شناسهٔ خبر: 63014103 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

گزارش دیروز دیدبان تاریخ؛

گزارش ۴۴ سال پیش کیهان درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها/ موافقت ارباب رجوع، مخالفت کارمند

تیتر صفحه گزارش کیهان در روز دوشنبه ۲۳ مهر سال ۱۳۵۸ اختصاص دارد به ملغی شدن تعطیلی روزهای پنجشنبه کارمندان دولت که از قبل از انقلاب برقرار بود و بیست روزی می شد که این قانون با نام " پنجشنبه های کار" لغو شده بود. در این شماره گزارش دیدبان تاریخ نقبی میزنیم به همانروزها و گزارشی که کیهان منتشر کرده بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ اینروزها که بحث بر سر تعطیلی روزهای پنجشنبه یا شنبه در مجلس شورای اسلامی و محافل عمومی در کنار اخبار دیگری که دم به دم می آیند و می روند، داغ است، سری میزنم به جراید اوایل انقلاب و گزارشی که در همین زمینه، روزنامه چاپ عصر کیهان، از زاویه ای دیگر به رشته تحریر در آورده است. تیتر صفحه گزارش کیهان در روز دوشنبه ۲۳ مهر سال ۱۳۵۸ اختصاص دارد به ملغی شدن تعطیلی روزهای پنجشنبه کارمندان دولت که از قبل از انقلاب برقرار بود و بیست روزی می شد که این قانون با نام " پنجشنبه های کار"  لغو شده بود. در این شماره گزارش دیروز نقبی میزنیم به همانروزها و گزارشی که کیهان منتشر کرده بود.

تاریخ1

در مقدمه "گزارش روز"  کیهان روز ۲۳ مهر سال ۵۸ آمده است؛

۲۰ روز از اجرای طرح - ۶ روز کار در هفته-  گذشت. در طول دو هفته پیش، پنجشنبه های تهران در هیاهو و جنبش کار فرو رفت و میلیونها کارمند و کارگر، پنجشنبه های کار را در ادارات و سازمانها گذرانیدند و تراکم بیش از حد ترافیک، خلوتی نسبی خیابان‌ها را در پنجشنبه کار از بین برد. اجرای طرح جدید، همچنین موجی از رضایت ارباب رجوع را سبب شد و در مقابل ده‌ها هزار کارمند را در روی انبوهی کار و ساعات بسیار بطالت، قرار داد‌. طرح جدید بیش از همه با اعتراض کارمندان زن روبرو شد‌. 

پس از این مقدمه در بخش نخست گزارش می خوانیم؛

طرح حذف تعطیل روزهای پنجشنبه، بدنبال هدفهای سازندگی دولت برای بهره بیشتر از نیروی کار کارکنان دولت به مرحله اجرا درآمد. هزاران کارمند و کارگر که روزهای پنجشنبه را به استراحت سپری می کردند با اجرای طرح جدید، ششمین روز هفته را نیز در محیط کارشان گذراندند. کارمندان بسیاری از ادارات در پنجشنبه های کار به کارهای اداری مراجعین رسیدگی کردند و در پاره ای از ادارات و سازمان‌ها، کارمندان این روز را به بطالت سپری ساختند.

گروهی از مردم از طرح - ۶ روز کار در هفته- استقبال کردند و گروهی دیگر خصوصا از میان کارمندان، اجرای این طرح را در این شرایط بیهوده دانستند. این گروه معتقدند که در چنین شرایطی که در بسیاری از بخش‌ها و سازمانهای دولتی تورم کارمند وجود دارد و در حالیکه در بسیاری از ادارات، انجام دادن کار سازنده برای کارکنان مقدور نیست، حذف تعطیل پنجشنبه دردی را دوا نخواهد کرد. 

در این میان کارمندان زن بیشتر از قشرها و گروههای دیگر از حذف تعطیل پنجشنبه ها ناراضی هستند. زیرا، حضور در محیط کار در روز پنجشنبه را مانعی برای انجام دادن کارهای خانه و رسیدگی به امور بچه ها در این روز می بینند. گروهی از کارمندان مرد نیز با حذف تعطیل پنجشنبه بدلایل خانوادگی مخالفند. آنان معتقدند با تعطیل روز پنجشنبه، خانواده ها فرصت بیشتری برای رسیدگی به امور عاطفی بچه ها خواهند داشت و با حذف تعطیل پنجشنبه، دیگر فرصتی برای بازدیدهای خانوادگی و یا رسیدگی به امور تربیتی بچه ها باقی نمی ماند. 

در ادامه گزارشگران کیهان در مورد چگونگی اجرای این طرح به چند سازمان سر زده اند و نظر ارباب رجوع و کارمندان را جویا شده اند؛

تاریخ2

در یکی از بانک‌ها، غلامرضا زینلی و محمدحسین سرگل زهی که برای گرفتن‌ پول به یکی از شعبه های بانک ملی آمده بودند در مورد حذف تعطیل پنجشنبه ها می گفتند، قبل از اینکه این طرح اجرا شود ما که سرباز وظیفه هستیم برای گرفتن پول از بانک می بایست در یکی از روزهای هفته چند ساعت از پادگان مرخصی بگیریم و برای انجام دادن کارهایمان به بانک مراجعه کنیم اما حالا که روز پنجشنبه از پادگان مرخص می‌شویم براحتی می‌توانیم کارمان را انجام دهیم‌. در همین زمینه ناصر امید منزه وکیل دادگستری می گوید، ما در دوره ای از تاریخ کشور قرار داریم که همه طبقات و گروه‌ها باید با حداکثر توان خود به منظور بهسازی کشور کار کنند. ما حتی نباید یک روز و یک ساعت را در اجرای هدفی که داریم از دست بدهیم. در این شرایط خاص همه کارکنان دولت نه تنها باید صبح پنجشنبه را کار کنند بلکه باید بعدازظهر این روز را نیز با کار سپری نمایند!

در ادامه گزارش کیهان آمده است؛ اما اکثریت قریب به اتفاق کارمندان زن وزارتخانه ها و ادارات با حذف تعطیل پنجشنبه مخالفند و عقیده دارند که دولت با این کار، روال عادی زندگی‌شان را برهم‌ زده است. بسیاری از کارمندان روز تعطیل پنجشنبه را به امور خانه اختصاص داده بودند و بیشتر آنان رسیدگی به امور بچه ها و خرید لوازم ضروری خانه را در این روز انجام‌ می‌دادند و روز جمعه را با استراحت سپری می کردند. اما با حذف تعطیل پنجشنبه، برنامه آنان بطور کلی از بین رفته است.

 

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما