شناسهٔ خبر: 63260976 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

بررسی سیاست و رفتار چین بعد از عملیات طوفان الاقصی

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، فاطمه فهیمی، کارشناس روابط بین الملل در کانال تلگرامی خود نوشت:

عملیات طوفان الاقصی و تشدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه بار دیگر خاورمیانه را در مرکز تحولات بین‌المللی جهان قرار داده است. آنچه امروز در غزه و پیرامون آن می‌گذرد، بستر تحولات مهمی در منطقه و جهان خواهد بود. همچنین می‌تواند نقش بسزایی در شکل‌دهی به آینده نظم بین‌المللی جدید داشته باشد و روابط پرتنش چین و آمریکا را به مرحله جدیدی وارد کند.

چین با پیروی از سیاست دیرینه خود یعنی عدم دخالت در امور داخلی دیگران، در ابتدا تلاش کرد تا موضع میانه‌ای در این بحران بگیرد. در آغاز درگیری‌ها از طرفین خواست که خویشتن داری کنند و از وخیم‌تر کردن بیشتر اوضاع خودداری کنند. در روزهای بعد چین بدون نام بردن از حماس یا زدن برچسب گروه‌های تروریستی به آن که مکررا توسط غرب استفاده می‌شود، به طور کلی اقداماتی که به غیر نظامیان آسیب می‌رساند را محکوم کرد و گفت با اقداماتی که درگیری را تشدید می‌کند و منطقه را بی‌ثبات می‌کند مخالفیم.

چین با تاکید بر راهبرد صلح و گفتگو و پرداختن به ریشه مسئله در بحران فلسطین در واقع بخشی از ابتکار امنیت جهانی خود را پیش می‌برد. در واقع درگیری‌ها در فلسطین فرصتی برای چین خواهد بود تا «ابتکار امنیت جهانی» را به عنوان راهی متفاوت برای رویکرد به منطقه و مشکلات منطقه بیان و ترویج کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما