شناسهٔ خبر: 63331360 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

ضربات شدید مقاومت به تل‌آویو در عین ادعای محاصره شهر غزه

روزنامه جوان

القسام اعلام کرد که از آغاز حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ۸۵ خودروی زرهی اسرائیلی را منهدم کرده و خسارات زیادی به اشغالگران وارد آورده است. القسام اضافه کرده که در دو روز گذشته با نیرو‌های دشمن صهیونیستی در شمال غرب غزه درگیر شده و تعدادی از نظامیان آن را نیز به هلاکت رسانده است

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: نبرد در خیابان‌های غزه درحالی وارد دومین هفته خود شده است که سیل اطلاعات و داده‌های واصله از هر دو طرف درگیری و برآیند تحولات میدانی را می‌توان در دو کلمه «موشک‌های یاسین و تانک‌های مرکاوا» خلاصه کرد. ارتش اشغالگر مدعی شده که محاصره غزه را تکمیل کرده و به زودی وارد مرکز شهر غزه خواهد شد، اما در همین حین مبارزان حماس با ایستادگی در برابر ماشین جنگی اسرائیل تلفات انسانی و نظامی سنگینی را به دشمن وارد کرده‌اند که انهدام ۸۵ تانک و هلاکت ۳۱ صهیونیست، بخشی از دستاورد‌های مقاومت است. 
 
