شناسهٔ خبر: 63137097 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

ترکیب اعجاب‌انگیز بارسلونا در ال‌کلاسیکو

صاحب‌خبر -
گروه ورزشی:با پیروزی سخت خانگی مقابل شاختار دونتسک اوکراین، بارسلونا دو روز فرصت ریکاوری و بازیابی توان بدنی خواهد داشت تا برای الکلاسیکوی عصر شنبه آماده شود.به گزارش "ورزش سه" بارسلونا عصر شنبه در ورزشگاه المپیک مونتجوئیک این شهر میزبان رئال مادرید خواهد بود. ال‌کلاسیکویی که با توجه به اختلاف یک امتیازی دو تیم در صدر جدول و عقب ماندن بارسا به خاطر سه تساوی‌اش تا اینجای فصل این مسابقه را فوق‌العاده حساس و در جنگ قهرمانی تعیین‌کننده خواهد کرد چرا که در پایان فصل نتایج همین بازی‌های رودررو در صورت مساوی شدن امتیازها قهرمان را مشخص می‌کند.

بارسلونا شب گذشته در حالی مقابل شاختار پیروز شد که تا قبل از گل حریف نمایش روانی در فاز حمله ارائه داد و البته فشاری از جانب حریف متحمل نشد تا یک بازی تمرینی را تجربه کند، اما بعد از گل شاختار اوضاع کمی تغییر کرد. با این وجود بارسا در این مسابقه می‌توانست با یک برد پرگل از زمین بیرون بیاید که دو گل این تیم با کمک داور ویدئویی مردود اعلام شد و چندین موقیعتش از دست رفت. ضمن اینکه شاختار نیز چند شانس گل به دست آورد و شاید همین که با این سه امتیاز به صددرصد امتیازهای دور رفت مرحله گروهی لیگ قهرمانان رسید و بعد از دو فصل حذف از مرحله گروهی این رقابت‌ها 80 درصد راه صعود را طی کرد برایش کافی باشد.

به هر حال از امروز بارسا در شرایطی برای دیدار با رئال مادرید آماده می‌شود که گروه پرتعداد مصدومانش همچنان از روی سکوها بازی‌های این تیم را تماشا می‌کنند و مشخص نیست کدامشان به الکلاسیکو برسند.هر چند مصدومیت شب گذشته ژوائو فلیکس ستاره این روزهای بارسا جدی نبود و او برای الکلاسیکوی شنبه در دسترس خواهد بود اما پدری، فرانکی دی یونگ، ژول کنده، سرخی روبرتو، روبرت لواندوفسکی و رافینیا گروه مصدومان بارسا را تشکیل می‌دهند که غیر از روبرتو همه جزء بهترین‌های این فصل تیم‌شان بوده‌اند و غیبت هر کدام از آنها در بازی بزرگ لالیگا دست کادر فنی بلوگرانا را خالی خواهد گذاشت.

رسانه‌های کاتالونایی خبر داده‌اند ژاوی نسبت به بازگشت دو نفر از مصدومان تیمش برای این بازی خوشبین است، اما سرمربی بارسا در تمام مصاحبه‌های خود می‌گوید همه چیز به احساس خود بازیکن بستگی دارد و اگر بازیکنی احساس کند که می‌تواند به تیم کمک کند در ترکیب قرار می‌گیرد. رسانه‌های نزدیک به بارسا خبر داده‌اند به احتمال زیاد حضور پدری و فرانکی دی یونگ در ال‌کلاسیکوی شنبه منتفی است و از آنجایی که قبل‌تر اعلام شده بود ژول کنده و سرخی روبرتو قطعا به این بازی نخواهند رسید، به نظر می‌رسد خوشبینی نسبی ژاوی در مورد بازگشت احتمالی لواندوفسکی و رافینیا باشد.

این دو بازیکن از چند روز قبل دوره ریکاوری خود را شروع کرده‌اند، اما هنوز در تمرین تیم حضور نیافته‌اند و اگر امروز و فردا هم با تیم تمرین نکنند بعید است جایی در ترکیب اصلی بارسا داشته باشند و ژاوی باید تیمش را بدون شش بازیکن مصدوم و مهم تیمش آماده بازی با رئال مادرید کند.

