شناسهٔ خبر: 63225571 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

هشدار رئیس پلیس راهور فراجا

کلان‌شهرها و جاده‌ها با ترافیک قفل شده اند

گروه اجتماعی - صالحی: بر اساس آمار رسمی هرروز حدود ۵۰ نفر در تصادفات رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند. در دو دهه گذشته نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر حوادث رانندگی از دست داده‌ و بیش از ۶ میلیون نفر مصدوم شده‌اند. همچنین تصادفات رانندگی هر سال حدود ۷ درصد تولید ناخالص ملی را می‌بلعد و هر سال ۹ تا ۱۱ درصد از بودجه کل کشور یعنی ۳۵ هزار میلیارد تومان به عنوان خسارت شخص ثالث پرداخت می‌شود. خودروی پراید با ۷ هزار پرونده تصادف در صدر خودروهای حادثه‌ساز قرار دارد. به گفته سردار هادیان فر، رئیس پلیس راهور فراجا میزان تصادفات رانندگی در 6 ماه نخست امسال 8 درصد نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است. این در حالی است که کیفیت و ایمنی خودروها بهبود نیافته است.

صاحب‌خبر -

سردار سید کمال هادیان فر، رئیس پلیس راهور فراجا دیروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: در طول سال ۱۴۰۱ فقط در شهرهای کشور ۳۵ میلیارد تردد توسط ۳۹ میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین ثبت شد. به‌طور متوسط روزانه در تهران بیش از ۲۰ میلیون تردد انجام می‌شود. در سال گذشته ۶.۸ میلیارد تردد در جاده‌های کشور ثبت شد و این حجم تردد، مسئولیت بالای پلیس راهور برای مدیریت شرایط ترافیکی را نشان می‌دهد.
وی در ادامه تأکید کرد: باوجوداینکه در برنامه هفتم توسعه که مراحل نهایی تدوین خود را در مجلس شورای اسلامی می‌گذارند و قرار است از سال آینده اجرای آن آغاز شود، تکلیف شده است که در طول پنج سال، سالانه باید ۱۰ درصد آمار جان‌باختگان تصادفات رانندگی کاهش یابد، اما بر اساس آمار پزشکی قانونی، متأسفانه در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ نسبت به زمان مشابه سال گذشته، تعداد جان‌باختگان تصادفات رانندگی در سطح کشور ۸.۳ درصد افزایش‌یافته است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور بابیان این‌که در حال حاضر طرح صدور یک‌روزه گواهینامه موتورسیکلت در ۵۸ شهر در ۱۵ استان کشور اجرا می‌شود، اظهار داشت: درگذشته هزینه دریافت گواهینامه موتورسیکلت یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بود، اما با اجرای طرح صدور یک‌روزه گواهینامه موتورسیکلت، این هزینه ۷۰ درصد کاهش داشته است.

عدم بهبود وضعیت ایمنی خودروهای داخلی
هادیان فر تصریح کرد: با وجود تذکرات متعدد پلیس راهور در سال‌های گذشته، تغییری برای بهبود وضعیت ایمنی خودروهای داخلی انجام‌نشده است و دستگاه‌های دولتی ازجمله سازمان استاندارد و وزارت صمت باید پاسخ دهند که چرا این موضوع به نتیجه نمی‌رسد؟ به نظر می‌رسد تمرکز خودروسازان بیشتر برافزایش تولید است تا ارتقای سطح ایمنی و کیفیت.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تاکنون ۵۴ میلیون جریمه به دلیل نداشتن معاینه فنی ثبت‌شده است و پلیس به صورت جدی با تردد خودروها و حتی موتورسیکلت‌ها و سایر وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی در کشور برخورد می‌کند.

وضعیت ترافیک در شرایط بحران
هادیان فر با انتقاد از اجرا نشدن طرح اسقاط خودروهای فرسوده، هشدار داد و گفت: با روند کنونی تا سه سال آینده ترافیک در کلان‌شهرها و جاده‌ها قفل خواهد شد؛ چراکه در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون وسیله نقلیه اعم از خودرو، موتورسیکلت و ... در کشور وجود دارد، یعنی به ازای هر 2 نفر ایرانی یک وسیله نقلیه شخصی داریم و این تعداد بیشتر از ظرفیت کشور است.
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: ما باید بجای این‌که به دنبال افزایش وسایل نقلیه شخصی در کشور باشیم، برای رشد تعداد وسایل نقلیه عمومی برنامه‌ریزی کنیم. این در حالی است که روند تولید خودروها همچنان رو به افزایش است و با آزادسازی واردات خودرو، تعداد وسایل نقلیه شخصی موجود در کشور افزایش خواهد یافت.

ضرورت اصلاح روند اسقاط فرسوده‌ها
وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه برنامه مشخصی برای تسریع روند اسقاط خودروهای فرسوده در کشور وجود ندارد و اگر این فرآیند هرچه سریع‌تر اصلاح نشود، با توجه به افزایش میزان تولید وسایل نقلیه شخصی و وارداتی، به زودی شرایط ترافیکی بحرانی را تجربه خواهیم کرد.

نظر شما