در شرایطی که مقامات تندرو رژیم صهیونیستی مدعی‌اند برای جنگ طولانی زمینی در غزه آماده هستند، هنوز دو هفته از این عملیات نگذشته است که تلفات صهیونیست‌ها از آمار همه جنگ‌های قبلی با گروه‌های مقاومت فلسطین فراتر رفته است. هرچند ارتش صهیونیستی از زمین، هوا و دریا، غزه را به شدت بمباران می‌کند، اما با وجود این حجم حملات، موفقیت چندانی در عرصه میدانی کسب نکرده است و نیرو‌های مقاومت فلسطین ضربات مهلکی را به دشمن وارد کرده‌اند. «کتائب القسام» شاخه نظامی جنبش حماس روز دوشنبه طی بیانیه‌های کوتاه از انهدام تعدادی از ماشین‌آلات ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد. به گزارش شبکه المیادین، القسام در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که روز دوشنبه شش خودروی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف بلندی‌های اردوگاه «الشاطی» و محله «الشیخ رضوان» با راکت‌های یاسین ۱۰۵ منهدم شده‌اند. القسام عصر دوشنبه هم اعلام کرد که یک تانک اسرائیلی را در منطقه السلاطین در شمال غرب بیت‌لاهیا منهدم کرده است. القسام همچنین تأکید کرد که ۲۵ خودروی زرهی رژیم صهیونیستی طی ۴۸ ساعت گذشته منهدم شده‌اند. 
القسام اعلام کرد که از آغاز حمله زمینی رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ۸۵ خودروی زرهی اسرائیلی را منهدم کرده و خسارات زیادی به اشغالگران وارد آورده است. القسام اضافه کرده که در دو روز گذشته با نیرو‌های دشمن صهیونیستی در شمال غرب غزه درگیر شده و تعدادی از نظامیان آن را نیز به هلاکت رسانده است. این درحالی است که شبکه «الاقصی» وابسته به مقاومت اسلامی فلسطین نیز پیش‌تر در گزارشی خبر داده بود رزمندگان القسام بیش از ۱۰ خودروی نظامی ارتش رژیم صهیونیستی را منهدم کرده‌اند. از سوی دیگر، برخی صفحات در شبکه‌های مجازی تصاویری را به نقل یکی از خبرنگاران شبکه «فاکس‌نیوز» منتشر کردند که در آن‌ها گفته شده است ۲۰ نظامی اسرائیلی بعد از گرفتار شدن در کمین نیرو‌های مقاومت در نوار غزه کشته شده‌اند ولی مقامات تل‌آویو تاکنون واکنشی به این خبر‌ها نشان نداده‌اند. با این حال، ارتش صهیونیستی روز دوشنبه کشته شدن یک سرباز دیگر خود را در درگیری غزه تأیید کرد. 
 ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از آغاز عملیات در غزه ۳۱ نیروی نظامی خود را از دست داده است و شمار زخمی‌ها هم به ۲۶۰ نفر رسید. با این احتساب، اسرائیل تعداد کل سربازان کشته شده از زمان شروع عملیات «طوفان‌الاقصی» را ۳۴۸ تن اعلام کرد. 
مبارزان حماس از زمان شروع حمله زمینی ارتش اسرائیل در غزه، تلفات زیادی را به دشمن وارد کرده‌اند و موشک‌های یاسین ۱۰۵ حماس این روز‌ها به قاتل تانک‌های پیشرفته مرکاوا تبدیل شده‌اند و هزینه‌های زیادی را روی دوش صهیونیست‌ها گذاشته است. نیرو‌های اسرائیلی در عملیات زمینی خود علاوه بر پوشش سنگین هوایی، بر تانک مرکاوا تکیه می‌کنند و با انهدام این خودرو‌های جنگی، کار پیشروی در غزه برای اشغالگران دشوار خواهد شد. 
از سوی دیگر، گردان‌های القدس (شاخه نظامی جهاد اسلامی) دیروز هم در بیانیه‌ای تأکید کرد: «تجمعات صهیونیست‌ها را در تله القاط در شمال غزه با خمپاره هدف قرار دادیم.» همچنین خبرنگار العربی‌الجدید از شنیده شدن صدا‌های درگیری مسلحانه بین مقاومت و ارتش اشغالگر در محور‌های جنوب غزه و شمال غرب غزه خبر داد. 
 محاصره کامل غزه!
ارتش صهیونیستی که کمر به نابودی حماس و اشغال غزه بسته است با استفاده از ماشین جنگی خود، سعی دارد به هر نحوی شده این منطقه را تحت اشغال خود درآورد. براساس گزارش خبرگزاری آناتولی، «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی شامگاه یک‌شنبه با ادعای اینکه محاصره شهر غزه کامل شده است و آن‌ها به ساحل غزه رسیده‌اند بار دیگر از فلسطینی‌ها خواست به جنوب غزه بروند. وی همچنین مدعی شد که ارتش این رژیم تحت فرماندهی تیپ گولانی نوار غزه را به دو بخش شمال و جنوب تقسیم کرده است. ارتش رژیم صهیونیستی درحالی از مردم غزه خواسته به سمت جنوب بروند که جنگنده‌های این رژیم مناطق جنوبی از جمله پناهگاه‌های شناخته شده زیر نظر سازمان ملل را نیز از حملات مرگبار خود بی نصیب نگذاشته است. 
