شناسهٔ خبر: 63044669 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایستنا | لینک خبر

مدیرعامل ایرانسل:‌ اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود، مردم پول اینترنت می‌دهند اما دسترسی به اینترنت سخت می‌شود

صاحب‌خبر -

ICTna.ir – مدیرعامل ایرنسل تصریح کرد: اگر تعرفه‌های خدمات ارتباطی تلفن همراه اصلاح نشود، مردم پول اینترنت می‌دهند اما دسترسی آنها به اینترنت سخت می‌شود.

Abbasi Arand 17.jpeg

بیژن عباسی آرند، در نشست خبری امروز ایرانسل به مناسبت هفدهمین سالروز راه‌اندازی شبکه این اپراتور در پاسخ به سوال خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) با بیان این مطلب گفت: مردم درحال حاضر با پولی که برای اینترنت می‌دهند،‌ حس می‌کنند کیفیت خوبی نمی‌گیرند. اگر تعرفه‌ها همچنان اصلاح نشود، این مساله در سال آینده تشدید می‌شود.

او اظهار داشت:‌ اگر توان اپراتورها برای سرمایه‌گذاری فراهم نشود، توان و امکانی برای توسعه، ارایه خدمت و سرویس مطلوب هم ایجاد نمی‌شود.

عباسی آرند افزود: اگر می‌خواهیم در کشور سرویس فیبر نوری متقاضی پیدا کند، باید اختلاف جدی و معناداری بین نحوه قیمت‌گذاری فیبر و موبایل اتفاق بیفتد. این موضوع را از روز اول با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات هم مطرح کرده‌ایم.

مدیرعامل ایرانسل گفت:‌ چون در گذشته اپراتورهای موبایل در یک رقابت جدی برای سهم بازار، توسعه بازار و توسعه فناوری بودند، پیشنهادهایی که می‌دادند بسیار پایین‌تر از کف تعرفه مصوب بود. همین موضوع هم یکی از موانع عدم توسعه فیبر در گذشته از سوی مخابرات و FCPها بدون حمایت و دولت و سرمایه‌گذاری اپراتورها بود.

شرط توسعه فیبرنوری اختلاف فاحش تعرفه با موبایل است

او افزود: شرط توسعه فیبرنوری و استفاده مردم از اینترنت ثابت در خانه‌ها این است که باید تعرفه موبایل با اینترنت ثابت تفاوت فاحش داشته باشد تا مردم به استفاده از اینترنت ثابت رغبت کنند.

عباسی آرند تصریح کرد: البته اصلاح تعرفه موبایل مستقل از بحث فیبر هم مساله جدی است و از سال ۹۶ تا الان تعرفه دیتا در کشور تغییر نیافته. است. اصولا رگولاتور باید رکولاتوری کند و کف و سقف تعیین کند و اجازه دهند کسب و کارها در این محدوده خودشان تعرفه و بسته تعریف کرده و رقابت کنند.

او افزود: متاسفانه در سالیان گذشته موضوع تغیین تعرفه و تدوین بسته‌ها که موضوعی کسب وکاری است، از این فضا خارج شده و دولت‌ها تلاش کردند تا نظارت جدی روی اصلاح تعرفه داشته باشند و به مکانیزم قیمت‌گذاری ورود کنند که مکانیزم درستی در شرایط طبیعی نیست.

عباسی آرند با اشاره به اینکه با وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات نیز در ارتباطیم و آنها هم اصلاح تعرفه را قبول دارند، گفت: با ستاد تنظیم بازار هم در این باره مذاکره کرده و استدلال کردیم اگر تعرفه اصلاح نشود، مردم پول اینترنت می‌دهند اما دسترسی به اینترنت سخت می‌شود. پولی که الان مردم برای اینترنت می‌دهند،‌ حس‌شان این است که کیفیت خوبی نمی‌گیرند. اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود، این مساله در سال آینده تشدید می‌شود.

اولین مانع توسعه 5G عدم تخصیص فرکانس است

مدیرعامل ایرانسل در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به ایستنا گفت: اولین مانع توسعه 5G، فرکانس است و به‌رغم اینکه سه سالی است که نسل پنجم تلفم همراه را در کشور توسعه دادیم، زیرساخت ایجاد کردیم و سایت زدیم اما بر بستر فرکانس قبلی است و باید فرکانس‌های موردنیاز زودتر آزاد شوند.

او افزود: قفل بودن فناوری 5G روی برند گوشی هم مشکل کشور است. تولیدکنندگان و واردکنندگان بحث تحریم‌ها را مطرح می‌کنند. ما با دفتر منطقه‌ای و مرکزی برخی تولیدکنندگان هم مکاتبه کردیم و از وزارت ارتباطات و صمت هم پیگیری کردیم که در واردات گوشی‌ها محدودیت اعمال کنند یا الزام شود برای شرکت‌های واردکننده که 5G باز شود.

به گفته عباسی آرند، با پیگیری‌های صورت گرفته، این فناوری روی دو سه پارت نامبر از گوشی‌های وارداتی باز شده اما روی مابقی گوشی‌ها کار نمی‌کند.

ایرانسل کشف قیمت شد

عباسی آرند درخصوص عرضه سهام ایرانسل در بازار بورس نیز گفت: از سال کذشته تاکنون همه مقدمات عرضه سهام در بورس را فراهم کردیم. ارزش‌گذاری صورت گرفته و تجدید ارزیابی و قیمت‌گذاری و کشف قیمت شده است.

او افزود: از طریق کارگزار بورس مقدمات عرضه سهام فراهم شده است اما باید زمان عرضه و ورود به بورس زمان مناسبی باشد.

مدیرعامل ایرانسل توضیح داد: بازار بورس در یکی دو سال گذشته نوسان زیادی داشته و امیدوارم زمان عرضه مناسب ورود به بورس برسد.

نظر شما