به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، گمانه زنیها و نگرانیهای زیادی درباره تاثیر هوش مصنوعی بر مشاغل وجود دارد. این فناوری میتواند با توجه به صنعت و موقعیت بازار کار را به شیوههای گوناگون تغییر دهد.
فرایندهای اتوماسیون مجهز به هوش مصنوعی میتواند فعالیتهای روتین، تکراری و یدی را انجام دهد. در نتیجه استخدام در بخشهای تولید، ورود داده و سرویس مشتریان کاهش یابد و کارگران این بخش نیز شغل هایشان را از دست بدهند.
از سوی دیگر هوش مصنوعی میتواند شغل ایجاد کند و نیاز به کارشناسان شایسته با توانایی ساخت، مدیریت و ارتقای سیستمها نیز در حال افزایش است. مشاغل مربوط به دادههای علمی، یادگیری ماشینی، رباتیکس و تحقیقات هوش مصنوعی نیز به شدت محبوب شده اند؛ بنابراین این سوال به وجود میآید که آیا هوش مصنوعی پایانی بر مشاغل سنتی است یا خیر. اکنون یک تحقیق جدید در این زمینه انجام شده است. ویگوانگ وانگ از دانشگاه روچستر یک پژوهش میدانی میان کارگران انجام داده و به چشم انداز جالبی دست یافته است.
وانگ در این باره میگوید:ما از یافتههای این تحقیق شگفت زده شدیم. ابعاد مختلف تجربه کاری دارای تعاملات متمایز با هوش مصنوعی هستند و نقشهای منحصر به فردی را در تیم سازی انسان و هوش مصنوعی ایفا میکنند.
این پژوهش همچنین سطح تجربه مورد نیاز کارگران برای دسترسی بهتر به کمک هوش مصنوعی را بررسی کردند.
گوردون گائو از دانشگاه جان هاپکینز و دیگر مولف پژوهش در این باره میگوید: هرچند ممکن است افراد فکر کنند کارگران کم تجربه از کمک هوش مصنوعی بیشتر سود میبرند، اما یافتههای ما خلاف آن را نشان داد. هوش مصنوعی به سود کارگرانی است که تجربه بیشتری در انجام یک فعالیت خاص دارند، اما کارگرانی که تجربه بیشتری داشتند نسبت به همکاران جوانتر خود کمتر از هوش مصنوعی بهره میبرند.
این تحقیق نیاز به استفاده بهره ورانه از هوش مصنوعی را هایلایت کرده است. محققان متوجه شدند کارگران با تجربه میتوانند از هوش مصنوعی برای ارتقای بهتر فعالیت شان استفاده کنند. اما کارگران سالمندی که فعالیتهای بیشتری برعهده میگیرند و حس تعهد بیشتری به شرکت دارند، بیشتر اوقات از هوش مصنوعی دوری میگزینند، زیرا از خطرات وابستگی به آن بیم دارند. در نتیجه به طور کارآمد از هوش مصنوعی استفاده نمیکنند.
محققان به کسب و کارها توصیه میکنند پس از به کارگیری هوش مصنوعی در محل کار، انواع و سطوح مختلف تجربه کارگران را در نظر بگیرند. کارمندان تازه واردی که تجربه کمتری دارند، هنگام استفاده از هوش مصنوعی نمیتوانند از آن زیاد بهره ببرند. کارمندان ارشدی که کارشناسی سازمانی بیشتری دارند نیز ممکن است نگران تهدیدهای احتمالی این فناوری باشند. دستیابی به همکاری موفقیت آمیز انسان و هوش مصنوعی نیازمند بررسی تمام دیدگاههای خاص و یافتن یک محور راه حل است.
در نهایت باید گفت هوش مصنوعی بیشتر احتمال دارد به جای از بین بردن مشاغل، ماهیت آنها را تغییر دهد.
هوش مصنوعی افراد را بیکار نمیکند
تحقیق میدانی جدیدی نشان میدهد هوش مصنوعی مشاغل را از بین نمیبرد بلکه ماهیت آن را تغییر میدهد.
صاحبخبر -
∎
نظر شما