در چنین شرایطی ژاوی برای چیدمان ترکیب چند چالش جدید  دیگر نیز دارد. برای پست دفاع راست ژوائو کانسلو در بازی‌های اخیر فوق‌العاده بوده اما با توجه به سن و سال بالایش در مسابقات فشرده متوالی شاید کارایی بالایی نداشته باشد. از سوی دیگر طی الکلاسیکوهای قبلی ژاوی از آرائوخو در دفاع راست استفاده کرده تا مقابل وینیسوس جونیور ایستادگی کند. او در بازی هفته گذشته تیم‌های ملی اروگوئه و برزیل هم موفق شد وینی را مهار کند ضمن اینکه در ال‌کلاسیکوهای قبلی غالبا مقابل او موفق بوده است.

چنانچه ژاوی، آرائوخو را به جناح راست خط دفاع  انتقال دهد شاید کارایی رئال مدرید با بن بست حرکات وینسیوس تقلیل یابد، اما در عوض بارسا نیز در فاز تهاجمی از این جناح با مشکل مواجه خواهد شد. در عین حال اگر آرائوخو در جناح راست بازی کند ژاوی باید از زوج کریستنسن و اینیگو مارتینز در قلب دفاع استفاده کند. مارتینز در دو بازی اخیر تیمش مقابل اتلتیک بیلبائو و شاختار در ترکیب اصلی قرار رفته و نمایش‌های فوق العاده‌ای ارائه داده و مورد تمجید ژاوی هم قرار گرفته، اما در اینکه برای ال‌کلاسیکو مهره مورد اعتمادی باشد یا نه یک تردید اساسی است.

از سوی دیگر بارسا و ژاوی برای خط میانی و خط حمله نیز چالش‌های مهمی دارند. در خط میانی در خصوص بازی کردن اوریل رومئو به عنوان محور تردیدهایی وجود دارد. رومئو فصل را فوق‌العاده شروع کرد و به نظر می‌رسید جانشین مناسبی برای سرخیو بوسکتس باشد، اما بعد از آن دچار افت شد و در بازی‌های اخیر کمی متزلزل بوده است. اگر رومئو در پست محور یا هافبک دفاعی راس عقب مثلث خط میانی بارسا قرار نگیرد، گوندوغان باید در این پست بازی کند که با توجه به خصوصیات تهاجمی‌تر این بازیکن کمی ریسکی خواهد بود.

در عین حال محل استفاده از ژاوی و احتمال فرمین لوپز نیز در عین حال محل استفاده از ژاوی و احتمالا فرمین لوپز نیز چالش بعدی برای ژاوی است. گاوی بعد از محرومیت مقابل شاختار به ترکیب بارسا باز خواهد گشت و مهمترین عنصر خط میانی این تیم خواهد بود، اما شاید برای تحت فشار گذاشتن خط دفاع حریف در خط حمله سه نفره بازی کند و خط میانی متشکل از رومئو، گوندوغان و فرمین لوپز باشد. اگر نه شاید ژاوی از گاوی در خط میانی استفاده کرده و یکی از بین رومئو یا لوپز از روی نیمکت کار را آغاز کنند.

در خط حمله نیز اینکه لامین یامال از ابتدا شروع کند یا به عنوان بازیکن تعویضی به زمین بیاید تردید وجود دارد. یامال معمولا در بازی‌هایی که به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمده بهتر کار کرده است. اما اگر او در زمین باشد به عنوان وینگر راست در کنار فران تورس و ژوائو فلیکس که به عنوان مهاجم نوک شماره 9 و وینگر چپ بازی خواهند کرد به میدان می‌رود.

با این وجود چنانچه لواندوفسکی به این مسابقه برسد- تکلیف او صبح شنبه روشن می‌شود- احتمالا فران تورس و ژوائو فلیکس در جناح راست و چپ و او بازی خواهند کرد. در صورت آماده شدن رافینیا نیز ممکن است او به عنوان وینگر راست به میدان برود.

با این حال با در نظر گرفتن اینکه هیچ‌کدام از مصدومان بارسا به بازی عصر شنبه نخواهند رسید ترکیب این تیم احتمال اینگونه خواهد بود:مارک آندره تراشتگن، آرائوخو، کریستنسن، بالده، کانسلو، رومئو، گوندوغان، لوپز، گاوی، فلیکس، تورس

برچسب‌ها:

نظر شما