شناسهٔ خبر: 62986711 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ادامه واکنش گسترده جهانی به بمباران بیمارستان المعمدانی

حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیمارستانی در غزه که صدها کشته به جای گذاشت با محکومیت گسترده کشورها و سازمان‌های بین‌المللی روبرو شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از فرانس 24، بمباران شب گذشته بیمارستان المعمدانی در غزه که منجر به کشته شدن حداقل 500 نفر شده است با محکومیت گسترده جهانی روبرو شده است.

پس از بمباران این بیمارستان، اردن اعلام کرد که تصمیم دارد نشست چهارجانبه را که قرار بود چهارشنبه در امان با حضور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، برگزار شود، لغو کرد. 
 

درخواست گوترش برای آتش‌بس فوری 

دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به این جنایت صهیونیست‌ها خواستار آتش‌بس «فوری بشردوستانه» در غزه شد. آنتونیو گوترش در سخنرانی خود در همایش کمربند و جاده در پکن گفت: من برای کاهش رنج انسانی وحشتناکی که شاهد آن هستیم، خواستار آتش بس فوری بشردوستانه هستم.
 
گوترش همچنین در پستی در شبکه اجتماعی X کشتار بیمارستان المعمدانی را وحشتناک توصیف کرد. وی نوشت: قلب من با خانواده قربانیان است. بیمارستان‌ها و تیم‌های پزشکی تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه تحت حفاظت هستند.
 
گوترش در ادامه نوشت: من از کشته شدن صدها غیرنظامی فلسطینی در حمله امروز به بیمارستانی در غزه وحشت زده شدم و به شدت آن را محکوم می‌کنم.
 

اعتراض مردم لبنان 

 
در پی قتل عام بیمارستان المعمدانی، مردم بیروت در مقابل سفارت آمریکا دست به تظاهرات زدند. یکی از شاهدان به رویترز گفت که در نزدیکی سفارت آمریکا در لبنان به معترضانی که از حمله هوایی بیمارستانی در غزه خشمگین بودند، گاز اشک آور پرتاب شد. معترضان در لبنان به سمت سفارت آمریکا در بیروت سنگ پرتاب کردند.
 

پیشنهاد روسیه برای محکومیت حمله اسرائیل

 
 روسیه به دنبال اضافه کردن محکومیت بمباران بیمارستان غزه به پیش نویس قطعنامه برزیل در شورای امنیت است. اینئ کشور پیشنهاد کرد که محکومیت حمله به بیمارستانی در شمال نوار غزه که صدها کشته برجای گذاشت، به قطعنامه‌ای که برزیل تهیه کرده و قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز چهارشنبه به رأی بگذارد، اضافه شود. دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: امروز اصلاحیه مربوط به محکوم کردن حملات به غزه را با محکوم کردن حمله به بیمارستان ملی عرب تکمیل کردیم.
 

 جهاد اسلامی دروغ‌های اسرائیل را تکذیب کرد

 
جنبش جهاد اسلامی «دروغ‌ها» و «اتهامات واهی» ارتش اسرائیل به خود را رد کرد و آن را مسئول بمباران موشکی سه‌شنبه شب در بیمارستان المعمدانی غزه دانست که منجر به کشته شدن بیش از 500 نفر شد. جهاد تاکید کرد اسرائیل تلاش می‌کند از مسئولیت خود در این قتل عام وحشیانه فرار کند.
 

فرودآمدن بمب انفجاری در بیمارستان غزه و ابراز تأسف بایدن!

 
بایدن خشم و اندوه عمیق خود را از انفجار در بیمارستان الاهلی غزه ابراز کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه «خشم و اندوه عمیق» خود را از انفجار در بیمارستان الاهلی غزه ابراز کرد و به مشاوران امنیت ملی خود دستور داد تا اطلاعات بیشتری درباره این حادثه جمع‌آوری کنند.
 
بایدن که در حال سفر به اسرائیل است در بیانیه‌ای گفت که بلافاصله پس از شنیدن این خبر با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرده است. بایدن پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر تلفات انسانی گسترده از مشاوران امنیت ملی خود که او را در هواپیمای ریاست جمهوری همراهی می‌کردند، توضیحاتی دریافت کرد.
این ابراز تأسف درحالی از سوی بایدن انجام شده که روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا اعلام کرد بمبی که با آن بیمارستان معمدانی در غزه مورد حمله قرار گرفت، بمب آمریکایی MK-84 بوده است.

بمب مارک 84 (Mark 84)، یک بمب سقوط آزاد چندمنظوره ساخت آمریکا است که حدود یک تن وزن داشته و قدرت تخریب بسیار بالایی دارد.

خشم تونسی‌ها در مقابل سفارت فرانسه 

 
صدها معترض شامگاه سه شنبه در مقابل سفارت فرانسه در تونس در اعتراض به بمباران بیمارستان المعمدانی در شهر غزه تجمع کردند و خواستار اخراج سفیران فرانسه و آمریکا شدند.
 

واکنش کمیسر حقوق بشر سازمان ملل

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، بمباران بیمارستان غزه را کاملا غیرقابل قبول خواند. ترک در بیانیه‌ای گفت: کلمات بیانگر عمق این فاجعه نیستند. امشب صدها نفر در حمله به بیمارستان المعمدانی به طرز وحشتناکی کشته شدند، از جمله بیماران، کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و خانواده‌هایی که به بیمارستان و اطراف آن پناه برده بودند. یک بار دیگر آسیب پذیرترین افراد قربانی شدند؛ این کاملا غیرقابل قبول است.
 

واکنش سازمان جهانی بهداشت و یونیسف

 
سازمان جهانی بهداشت هم حمله به بیمارستان المعمدانی در غزه را که صدها کشته بر جای گذاشت، به شدت محکوم و اعلام کرد که این حمله از نظر شدت بی سابقه است.
 
ریچارد پپرکورن، نماینده سازمان بهداشت جهانی در کرانه باختری و نوار غزه گفت: این حمله از نظر وسعت بی‌سابقه است. ما شاهد تداوم حملات به بخش مراقبت‌های بهداشتی در سرزمین‌ فلسطین هستیم.
 
همچنین صندوق کودکان سازمان ملل متحد نیز (یونیسف) حمله به بیمارستان غزه را به شدت محکوم کرد و خواستار آتش‌بس فوری شد.
انتهای پیام

نظر شما