شناسهٔ خبر: 63108141 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۲۹)؛

«صنعتی‌سازی مسکن» ظرفیتی برای رشد دانش‌بنیان‌ها

عضو انجمن سازه‌های فولادی با بیان اینکه صنعتی‌سازی مسکن متکی بر دانش و فناوری است، عنوان کرد: صنعتی‌سازی مسیری برای ارتباط با تکنولوژی و دانش روز جهان در حوزه ساخت و ساز است.

صاحب‌خبر -

کدخدازاده، عضو انجمن سازه‌های فولادی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: واقعیت این است که فرآیند تغییر کار سختی است و حرکت از سنتی‌سازی به سمت صنعتی‌سازی نیز از این قاعده مثتثنی نیست. صنعتی سازی تغییر در فرآیند ساخت مصالح و مسکن است. سال‌ها مسکن سنتی ساخته شده و حالا قرار است با تغییر خطوط تولید و با استفاده از مزیت تکرار و سرعت بالا در تولید، موجب کاهش هزینه تمام‌شده و هدررفت مصالح شود.

مقوله صنعتی‌سازی به شکل جزیره‌ای در کشور پیش می‌رود

وی افزود: مقوله صنعتی‌سازی به شکل جزیره‌ای در کشور پیش می‌رود و قادر نیست منجر به تغییر در سیستم شود؛ بنابراین تا زمانی که عملکرد‌ها در این زمینه جزیره‌ای است تغییر عمده‌ای در فرآیند‌های کنونی ساخت مسکن به وجود نخواهد آمد.

عضو انجمن سازه‌های فولادی تصریح کرد: برای صنعتی‌سازی باید روی سیستم‌های ساخت تمرکز کرد و تمامی قطعات و مصالحی که در یک ساختمان به کار می‌رود را صنعتی کرد. نما، سقف، سازه و حتی جزئیات هم باید صنعتی شود به عبارت دیگر نمی‌توان یک دیوار صنعتی‌سازی شده را با سقف و مصالح صنعتی‌سازی نشده چفت و بست کرد.

وی افزود: به طور مثال در مواردی دیوار صنعتی‌سازی شده با دیوار «گری» یا مصالح سنتی اجرا می‌شود و سیستم ساخت باید صنعتی باشد و اگر اجزایی از آن مصالح صنعتی باشد، نمی‌توان ساختمانی را صنعتی نامید؛ بنابراین باید برای همه جزئیات ساخت برنامه معینی برای صنعتی‌سازی وجود داشته باشد.

نگرانی فعالان مسکن از کمبود عرضه برای صنعتی‌سازی ساخت

وی درباره عدم تمایل سازندگان به حرکت به سمت صنعتی‌سازی خاطرنشان کرد: به آن میزان که در مورد صنعتی‌سازی صحبت شده در مورد کار اجرایی آن اقدام نشده و یکی از نگرانی‌ها در این بخش در مورد عرضه است. وقتی قرار است بخشی از تقاضا به سمت صنعتی‌سازی برود باید برای آن عرضه کافی نیز وجود داشته باشد.

 

نهضت ملی مسکن «پایلوت» صنعتی‌سازی قرار گیرد

عضو انجمن سازه‌های فولادی تصریح کرد: نهضت ملی مسکن اکنون در حال اجراست. حال اگر قرار باشد این پروژه‌ها صنعتی‌سازی شوند، مدعیان بگویند آیا امکان صنعتی‌سازی در آن را دارند و به عنوان یک پروژه پایلوت(نمونه) می‌توانند در زمینه تامین مصالح یا اجرای صنعتی‌سازی موفق باشند.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی هم پروژه‌های عمرانی زیادی را در کشور هم تعریف می‌کند و هم خود مجری آن‌هاست و باید فعالان در بخش مسکن را در تصمیم‌گیری‌ها دخیل کند؛ اما به دلیل آنکه تصمیم‌ها در پشت در‌های بسته اتخاذ می‌شود، فعالان مسکن خود را در روش‌های جدید هم دخیل نمی‌کنند.

صنعتی‌سازی متکی بر دانش و فناوری است

کدخدازاده با بیان اینکه صنعتی‌سازی متکی بر دانش و فناوری است، عنوان کرد: در بسیاری از حوزه‌ها ارتباط ما دانش و فناوری و آنچه که در دنیا در حال انجام است، اندک است. صنعتی‌سازی مسیری برای ارتباط با تکنولوژی و دانش روز جهان درحوزه ساخت وساز است و طبیعی است که علاوه بر جذب خلاقیت‌ها و ایده‌های جدید در این بخش می‌تواند ظرفیت مهمی برای رشد دانش‌بنیان‌ها در این بخش باشد.

انتهای پیام/

نظر شما