شناسهٔ خبر: 63355333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

رابطه‌ متقابلی بین جمعیت و امنیت وجود دارد

شکوهیان راد در رادیو گفت وگو عنوان کرد: سوابق تجربی و علمی نشان می‌دهد هرجا جمعیت کمتر بوده بیشتر در معرض خطر بوده، معمولاً رابطه‌ متقابلی بین جمعیت و امنیت وجود دارد؛ اگر جایی جمعیت زیادی داشته باشد یقینا امنیت بیشتری دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مهندس محمدعلی شکوهیان راد(پژوهشگر مطالعات سایبرنتیک، مدرس دانشگاه) با حضور در برنامه«از تدبیر تا تقصیر» در باره تبیین ارتباط تنگاتنگ تحولات جمعیت و فرزندآوری با امنیت ملی و بین المللی بیان کرد: هر زمان مسئله کنترل جمعیت در کشور مطرح می‌شود حتی در نگاه مسئولین صرفاً تلقی بر این است که مسئله کمی مورد نظر است؛ کنترل جمعیت صرفاً از منظر کمی نیست و در سال‌های گذشته به شدت جریان‌های متولی جهانی به سمت کیفیت جمعیت رفته‌اند؛ یعنی زمانی که بتوانند جمعیتی را با کیفیت مناسب از نظر سلامت، رفتاری، شناختی و باورها طبق الگوهای خود ایجاد کنند ترجیحاً جمعیت را کم نمی‌کنند؛ چون نیروی مناسبی برای سلطه جویی است.

شکوهیان راد با بیان اینکه جمعیت را باید بالاتر از جمعیت دید، افزود: نباید جمعیت را صرفاً با رویکرد نظامی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی دید بلکه باید با رویکرد فرهنگی به تبیین مسئله پرداخت. سوابق تجربی و علمی نشان می‌دهد هرجا جمعیت کمتر بوده بیشتر در معرض خطر بوده، معمولاً رابطه‌ متقابلی بین جمعیت و امنیت وجود دارد اگر جایی جمعیت زیادی داشته باشد یقینا امنیت بیشتری دارد. به عقیده بنده جمعیت همیشه تضمین کننده امنیت است؛ اما امنیت تضمین کننده جمعیت نیست؛ یعنی آبروی اجتماعی و نظامی کشورها بیشتر نشئت در جمعیت دارد؛ پس جمعیت می‌تواند عزت آفرینی و قدرت آفرینی کند و منبع رشد اقتصادی و تبلور شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی باشد. کشورهایی که بالای ۱۰۰ میلیون جمعیت دارند راحت‌تر توانستند عضو کمیسیون‌های بین المللی شوند، همواره یکی از مولفه‌های مهم دنیا جمعیت است و جمعیت در واقع تعیین کننده نوع دیپلماسی و برد اقتصادی است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه مسئله جمعیت فرای تمام مولفه‌های ملی است، اظهار کرد: زمانی صحبت از اجتماع، اقتصاد، امنیت و همه مؤلفه‌های قدرت ملی در تراز قدرت منطقه‌ای و جهانی می‌شود که جمعیت پشتوانه داشته باشد تا برایش بازدارندگی ایجاد کند البته در حوزه سایبر مطرح می‌شود هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین شود؛ اما اساساً امکانش از برخی از جنبه‌ها وجود ندارد. وقتی صحبت از جمعیت می‌شود عملاً منظور سرزمینی است که به واسطه جمعیت به قلمرو تبدیل می‌شود و هیچ چیزی نمی‌تواند جایگزین آن شود. در سندی که ۴ سال پیش از انقلاب در آمریکا تصویب شد؛ کاهش جمعیت جهانی بالاترین هدف مدیریت امنیت آمریکا بود و این سند اشاره می‌کند کاهش جمعیت جهان از طریق جنگ، قحطی و بیماری‌های مختلف صورت می‌گیرد و اولین جایی که برای این هدف نام برده شده ایران است.

وی خاطر نشان کرد: امنیت یک مفهوم غیر کارکردی است و در همه چیز ضرب می‌شود و خاص مسئله نظامی نیست. وقتی صحبت از امنیت می‌شود در واقع حفظ استقلال و تمامیت همه حوزه‌های حکمرانی هرجا دچار خدشه امنیتی شود همه مولفه‌ها از اقتصاد، فرهنگ و حتی مسائل علمی و تخصصی دچار مشکلات جدی خواهند شد؛ امنیت صرف اقدامات نظامی نیست و همه چیز به امنیت وابسته است.

شکوهیان راد درباره تله‌های جمعیتی در کمین امنیت کشور بیان کرد: یکی از مهم‌ترین رد پاهایی که در این روند دیده می‌شود جنگ شناختی است و که عموماً به نام نظریات علمی به ما القا شده‌اند، کشورهای اروپای غربی مثل انگلیس و آلمان جمعیت بالایی دارند؛ ولی از نظر مساحتی شاید اندازه استان سیستان و بلوچستان نباشند؛ یعنی اگر خاک ایران با وضعیت چهار فصل و امکانات موجود دست انسان اروپایی می‌افتاد راحت نزدیک به ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد جمعیت داشت. عموم مسائلی که برای بحران جمعیت ایجاد شده از عملیات شناختی به نام علم بوده که آن روی سیاهش را ندیدیم.

وی در ادامه افزود: اگر قرار باشد سبک جمعیتی ما مانند چین زیاد و کنترل شود بهتر است که نباشد؛ ۱,۴ میلیارد نفر برده مطیعی که صرفاً اهداف حاکمیتی را بدون اینکه ذره‌ای اختیار داشته باشند پیاده می‌کنند و طبقه‌بندی اجتماعی کار را در چین به جایی رسانده که کوچک‌ترین اعتراضی نسبت به هر چیزی در هر جایی از حاکمیت اعمال شود اعتبارشان کم می‌شود و به میزانی که کم شود سفر، آموزش و پرواز نمی‌توانند داشته باشند و اگر به پایین‌ترین حد برسد به خانه خود نمی‌توانند وارد شوند. جمعیت مد نظر ما مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی و آنچه موجب تعالی جامعه و اجتماع می‌شود، است.

شکوهیان راد در پایان با بیان اینکه سبک زندگی به خودی خود ایجاد نمی‌شود و ریشه در مسائل فرهنگی دارد، اظهار کرد: سیاست‌هایی که تعیین می‌شوند بعد از اینکه ماندگار و تثبیت شد در بلند مدت سبک زندگی می‌شود. هنگامی به آمار رسمی کشور تکیه می‌کنیم در آمار تکان دهنده‌ای یاد می‌شود که سالی ۱,۳ میلیون سقط جنین وجود دارد؛ در کشوری که سبک زندگی آن نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر سالم و خوراک و روابط سالم است و اکوسیستم سرزمینمان برای تولید نسل پستانداران و انسان‌ها خیلی مناسب‌تر از جاهای دیگر است؛ نباید چنین اتفاقاتی رخ دهد.

نظر شما