شناسهٔ خبر: 63227497 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تابلوی تبلیغاتی خطرناک‌تر است یا یک بیت شعر؟+ فیلم

تهران- ایرنا- رئیس دانشکده ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اظهارات پلیس راهور تهران در خصوص افزایش احتمال تصادفات رانندگی به دلیل نصب بیلبوردهای اشعار شعرا در سطح شهر گفت: تابلوهای تجاری که در سطح شهر طراحی شده‌اند، می‌توانند بیش از یک بیت شعر، تمرکز راننده را از بین ببرند.

صاحب‌خبر -

محسن حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایرنا، با اشاره به اعلام خطرآفرین بودن بیلبوردهایی که با محتوای ادبی در سطح شهر نصب شده است، گفت: اقدام به نصب بیلبوردهایی با محتوای ادبیات از روز بزرگداشت حافظ در تهران انجام شد. از این راه ابیات برخی از شاعران به مردم شناسانده شد. اما پلیس راهور اعلام کرد، این بیلبوردها موجبات تصادف شده است، در این زمینه باید آمار دقیق ارائه شود.

رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: هر اقدامی که در جامعه انجام می‌شود، ممکن است عواقبی به همراه داشته باشد. در نتیجه نصب بیلبورد با محتوای ادبی، مردم شهر با تعدادی از شاعران و شعرهای آن‌ها آشنا شدند، این اقدام ارزنده‌ای است و کمتر مانند آن را در شهر تهران دیدم. اینکه در پی چنین اقدام قابل توجهی اتفاق‌هایی افتاده، نیاز به بررسی و ارائه آمار دقیق‌تر است.

او با تاکید بر اینکه برخی از تابلوهای تجاری می‌تواند تمرکز راننده‌ را بیش از بیلبوردها با محتوای ادبی پرت کند، توضیح داد: باید توجه داشت که تابلوهای تجاری گوناگونی در سطح شهر نصب شده است. اینکه فقط یک بیت شعر از یک شاعر موجب حواس‌پرتی رانندگان شود، باید با میزان حواس‌پرتی در نتیجه وجود بیلبوردها با محتوای تجاری سنجیده شود. زیرا این دست از اقدامات فرهنگی می‌تواند سرمایه‌آور باشد.

تابلوی تبلیغاتی خطرناک‌تر است یا یک بیت شعر؟+ فیلم محسن حبیبی رئیس دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی

پویش «تهران، شهرِشعر» از اواخر مهرماه ۱۴۰۲ در همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران و خانه شعر نیما یوشیج اجرا شد و در آن ۶۰۰ بیلبورد شهری نمایش دهنده بیت‌هایی از ۱۰۴ شاعر است که از این تعداد ۱۲ شاعر زن به چشم می‌خورد، در سطح شهر تهران نصب شد.

این در حالی است که بعد از گذشت چند روز از اجرای این طرح، سرهنگ مومنی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران در تاریخ هشتم آبان ۱۴۰۲ گفت: اشعاری که سازمان زیباسازی شهر تهران بر روی بیلبوردهای شهر حکاکی کرده، اصلا برای راننده قابل خوانش نیست و به دلیل طولانی بودن این اشعار متاسفانه موجب تصادف رانندگی می شود و باید دقیقا مورد بررسی قرار بگیرد تا عواقبی نداشته باشد و استاندارد باشد.

پیش از این در گزارشی به نصب حدود ۶۰۰ بیلبورد با محتوای ادبی در شهر تهران پرداختیم.

نظر شما