شناسهٔ خبر: 63313648 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

برگزاری نخستین جلسه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم

صاحب‌خبر -

نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی ایالات متحده آمریکا با دادخواهی ۶۴۶ نفر از ۱۵ استان کشور از حدود ساعت ۹ صبح روز گذشته به‌ صورت برخط در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی ویژه روابط بین‌الملل تهران آغاز شد.
در این دادگاه با حضور خواهان، به دادخواهی خواهان پرونده مبنی بر مطالبه خسارات مادی، معنوی و تنبیهی ناشی از اقدامات تروریستی دولت ایالات متحده آمریکا و فرماندهان وقت و گروهی آن‌ها مبنی بر راه‌اندازی جبهه‌های گروهک‌های تروریستی داعش، النصره و جیش‌الظلم رسیدگی شد.

شهدای مظلوم و باغیرت مدافع حرم، در غربت جان باختند
قاضی حسین‌زاده در نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به دادخواهی خانواده‌های شهدای مدافع حرم از گروهک‌های تروریستی تحت حمایت مستقیم دولت تروریستی ایالت متحده آمریکا، مقدم خانواده معظم و مظلوم شهدای مدافع حرم در جلسه دادگاه را گرامی‌ داشت و افزود: «شهدای مظلوم مدافع حرم در عین داشتن غیرت در غربت جان باختند تا ما در آسایش و آرامش باشیم. دادگاه حقوقی حاضر ویژه رسیدگی به دعاوی حقوقی بین‌الملل با استناد به قوانین و مقررات متعدد، صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.»
قاضی دادگاه با اشاره به اصل ۳۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی، دادخواهی را حق فرد دانست و گفت: «براساس قانون، محاکم دادگستری جمهوری اسلامی ایران در دعاوی مدنی علیه دولت‌هایی که مبادرت به نقض مصونیت ایران داشته باشند، صلاحیت ورود دارد و در این رابطه دولت ایالات متحده وفق آرای متعدد موجود، صلاحیت دولت ما را در محاکم خود نقض کرده است. بنابراین، از این نظر می‌توانیم به طرفیت این دولت اقامه دعوا کنیم.»
در ادامه محمدی، وکیل مدافع دادخواهان، نیز موارد قانونی رسیدگی حقوقی به دادخواهی خانواده شهدای حرم از گروهک‌های ترویستی تحت حمایت آمریکا را برشمرد و تصاویری از اقرار خواندگان، شامل برخی مسئولین دولت ایالات متحده آمریکا، را با اجازه قاضی به نمایش درآورد. در ادامه از خانواده شهدای مدافع حرم درخواست شد تا اظهارات خود را بیان کنند.
اختر تاران، همسر شهید مدافع حرم خیرالله صمدی، از استان زنجان در جایگاه قرار گرفت و ضمن قرائت سوره نصر گفت: «در اثر ظهور گروهک‌های تکفیری مورد حمایت دولت آمریکا، بالاترین سطح از تحقیر و تجاوز و نسل‌کشی در غرب آسیا به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق دنیا، رخ داد و مجاهدان مهاجر و در صدر آنها سردار آسمانی شهید سردار حاج قاسم سلیمانی برای مبارزه با مزدوران نیابتی با دعوت رسمی دولت‌های عراق و سوریه به جهاد برخاستند.»
وی با اشاره به جنایات تروریست‌های تکفیری و داعش افزود: «آمریکا می‌خواست از طریق این گروهک‌ها به حضور خود در منطقه تدوام دهد و طبق اعلام گزارش ابوبکر البغدادی، امیر خودخوانده داعش، ۵۷۰ هزار نفر در عملیات‌های داعش جان خود را از دست داده‌اند.»
همسر شهید صمدی از دادگاه صدور اشد مجازات را برای دولت تروریست‌پرور آمریکا خواستار شد.

حضور آمریکا در جنگ نیابتی تایید شده است
قاضی دادگاه گفت: «تحقیقات دادگاه و گزارش ضابطان، حضور آمریکا در جنگ نیابتی را تأیید می‌کند و راه‌اندازی جنگ در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران با هدف سلب امنیت مردم ایران یکی از اهداف آمریکا برای حضور در این جنگ‌های نیابتی است.»
قاضی حسین‌زاده با اشاره به دادخواهی ۶۴۶ خانواده شهدای مدافع حرم گفت: «این پرونده ۵۶ کلاسه از استان‌های متعدد دارد و ابلاغیه برای همه خواندگان ارسال شده و خواندگان از برگزاری این جلسه دادگاه مستحضر بودند. بنابراین، مقدمات حقوقی برای این دادگاه فراهم شده است. وفق قانون و موافقتنامه‌ها، دولت‌های عراق و سوریه رسماً درخواست خدمات مستشاری از جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده بودند و دولت آمریکا وفق مستندات از این موضوع مطلع بوده است.»
رئیس شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی بین‌الملل افزود: «موضوعی که برای این دادگاه مطرح است این است که آمریکا به عنوان دولت خوانده دادگاه از سویی ائتلافی را علیه داعش راه می‌اندازد، اما مطابق مستندات، همین دولت به گروهک‌های تروریستی و تکفیری غذا، پوشاک و سلاح می‌رسانده است و تعارض در این موضوع دلیلی برای احراز حقوق خواهان است. دولت آمریکا و مقامات آنها با استفاده ناروا از فضای مجازی همواره بد را خوب و خوب را بد جلوه داده‌اند. سوال این است که چرا قدرت استکبار آشکارا با انتشار تصاویری از اقدامات گروهک‌های تکفیری از آنها حمایت می‌کند؛ دلایلی که تقویت گروهک‌های تروریستی در به شهادت رساندن مستشاران توسط دولت آمریکا را تایید می‌کند. گروهک‌های تروریستی اموال عراق و سوریه را به غارت بردند و آمریکا به عنوان دولت غیرمدعو در مقابل این اقدامات سکوت می‌کند. این سکوت آمریکا تأیید اقدامات تروریستی گروهک‌های تکفیری است.»

نظر شما