شناسهٔ خبر: 63189072 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کنعانی در نشست خبری:

صهیونیست‌ها تمام مرزهای حقوق بشری، وجدانی و انسانی را نقض کردند/ جهان به ماهیت نژادپرستانه رژیم صهیونیستی پی برد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مرگ اخلاق در قاموس رفتار رژیم آمریکا و بسیاری از دولت‌های غربی و اروپایی را تسلیت عرض می‌کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی طی سخنانی با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: ۲۴ روز از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه می‌گذرد، حملاتی که در جریان آن صهیونیست‌ها تمامی مرزهای حقوق بشری، وجدانی و انسانی را نقض کردند. طبق آخرین آمار بیش از ۸ هزار نفر کشته شدند که از این تعداد بیش از ۳ هزار تن از کودکان هستند و بیشتر از ۲ هزار نفر از زنان. به همین خاطر به ملت صبور و بزرگ فلسطین تسلیت عرض می‌کنیم.

وی ادامه داد: همچنین مرگ اخلاق در قاموس رفتار رژیم آمریکا و بسیاری از دولت‌های غربی و اروپایی را تسلیت عرض می‌کنم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه عنوان کرد: به صبر و استقامت ملتی که بیش از ۷۵ سال در مقابل تجاوز و جنایت و کشتار ایستادند درود می‌فرستیم و به احترام این صبر و‌ ایستادگی سر خم می‌کنیم. ان‌شاءالله به زودی شاهد پیروزی ملت فلسطین بر این رژیم متجاوز و جنایتکار باشیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات حقوقی وزارت خارجه کشورمان نسبت به جنایات رژیم صهیونسیتی علیه غزه و غیرنظامیان فلسطینی، ابراز داشت: خوشبختانه جهان در پرتو جنایات سهمگین و غیرقابل انکار رژیم صهیونیستی به ماهیت این رژیم نژادپرستانه پی بردند. این رژیم تاکنون بیش از ۲۰ جنگ را در منطقه آغاز کرده است.‌ امروز علاوه بر فلسطین بخش‌هایی از خاک کشورهای همسایه مانند سوریه و لبنان را در اشغال خود دارد. وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود که متکی و مبتنی بر اصول و قواعد حقوقی حاکم بر روابط بین‌الملل بود، اشاره کردند که رژیم صهیونیستی همه چهار جنایت علیه بشریت را مرتکب شده است.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتاً پیگیری حقوقی این چهار جنایت یک مسئولیت بین‌المللی است و بیش از همه برعهده سازمان ملل است. دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی هم همت کردند و رفتند و از نزدیک شرایط را مشاهده کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: در سخنرانی آقای امیرعبداللهیان در جده و در جمع وزرای خارجه کشورهای سازمان همکاری اسلامی این پیشنهاد مطرح شد که اسناد و مستندات جنایات رژیم صهیونیستی در جنگ اخیر هم به صورت مستند به نهادهای بین‌المللی ارائه شود، هم در مجمع سازمان ملل، هم در مجمع عمومی سازمان همکاری اسلامی و هم در گفت‌وگوهای میان وزیر خارجه کشور ما با همتایان خود نیز مطرح شد‌.

کنعانی درخصوص ارسال کمک‌ها به نوار غزه گفت: ارسال کمک به مردم غزه مورد توجه جدی ایران از ابتدای بحران جاری بوده و هست. ما اصل ضرورت توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی را به عنوان اولویت اول مورد تأکید قرار دادیم و رفع محاصره ظالمانه و ایجاد گذرگاه و باز شدن گذرگاه رفح برای ارسال کمک‌های انساندوستانه بین‌المللی از جمله کمک‌های ایران در دو دور گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه مصر مطرح شد.

