شناسهٔ خبر: 63205281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۹ آبان ۱۳۵۸:

شورای انقلاب قرارداد های دو جانبه ایران و آمریکا را لغو می کند

روزنامه کیهان ۹ آبان سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید این روزنامه در تیتر اول خود از استمداد امام از نیروهای جوان کشور خبر داده و اینکه مملکت ما حالا آدم می خواهد نه مغزهایی که می روند زیر پناه انگلستان و شاه. پیشنهاد لغو قرارداد دو جانبه نظامی ایران و آمریکا در شورای انقلاب به نقل از ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه و اینکه بزودی چند رهبر عرب به ایران می آیند وحافظ اسد جزو اولین رهبرانی است که به ایران می آید، از جمله گزارش های این روزنامه است. رئیس دانشگاه تهران هم اعلام‌ کرده است

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ روزنامه کیهان روز چهارشنبه ۹ آبان سال ۱۳۵۸ را مشاهده می کنید این روزنامه در تیتر اول خود از استمداد امام از نیروهای جوان کشور خبر داده و اینکه مملکت ما حالا آدم می خواهد نه مغزهایی که می روند زیر پناه انگلستان و شاه. پیشنهاد لغو قرارداد دو جانبه نظامی ایران و آمریکا در شورای انقلاب به نقل از ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه و اینکه بزودی چند رهبر عرب به ایران می آیند وحافظ اسد جزو اولین رهبرانی است که به ایران می آید، از جمله گزارش های این روزنامه است. رئیس دانشگاه تهران هم اعلام‌ کرده است که اگر مهاجمان دانشکده فنی آزاد شوند استعفا می کنم  و در نامه کشتیرانی ملی به نخست وزیر هم از سوء استفاده های تازه در وزارت بازرگانی پرده برداشته شده است. اما خبری که با عنوان پیشنهاد لغو قرارداد دو جانبه نظامی ایران و آمریکا در شورای انقلاب را که در بالا آمده بود را برای این شماره "روزنامه گردی دیدبان تاریخ" انتخاب کرده ایم که از نظر می گذرانید؛

IMG_20231031_070547_280

دکتر یزدی وزیر امور خارجه در آستانه سفر خود به الجزایر به مناسبت شرکت در بیست و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی الجزایر اعلام داشت که پیشنهاد لغو قرارداد بین ایران و آمریکا  - سال ۱۹۵۹- و قرارداد بین ایران و شوروی - سال ۱۹۲۱ - را به شورای انقلاب داده است.

اشاره دکتر یزدی به قرارداد ۱۹۵۹ بین ایران و آمریکا،  قرارداد دو جانبه نظامی و چهار ضمیمه آنها است که بعد از انقلاب ۱۹۵۸ عراق و خروج آن از پیمان بغداد - که بعدا به سنتو تغییر نام داد- و به منظور حفظ سلطه نظامی آمریکا در منطقه با رژیم پیشین منعقد شد. مفاد این قرارداد که به آمریکا حق می دهد در صورت احساس خطر، نیروی نظامی در ایران پیاده کند.

IMG_20231031_070829_161

همچنین بر اساس دو فصل از قرارداد مودت بین ایران و شوروی که در سال ۱۹۲۱ منعقد شد و اکنون پیشنهاد بلااعتبار بودن آن به شورای انقلاب داده شده است  متضمن این امر است که چنانچه نیروی خارجی در یکی از دو کشور همسایه ایران و شوروی بر علیه دیگری مستقر شود دولت دیگر حق مداخله نظامی خواهد داشت.

IMG_20231031_070828_740

دکتر یزدی در این خصوص که چرا سفیر بین ایران و لیبی مبادله نشده است گفت؛ امام یک شرطی قائل شده اند و ما هم از خط امام تبعیت می کنیم‌.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما