به گزارش خبرگزاری صداوسیما، گروه صنعتی ایران خودرو خبر داد؛ توافقنامه طراحی، توسعه و ساخت داخل گیربکس پیشرفته اتوماتیک هفت سرعته دوکلاچه از نوع WET-۷ DCT بین شرکت چینی و ایران خودرو منعقد شد.
همچنین طی این توافقنامه مقرر شده است در مرحله نخست، توسعه یک مدل اختصاصی از این نوع گیربکس برای بن سازههای (پلتفرم) جدید گروه صنعتی ایران خودرو انجام پذیرد و در مرحله دوم، پس از راهاندازی خطوط تولید این نوع گیربکس پیشرفته در شرکت نیرومحرکه ایران خودرو، فرآیند ساخت داخل آن به صورت موازی آغاز شود.
در این توافقنامه، طرف چینی متعهد شده است دانش فنی طراحی و ساخت این نوع گیربکس را در اختیار ایران خودرو قرار دهد؛ این رویداد یکی از تحولات سالهای اخیر در توسعه قوای محرکه پیشرفته در ایران به شمارمیرود.
گفتنی است؛ تاکنون فقط انواع گیربکسهای دستی در شرکتهای ایرانی تولید میشد که با این اقدام، یکی از پیشرفتهترین گیربکسهای اتوماتیک در داخل کشور تولید خواهد شد و ضمن کاهش ارزبری واردات گیربکسهای اتوماتیک، امکان افزایش تولید انواع خودروهای با گیربکس اتوماتیک نیز در کشور ایجاد خواهد شد.
ایران خودرو اعلام کرد: تا دو سال آینده محصولات جدید این شرکت مانند "تارا" و "ریرا" با موتورهای پیشرفته سه سیلندر IK ۳-TGDI و چهارسیلندر EFP-TC به همراه گیربکس اتوماتیک هفت سرعته WET-۷DCT به بازار داخلی و بین المللی عرضه شود.
گفتنی است؛ آقای عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۲ در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: ما باید به سمت برقی شدن حرکت کنیم اگر ما الان در گیربکس اتوماتیک سرمایهگذاری کنیم دچار خطای راهبردی شده ایم، زیرا دنیا این را کنار گذاشته و به سمت برقی شدن حرکت کرده است.
کارشناسان بر این عقیده اند که موتورهای الکتریکی به طور قابل توجهی سریعتر از موتورهای احتراق داخلی میچرخند (یا «دور» میگیرند) و به گیربکسهای چند سرعته نیاز ندارند و یک موتور الکتریکی معمولی میتواند تا ۲۰۰۰۰ دور در دقیقه بچرخد که بسیار بیشتر از حد معمول ۴۰۰۰-۶۰۰۰ دور در دقیقه برای یک ماشین معمولی جادهای است.
این بدان معناست که خودروهای برقی تقریباً بلافاصله حداکثر گشتاور را از دورهای صفر (سرعت صفر تا صد) تولید می کنند، بنابراین محدوده دور مشخصی مناسب برای رانندگی با سرعت کم یا شتاب ندارند.
نظر شما