز Planet of the Apes (سیاره میمون‌ها) مسیر ریبوت سه‌گانه موفق و ریسکی خود را در سال ۲۰۱۱ میلادی آغاز کرد و حال قصد بازگشت به روایت سال‌های اولیه خود را دارد. در ادامه، این ریبوت قرار است که در آینده اتفاق بیفتد و فیلم بعدی آن بیشتر شبیه به ریمیکی از عنوان کلاسیک سال ۱۹۶۸ یعنی Planet of the Apes است. این اثر قرار است تفاوتی حیاتی با فیلم کلاسیک خود داشته باشد. آیا این اولین اثر در این فرنچایز بدون حضور بازیگر اصلی انسان‌ خواهد بود؟ شما می‌توانید تریلر منتشر شده را در زیر تماشا کنید:

تریلر جدید Kingdom of the Planet of the Apes ما را گول می‌زند و در ابتدا فکر می‌کنیم که صدایی که می‌شنویم از سوی یک انسان است، اما در نهایت متوجه می‌شویم که دو میمون در حال صحبت با یکدیگر هستند. «سزار» تنها میمونی بود که در عنوان Dawn of the Planet of the Apes قادر به صحبت بود و در فیلم War for the Planet of the Apes نیز با یک جامعه انسانی پسا آخرالزمانی و در عین حال امروزی رو به رو شدیم که در آن انسان‌ها در حال توسعه نوعی «زبان‌پریشی» بودند که آنها را بیشتر حیوان‌گونه می‌کرد.

در تریلر منتشر شده نقش میمون‌ها و انسان‌ها معکوس شده و در واقع شاهد شکار و دستگیری انسان‌ها هستیم که این فیلم را بیشتر شبیه اثر اصلی و کلاسیک ۱۹۶۸ می‌کند. طبق اطلاعات رسمی، داستان این عنوان چندین نسل بعد و در پی حکومت سزار اتفاق می‌افتد که اتفاقات عناوین قدیمی آن را با روایت فیلم‌های جدید‌تر آن ترکیب می‌کند. این اتفاق چه عواقبی را در پی دارد؟

ریبوتی همراه با توئیست

Planet of the Apes Planet of the Apes

در سال ۲۰۱۱ عنوان Rise of the Planet of the Apes سعی کرد که منشأی با تناقض کمتر را از سیاره میمون‌ها نسبت به پنج فیلم قبلی ارائه دهد. در عنوان Escape from the Planet of the Apes سلطه میمون‌های هوشمند بر انسان‌ها براساس سفر در زمان اتفاق افتاده بود که آوردن این پدیده به آینده فیلم اول عجیب و در عین حال غم‌انگیز بود. فیلم‌های جدید این فرنچایز چنین توئیست‌هایی را ایجاد نکرد و بجای آن به بازگو کردن داستانی مرسوم و باورکردنی پرداخت که نیازی به سلطه میمون‌ها بر انسان به وسیله سفر در زمان و سفینه‌های فضایی نداشت، و حال با آخرین عنوان این فرنچایز منتظر تماشای نتیجه این مقدمه‌چینی‌ها هستیم.

برعکس سه ریبوت قبلی فیلم، عنوان جدید سیاره میمون‌ها می‌تواند عناصر، موضوع‌ها و سناریوهای فیلم کلاسیک‌اش را با یک فیلمنامه مدرن به نمایش بگذارد. برای اولین بار پس از اثر سال ۲۰۱۱، این فرنچایز در موقعیتی خاص برای جلو رفتن و پیشرفت قرار دارد و می‌تواند همچنان به بینندگان چیزی را که از یک فیلم با حضور میمون‌ها انتظار دارند، بدهد. عنوانی که عناصر قرون وسطایی را در سلطه بوزینه‌ها نشان داده و انسان‌ها را به غارنشین تبدیل می‌کند.

Planet of the Apes Planet of the Apes

به بیانی دیگر این فرنچایز در حال بازگشت به المان‌های زیبایی‌شناسی کلاسیک خود است که در آن انسان‌ها حکم حیوان‌ها را در پادشاهی حیوان‌ها داشتند. از لحاظ بصری این استعاره جالب و پیچیده است، اما فیلم‌های کلاسیک آن همیشه موفق به استفاده کامل و درست از پتانسیل این مفهوم نشده‌اند. با توجه به تریلر، احتمالا نیازی به انسان‌ها برای جلو بردن روایت فیلم نداریم و به جای آن تمرکز بر روی حکومت میمون‌ها و سیاره‌ آنها خواهد بود. در نهایت این عنوان قرار است عناصری را که در ابتدا این فرنچایز را برای ما جذاب کرده بود، بازگرداند و اگر بتواند این کار را به درستی انجام بدهد احتمالا به یکی از بزرگ‌ترین عناوین بلاک‌باستر و علمی‌تخیلیِ دیستوپیایی تبدیل شود.

Kingdom of the Planet of the Apes در جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ (۲۴ مه ۲۰۲۴) بر روی پرده سینما‌ها می‌رود.



Inverse

نظر شما