وی خاطرنشان کرد: در دیدار وزیر خارجه با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور غرب آسیا این موضوع مطرح و در گفت‌وگو با دبیرکل سازمان ملل این مساله مطرح شد. متاسفانه شرایط تا این لحظه در مرز رفح ایجاد نشده و رژیم صهیونیستی همه خواسته‌ها برای گشایش این مرز را رد کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ابراز داشت: تاکنون میزان کمک‌هایی که توانسته از مرز رفح عبور کند، کمتر از ۱۰۰ کامیون کمک‌رسانی است. کمک‌ها در بندر عریش و مصر دپو شده است. در تماس با مقامات مصری هستیم و به محض اینکه امکان دریافت کمک‌ها و ارسال آن فراهم شود، ایران آمادگی دارد در سریع‌ترین زمان ممکن این کمک‌ها را به مصر منتقل کند.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده توسط یک رسانه مبنی بر لغو مذاکره ایران و آمریکا در عمان گفت: موضوع مذاکرات در چارچوب تعریف شده و به ویژه ابتکار عمل سلطان عمان از نظر ما باز و مفتوح است و طبیعتا شرایط جاری و اهمیت قضیه فلسطین و تاثیرات آن در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی که اولویت‌ها را جا به جا کرده می‌تواند در برخی موضوعات تاثیر بگذارد و یا تقدم و تاخری ایجاد کند. ایران به اصل مذاکره برای بازگشت مسئولانه و متعهدانه و تمام عیار همه طرف‌ها از جمله آمریکا به توافق پایبند است و اگر شرایط اقتضا کند، این مسیر را همچون سابق دنبال می‌کند و این مسیر پویاست و ممکن است احیانا شتاب یا کندی در نتیجه برخی تحولات در آن ایجاد شود.

وی افزود: در هر زمانی شرایط ایجاب کند و نیاز باشد که شاهد تحول جدی در این خصوص باشیم، موضوع را به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به سخنان شب گذشته معاون رییس‌جمهور آمریکا که همان کلمات جو بایدن را خطاب به ایران تکرار کرده است، گفت: پاسخ من هم یک جمله در دو کلمه است؛ بس کنید.

وی در پاسخ به سؤالی بیان کرد: در چارچوب همکاری بین کشورهای ساحلی دریای خزر سازوکارهای چندگانه‌ای بین کشورها تعریف شده و مبتنی بر آن با هدف گسترش همکاری‌های مشترک هم در زمینه مسائل زیست محیطی و هم همکاری‌های اقتصادی و تجاری و ... نشست‌ها و تماس‌ها برگزار می‌شود. نماینده ویژه ایران و رئیس دبیرخانه خزر در وزارت خارجه در طول ماه‌های گذشته روزهای پرکاری را در نشست‌های مشترک با همتایان خود پشت سر گذاشت و این تماس‌ها و گفت‌وگوها ادامه دارد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: دو نشست در بازه زمانی کوتاه آینده در دو سطح مختلف پیش رو داریم. 

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سؤالی گفت: پایان دادن به تجاوزات صهیونیست‌ها اولین اولویت ایران است که از ابتدای آغاز حمله به غزه مورد توجه ما بوده و در تمامی مذاکرات و گفت‌وگوها و نشست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بر آن تأکید کرده است. ایران تلاش کرده با توجه به عدم تمکین رژیم صهیونیستی به خواسته بین‌المللی برای پایان دادن به جنایات جنگی جامعه بین‌المللی فشار خود را بر رژیم صهیونیستی و حامیان آن اعمال کند.

 کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره انفعال مجامع بین‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی اظهار داشت: متاسفانه مجامع بین‌المللی و از جمله سازمان ملل و به خصوص شورای امنیت نشان دادند در مواقع بحرانی از ماموریت ذاتی خود در پایان دادن به بحران‌ها و یا جلوگیری از شکل گیری بحران‌ها موفق نبودند.

وی ادامه داد: اگر کارکرد سازمان ملل موثر بود شاهد سنوات طولانی بحران در فلسطین و منطقه نبودیم. تعداد قابل توجهی از کشورها شورای امنیت را گروگان گرفته‌اند و اجازه نمی‌دهند مسؤولیت خود در قبال صلح را عمل کنند. تلاش داریم با رایزنی با کشورهای مختلف این سازمان بتواند کارویژه خود را انجام دهد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره حمله برخی گروه‌های عراقی به پایگاه‌های آمریکایی نیز اظهار داشت: هر چه بکارید درو می‌کنید. حمایت از تنش زایی و تنش آفرینی واکنش خواهد داشت. این را بارها صراحتا در مواضع رسمی و اعلامی و پیام‌هایی که بعضا دادیم منتقل کردیم. حمایت از متجاوز حمایت از تنش واکنش ملت‌ها را در پی خواهد داشت. آنچه آمریکا می‌گویند که احیانا مورد حمله قرار گرفتند بخشی از کنش و واکنشهایی است که در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی از سوی ملت‌ها و گروه‌ها که مخالف حضور آمریکا در منطقه هستند و نسبت به حمایت تمام عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی اعتراض جدی دارند این واکنش‌ها شکل می‌گیرد. این بخشی از نتیجه سیاست‌های آمریکا در منطقه است.

خبر در حال تکمیل می باشد...

نظر شما