 درگیری‌های شدید در غزه 
ادعای صهیونیست‌ها برای دو نیم کردن غزه، درحالی است که اشغالگران هنوز نتوانسته‌اند در یک منطقه خاص نفوذ خود را تثبیت کنند و در همه جبهه‌ها درگیری شدیدی بین نیرو‌های صهیونیستی و گروه‌های مقاومت جریان دارد. روزنامه العربی‌الجدید، عصر دوشنبه گزارش داد که درگیری‌های شدیدی در محور غرب غزه و جاده ساحلی، محور شرق بیت‌حانون، محور غرب بیت‌لاهیا و محور شرق خان یونس به سمت جنوب در جریان است. در محور شمال غربی غزه، نیرو‌های صهیونیست تلاش کردند از منطقه «مدرسه امریکایی» در شهر بیت‌لاهیا به سمت حومه شهر غزه در حومه اردوگاه آوارگان فلسطینی الشاطی نفوذ کنند. در محور جنوبی در محله الزیتون و حومه منطقه تل‌الهواء، نیرو‌های اشغالگر تا خیابان ساحلی «الرشید» که از شمال غربی غزه به سمت جنوب آن امتداد دارد، نفوذ کردند تا بتوانند مناطق شمال نوار غزه را از جنوب آن جدا کنند، اما با نیرو‌های حماس درگیر شدند. روزنامه معاریو نیز اعلام کرد که افسران اسرائیلی اذعان کردند مهارت جنگی و مبارزاتی مجاهدان حماس بسیار بالاتر از آن چیزی است که تصورش را می‌کردند. با وجود این همه تلفات و ناتوانی ارتش برای پیشروی در غزه، روزنامه هاآرتص هم روز دوشنبه مدعی شد که نظامیان اسرائیلی شهر غزه و اطراف آن را «از هوا، زمین و دریا» محاصره کرده‌اند و مقامات تل‌آویو تخمین می‌زنند که نیرو‌های پیاده نظام طی ۴۸ساعت آینده وارد این شهر خواهند شد. 
ادعای مقامات تل‌آویو برای محاصره کامل غزه و تلاش برای اشغال کامل آن در کوتاه مدت، درحالی است که تحلیلگران و مقامات صهیونیستی این ادعا‌ها را باور ندارند. به گزارش روزنامه معاریو، سرلشکر گیورا آیلند، رئیس سابق شعبه عملیات و برنامه‌ریزی ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد که هیچ نشانه‌ای دال بر شکست حماس وجود ندارد. وی تصریح کرد که مبارزان حماس را می‌بینیم که با پهپاد‌های خود و موشک‌های ضدزره دست به عملیات‌هایی از قبل برنامه‌ریزی شده و پیچیده می‌زنند و قادر به جابه‌جایی نیرو‌ها از مکانی به مکان دیگر هستند و حداقل بر ۸۰ درصد از زیرساخت‌های زیرزمینی کنترل کامل دارند و می‌دانند چگونه به اقدامات ما واکنشی سریع داشته باشند. 
به گزارش روزنامه رأی‌الیوم، «رون بن یشای» تحلیلگر امور نظامی پایگاه عبری «یانت» اذعان کرده که طبق تحقیقات به عمل آمده و گزارش‌های واصله، حماس خطوط دفاعی چندلایه‌ای دارد. بحث فقط از خطوط دفاعی محکم نیست بلکه دفاع‌های چندلایه است که با کمین‌های ضدزره تقویت می‌شود. این تحلیلگر صهیونیست از کمین رزمندگان مقاومت فلسطین در روی زمین و زیر زمین علیه نظامیان صهیونیست خبر داد و اینکه مناطق کاملاً بمب‌گذاری و مین‌گذاری شده است و برخی تله‌های انفجاری در خاک کاشته شده و برخی دیگر در دیوار کار گذاشته شده‌اند. «رون بن‌یشای» تحلیلگر اسرائیلی که از مناطق جنگی بازدید داشته، اذعان کرده است: «نظامیان اسرائیلی خیلی کند و با احتیاط حرکت می‌کنند، آن‌هم تحت پوشش آتش سنگین هوایی و زمینی. در برخی مواقع نیروی هوایی بمب یک تنی را در صد‌ها متر دورتر از نظامیان پیشروی‌کننده می‌ریزد تا به پیشروی‌کننده کمک کند.» از سوی دیگر «عاموس هارئیل» تحلیلگر رسانه صهیونیستی هاآرتص هم گفت: «بسیاری از افسران اسرائیل تأیید می‌کنند که برآورد‌های اسرائیلی درباره کشته شدن صد‌ها نفر از افراد حماس در روز، برآورد‌هایی است که با واقعیت همخوانی ندارد. این تله جنگی شناخته شده است که در مناطق شلوغ رخ می‌دهد و از این رو اسرائیل باید احتیاط کند.»

نظر شما