شناسهٔ خبر: 63118366 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افتتاح هفدهمین اندیشکده حکمرانی کشور در استان مرکزی

کامیار زادفر

هفدهمین اندیشکده حکمرانی کشور امروز در دانشگاه اراک افتتاح شد.

صاحب‌خبر -

مهدی پندار، معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امروز، سوم آبان ماه در آیین بهره‌برداری از اندیشکده حکمرانی و قانون گذاری استان مرکزی در دانشگاه اراک، اظهار کرد: آقای قالیباف از زمانی که ریاست مجلس را بر عهده گرفتند در دیدارهایی که با نخبگان استان‌های مختلف داشتند با مشکلاتی مواجه شدند که این مشکلات در سطح برنامه‌ریزی کشور و تصمیم‌گیری‌ها به شکل جدی وجود دارد.

وی با اشاره به عدم توازن منطقه‌ای در کشور گفت: علت این عدم توازن، ساختار سیاسی کشور است. ساختار سیاسی کشور اینگونه شده که افرادی که در قوه مقننه هستند تنها مسئولیت بخش و منطقه خودشان را بر عهده دارند.

پندار اضافه کرد: ۹۴ درصد مردم استان تهران شهرنشین هستند در حالی که ۵۱ درصد مردم سیستان و بلوچستان، روستایی هستند که نشان می‌دهد در گذشته ما به ظرفیت‌های استانی توجه نکردیم و در سطح ملی مطالعات کم بوده است.

وی در رابطه با راهکار رفع این مشکلات تصریح کرد: باید از توان استان‌ها و نخبگان استانی استفاده و ظرفیت‌های استان‌ها به خوبی شناخته و در تصمیم گیری‌ها استفاده شود. یکی از موضوعاتی که قرار است در برنامه هفتم توسعه مورد بهره‌برداری قرار گیرد، برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های ملی و مطالعاتی استان‌ها است.

وی در رابطه با چهار وظیفه اصلی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: برای حل چنین مشکلاتی مراکز داده کاوی، افکار سنجی و اندیشکده‌های حکمرانی، مدرسه حکمرانی و مرکز خلاق به عنوان مرکز نوآوری راه اندازی شد تا از حوزه‌های دانش بنیان استفاده شود.

معاون اجرایی مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: ارتقای هیات علمی در دانشگاه‌های دولتی و آزاد در دستور کار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قرار دارد که اندیشکده‌های حکمرانی در مسیر ارتقای آنان ملاک عمل و تاثیرگذار است.

موسی پورموسوی، مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: مرکز پژوهش به عنوان مغز افزار مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد که طرح‌ها و لوایح را هنگامی که اعلام وصول می‌شود بررسی کند و به مجلس اعلام کند.

وی اضافه کرد: همچنین گزارش‌های تخصصی برای رفع مشکلات کشور و بهبود حکمرانی برای سران قوه و مقام معظم رهبری آماده و به مجلسی‌ها ارائه می‌کند.

پورموسوی با بیان اینکه مجلس یازدهم به این جمع بندی رسید که مرکز پژوهش‌ها از ظرفیت‌های استانی غافل است گفت: امروز در مرکز پژوهش‌ها امور کشور در دو سطح ملی و محلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و از نخبگانی استانی برای حل مشکلات استفاده می‌شود.

مشاور رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان مرکزی استان هفدهم در تاسیس اندیشکده حکمرانی است تصریح کرد: امیدواریم با همکاری مدیران اجرایی استان این اندیشکده در سطح استان و کشور بدرخشد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم مشکلات کشور را حل کنیم باید مدیران به دانشگاه نزدیک شوند و دانشگاه نیز به حوزه اجرایی کشور نزدیک شود چرا که برای حل مشکلات لازم است به حوزه اجرا نزدیک شویم و راهکارهای علمی برای حل مشکلات کشور پیدا کنیم.

مجتبی ذوالفقاری، رئیس دانشگاه اراک نیز اظهار کرد: دانشگاه اراک از پنج سال پیش ایجاد دانشگاه حکمران را شروع کرده بود که ما در آن یک مدل دانشگاهی بنا نهادیم تا ضمن حفظ چارچوب قبل به دنبال حل مشکلات و پیشرفت کشور برویم.

وی با بیان اینکه دانشگاه در ایران وارداتی است گفت: امروز وقتی به سراغ حل مشکلات کشور می‌رویم می‌بینیم دانشگاه کارکرد چندان خوبی ندارد. به همین جهت ما کاری را شروع کردیم و تلاش کردیم که اجرایی شود.

رئیس دانشگاه اراک با بیان اینکه امسال دانشجوهایی با مدل جدید گرفتیم که از نظر ما فرصت هستند، تصریح کرد: ما نکات مهم ویژگی‌های دانشگاه را از بیانیه گام دوم انقلاب درآوردیم و در جهت حل مشکلات با رویکرد حکیمانه، مصلحت جویانه، سپردن کار به جوانان دانا و مومن و بهره بردن از تجارب گذشته حرکت کردیم. 

وی با تاکید بر اینکه دانش وسیله عزت است، اظهار کرد: در کارهای عملیاتی که امروز اجرا می‌کنیم و کارگروهی در این رابطه تشکیل شده، ابتدا استاد تجربیات خود را انتقال می‌دهد و سپس مشکلات را بیان می‌کند.

ذوالفقاری افزود: در گام سوم استاد مسائل را در قالب درس تبیین می‌کند و در طول ترم بچه‌ها ایده خود را برای حل مشکلات بیان می‌کنند به طوری که ذهن دانشجو درگیر مشکلات کشور می‌شود که این مهم یکی از پایه‌های حکمرانی است که در واقع تصمیم جمعی عقلی منطبق با واقعیت‌های جوامع گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه زمینه این کار بومی است، اظهار کرد: دانشگاه زمینه ساز حکمرانی دانش بنیان است چرا که امروزه هیچ کاری بدون دانش انجام نمی‌شود. به همین جهت اولین راهکاری که اجرا می‌کنیم انتقال چالش‌ها و فرصت‌های پیشرفت گفتمان حل مسئله در کلاس درس است.

رئیس دانشگاه اراک با بیان اینکه دومین راهکار، انتقال دانش ضمنی مدیران موفق است، ادامه داد: سومین راهکار، زمینه‌سازی اداره علمی کشور با بهره‌گیری از عقل جمعی دانشگاهیان و کارگزاران است. 

وی با تاکید بر جذاب بودن و مردمی بودن دانشگاه برای دانشجویان اظهار کرد: دانشگاه باید پیشران اقتصاد دانش بنیان بوده و در جهت پیشبرد علم با زمینه بومی حرکت کند.

انتهای پیام

نظر شما