شناسهٔ خبر: 63331383 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

جولان خودرو‌های دودزا  متوقف می‌شود 

هر ساله با شروع برودت هوا، آلودگی هوا هم گریبانگیر کلانشهرهایی، چون تهران می‌شود و از آنجایی که خودرو‌های دودزا عامل اصلی این آلودگی‌ها شناخته شده‌اند، طرح تشدید با خودرو‌های دودزا برای رفع آلودگی از سوی پلیس آغاز شده و با اجرای این طرح بار دیگر پلیس عمل به وظیفه خود را در معرض دید همگان قرار داده است. 

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: هر ساله با شروع برودت هوا، آلودگی هوا هم گریبانگیر کلانشهرهایی، چون تهران می‌شود و از آنجایی که خودرو‌های دودزا عامل اصلی این آلودگی‌ها شناخته شده‌اند، طرح تشدید با خودرو‌های دودزا برای رفع آلودگی از سوی پلیس آغاز شده و با اجرای این طرح بار دیگر پلیس عمل به وظیفه خود را در معرض دید همگان قرار داده است. 
آلودگی هوای پایتخت و کلانشهر‌ها سال‌هاست که به چالش بزرگی برای مدیران تبدیل شده، اما تا الان عملکرد قابل قبولی برای کاهش آلودگی هوا از سوی مسئولان دیده نشده است و هر سال با ابلاغ چند دستورالعمل به کار خود پایان می‌دهند و به قولی دوباره روز از نو و روزی از نو. براساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوا، کلانشهری مثل تهران هر روز با آلودگی دست و پنجه نرم می‌کند، به‌طوری‌که روز‌های هوای پاک در این شهر هر سال از تعداد انگشتان دست فراتر نمی‌رود، اما با شروع برودت هوا در فصل پاییز و همزمان با آغاز فعالیت مدارس، آلودگی هوا سیر صعودی به خود می‌گیرد و تا پایان فصل سرما هم به اوج خود می‌رسد تا جایی که پایتخت و بعضی از شهر‌ها را به تعطیلی می‌کشاند. همین موضوع، مسئولان را در این فصل به صرافت انداخته تا چاره‌ای برای هوای این شهر بیندیشند. از سوی دیگر یکی از عوامل اصلی در آلودگی هوای تهران، خودرو‌های بی‌کیفیت و دودزایی است که هر روز ما شاهد تردد آن‌ها در سطح شهر هستیم. اگر سری به خیابان‌های تهران بزنید با انواع موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های دودزا اعم از خصوصی و دولتی روبه‌رو می‌شوید که بدون هیچ ممانعتی در کوچه و خیابان در حال تردد هستند و هر لحظه و با هر گاز، انباشتی از دود و دی‌اکسیدکربن به ریه شهروندان روانه می‌کنند. هرچند حدود ۲۳ دستگاه مختلف وظایفی در خصوص هوای پاک به عهده دارند، اما این سؤال همیشه در اذهان عمومی پیش می‌آید که چرا پلیس به عنوان یکی از دستگاه‌های دخیل در ایجاد هوای پاک از کنار خودرو‌های دودزا و بدون معاینه به سادگی عبور می‌کند و ممانعتی برای تردد آن‌ها ایجاد نمی‌کند. شهروندان از خود می‌پرسند چطور پلیس وقتی با خودرویی در محل پارک ممنوع یا با راننده‌ای که در حال صحبت کردن با تلفن همراه است، روبه‌رو می‌شود به سرعت دست به قلم می‌شود و برای آن جریمه می‌نویسد، اما در برابر موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های دودزا دست به عصاست!
 
 عمل به وظیفه 
 دو روز قبل معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا در برنامه تلویزیونی از آغاز طرح تشدید برخورد با خودرو‌های بدون معاینه فنی و دودزا خبر داد، البته اعلام کرد پلیس به تنهایی نمی‌تواند در بحث رفع آلودگی هوا تأثیرگذار باشد و این انتظار بجایی نیست، اما این انتظار از پلیس همیشه بجاست که همچنان که پلیس در بحث عدم رعایت ایمنی خودرو‌ها از سوی خودروسازان پیشگام شد و انتقادات صریح خود را بار‌ها بازگو کرد در برخورد با خودرو‌های دودزا که سهم زیادی از آن به خودرو‌های دولتی اعم از سرویس‌های ادارات، اتوبوس‌های درون‌شهری شرکت واحد و ... می‌رسد بدون هیچ واهمه و تمایزی نسبت به خودرو‌های شخصی برای حفظ جان شهروندان به وظیفه خود عمل کند و خودرو‌های فرسوده و دودزا را فارغ از جریمه ۵۰ هزار تومانی، روانه پارکینگ‌ها و تعمیرگاه‌ها کند. 
 
 جریمه ۵۰ هزار تومانی 
سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا در همین راستا از جریمه ۵۰ هزار تومانی و اعزام خودرو‌های دودزا به تعمیرگاه‌ها خبر داد و گفت: در طرح تشدید برخورد با خودرو‌های بدون معاینه فنی و دودزا که از روز یک‌شنبه ۱۴ آبان‌ماه در سراسر کشور آغاز شده، خودرو‌های بدون معاینه فنی ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و پلاک خودرو‌های دودزا و دارای نقص فنی اخذ و پلاک تعمیری به آن‌ها داده خواهد شد. وی افزود: طرح کنترل معاینه فنی خودرو‌ها به دو صورت انجام می‌شود؛ روش اول با استفاده از سامانه‌ها و دوربین‌های ثبت تخلفات در شهر‌ها و در جاده‌ها و روش دوم همان روش سنتی در ایستگاه‌های پلیس و در جاده‌ها و شهرهاست که قابلیت کنترل معاینه فنی در دست‌افزار پلیس ایجاد شده است.» به گفته وی، علاوه بر جریمه خودرو‌هایی که نقص فنی آن‌ها به حدی است که در آلایندگی هوا تأثیرگذارند، با نظر افسران و کارشناسان پلیس پلاکشان اخذ و به آن‌ها پلاک تعمیرگاه نصب و به تعمیرگاه‌ها اعزام خواهند شد. 
سلیمی عنوان کرد: سلامت فنی خودرو و معاینه فنی وسایل نقلیه هم از نظر ایمنی خودرو و تصادفات و هم از نظر آلایندگی‌های زیست‌محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در کنار همه طرح‌ها و فعالیت‌هایی که پلیس راهور در کنترل وسایل نقلیه از نظر معاینه فنی دارد، معمولاً در نیمه دوم سال با توجه به برودت و وارونگی هوا در کلانشهر‌ها این طرح‌ها تشدید می‌شود، به همین دلیل برنامه‌ریزی صورت گرفت تا کنترل فنی وسایل نقلیه از روز یک‌شنبه به صورت فوق‌العاده در سراسر کشور آغاز شود.