شناسهٔ خبر: 63157388 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بازتاب | لینک خبر

اتصال خطوط مترو به 11 بیمارستان تهران

صاحب‌خبر -

علی نصیری؛ رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این همایش  به تشریح ساختار پدافند غیر عامل در کشور و نیز در مجموعه مدیریت شهری پرداخت و گفت: سازمان پدافند غیرعامل در هر دستگاهی یک کمیته دارد و در این دوره مدیریت شهری،دبیرخانه پدافند غیر عامل از معاونت امور مناطق شهرداری به سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به عنوان متولی اصلی مدیریت ریسک در پایتخت منتقل شد.

وی از انتقال پدافند غیر عامل و نیز دبیرخانهHSE در شهر تهران به عنوان تلاش برای ایجاد هماهنگی بیشتر در زمینه مدیریت ریسک شهر تهران نام برد و یادآور شد که  بدین منظور یک موافقت‌نامه هم بین سازمان پدافند غیر عامل کشور و شهرداری منعقد شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: ایمنی متروها و فضاهای زیر سطحی اولویت اساسی ماست، همچنین  اتصال خطوط مترو به 11 بیمارستان با سرعت در حال انجام است. اقدامات موردی بسیار متعددی همانند جمع آوری فاضلاب در برخی از ایستگاه‌های مترو نیز انجام پذیرفت و با تلاش همکاران ما نقایص برطرف شد.

نصیری با اشاره به ایمن‌سازی گود کتابخانه ملی تصریح کرد: کتابخانه ملی به علت شرایط عجیب گود فرهنگ در خطر قرار داشت که با همکاری شهرداری تهران این خطر رفع شد.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: فروشندگان اقلام شیمیایی خیابان ناصر خسرو باید به بازار کیمیا منتقل شوند، همچنین طراحی دو بوستان در مناطق 4 و 18 با عنوان  بوستان پدافند غیرعامل با هدف فرهنگ سازی و آموزش‌های شهروندی در دستور کار ما قرار گرفته است.با توجه به شبکه مویرگی گازرسانی در سطح تهران و وجود گسل‌های متعدد در پایتخت امکان سنجی حذف گاز از سطح شهر تهران و جایگزینی آن به انرژی‌های دیگر در حال مطالعه است. احداث برج‌های تخلیه اضطراری گاز به وسعت 80 متر در مواقع بحرانی به خصوص زلزله در شهر تهران در دست بررسی و اخذ مجوزهای لازم است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تصویب دستورالعمل افزایش ضریب ایمنی مترو، کاهش وابستگی شبکه مترو به تاسیسات ناپایدار شهری، آموزش نیروهای اورژانس به کارکنان متروی تهران، تجهیز مناطق به امکانات مورد نیاز در مواجهه با تهدیدات زیستی و شیمیایی در اولویت است.

بررسی تاب‌آوری سیستم حمل و نقل در زمان بحران

شهریار افندی‌زاده؛ معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در همایش پدافند غیرعامل  به بررسی موضوع تاب‌آوری در سیستم‌های حمل و نقل و بررسی آن از منظر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل پرداخت.

افندی‌زاده ضمن بررسی شکل‌گیری مفهوم تاب‌آوری در مدیریت بحران و پدافند غیرعامل یادآور شد: مفهوم تاب‌آوری از سال 1973 شکل گرفت و از 1981 تایمرمن این مفهوم را در مدیریت بحران مطرح ‌کرد که تعریف جامع آن شامل توانایی آماده‌سازی و برنامه‌ریزی، جذب و بهبود یا سازگاری با رویدادهای نامطلوب است.

وی با طرح این نکته که سیستم باید بعد از مواجهه با عوامل تنش‌زا بتواند عملکرد خود را بازیابی کند، افزود: تاب‌آوری در برابر بحران‌های وارده دارای ویژگی‌هایی است که از سویی شامل عملکرد سیستم در زمان عادی و از سوی دیگر در زمان بحران است. سازمان‌ها در زمان پیامدهای نامناسب باید بتوانند با تنش‌ها مقابله کنند، عملکرد را ادامه دهند و آمادگی خود را حفظ کنند. هر سازمانی بتواند این امکان را بهتر ایجاد کند در زمان بحران توانمند‌تر خواهد بود.
وی در ادامه به بررسی مفهوم تاب‌آوری در سیستم حمل و نقل پرداخت و خاطرنشان کرد: حمل و نقل مسئولیت جا به جایی افراد و کالا را بر عهده دارد و در شهرهای بزرگ روز به روز اهمیت حمل و نقل بیشتر می‌شود. تاب‌آوری در این سیستم مهم است تا اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد این سیستم بتواند تاب‌آوری خود را حفظ کند وآثار منفی روی دیگر موضوعات نداشته باشد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی  در ادامه با اشاره به این که باید بتوانیم این سیستم خدمات‌رسان را بعد از وقوع بحران‌ها حفظ کنیم، گفت: از نگاه فردی سیستم حمل و نقل به ما در انجام فعالیت‌های خود و هنگام جا به جایی کمک می‌کند، پس در زمان بحران هم باید بتواند این امکان را ایجاد کند. از نگاه عمومی هم این سیستم باید برای مردم کاملا قابل دسترس باشد. مثل زمان کرونا که انتظار می‌رفت در زمان وقوع بحران، اختلالی در سیستم حمل و نقل عمومی ایجاد نشود.