شناسهٔ خبر: 62984246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چهارمین نشست در دوازدهمین روز درگیریها؛ آیا شورای امنیت توان توقف جنگ در غزه را دارد؟

نیویورک – ایرنا- شورای امنیت سازمان  ملل روز چهارشنبه به وقت محلی همزمان با دوازدهمین روز درگیری ها میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل نشستی علنی برگزار می کند تا اوضاع خاورمیانه و سرزمین های اشغالی فلسطین را بررسی کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، شورای امنیت سازمان ملل متحد از زمان آغاز درگیری ها میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) دو نشست غیرعلنی و یک نشست علنی داشته و قرار است فردا صبح به وقت نیویورک نیز نشست علنی دیگری در این زمینه برگزار کند.

اولین نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل، یک روز پس از عملیات نیروهای مقاومت فلسطین با عنوان "طوفان الاقصی" روز یکشنبه هشتم اکتبر (۱۶ مهرماه) پشت درهای بسته برگزار و بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.

دومین نشست غیر علنی شورای امنیت نیز ۱۳ اکتبر (۲۱ مهرماه) برگزار شد و باز هم بدون نتیجه پایان یافت که در این نشست با توجه به اعلام رژیم اسرائیل مبنی بر حمله زمینی به نوار غزه در تلافی حملات نیروهای مقاومت، نسبت به سرازیر شدن درگیری ها به کرانه باختری و لبنان ابراز نگرانی شده بود.

در آن نشست، همچنین آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که با همه طرفها و کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تنش در منطقه در ارتباط است.

در آن نشست، قطعنامه پیشنهادی روسیه برای برقراری آتش بس فوری میان فلسطین و اسرائیل مسکوت گذاشته شده بود.

سومین نشست شورای امنیت بر خلاف دو نشست قبلی بصورت علنی و برای رای گیری قطعنامه پیشنهادی روسیه عصر دوشنبه به وقت برابر با ۱۶ اکتبر (۲۴ مهرماه) برگزار شد اما پس از برگزاری نشست به درخواست امارات، اعضای شورای امنیت جلسه را به تعویق انداختند تا با یکدیگر رایزنی کنند که این رایزنی ها یک ساعت و نیم طول کشید.

سرانجام دوشنبه شب این نشست با حضور پرشمار دیپلمات های ۱۵ عضو شورای امنیت و نمایندگان فلسطین و اسرائیل برگزار شد اما قطعنامه پیشنهادی روسیه برای برقراری آتش بس فوری در سرزمین های اشغالی فلسطین میان نیروهای مقاومت و رژیم اسرائیل، با ممانعت کشورهای غربی رای نیاورد.

سه عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه به قطعنامه پیشنهادی روسیه رای منفی دادند. در واقع ، قطعنامه پیشنهادی روسیه با ۴ رای مخالف، ۶ رای ممتنع و ۵ رای موافق به تصویب نرسید و نتوانست حداقل ۹ رای بدون وتو را کسب کند.

کشورهایی که به قطعنامه پیشنهادی روسیه رای مثبت دادند علاوه بر خود مسکو، چین، امارات متحده عربی، موزامبیک و گابن بودند و چهار کشور آمریکا، انگلیس فرانسه و ژاپن به آن رای منفی دادند و ۶ کشور نیز رای ممتنع دادند در حالیکه تصویب یک قطعنامه حداقل به ۹ رای مثبت در شورای امنیت که شامل ۱۵ عضو است، دارد.


واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پس از رای نیاوردن قطعنامه پیشنهادی مسکو برای آتش بس فوری گفت که جهان منتظر است تا شورای امنیت اقدامات بیشتری برای توقف قتل عام و خونریزی انجام دهد اما چنین پیام واحدی توسط دولت های غربی "مسدود" شد.

سفیر روسیه همچنین گفت: متاسفیم که این شورا (شورای امنیت) گروگان خودخواهی هیات‌ های غربی باقی مانده است.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی گفت: اجازه نمی دهیم شورای امنیت به جای حماس، اسرائیل را مقصر بداند.

این دیپلمات آمریکایی با بیان اینکه قطعنامه پیشنهادی روسیه اشاره‌ای به حملات حماس نداشت، ادعا کرد: حماس عامل بحران انسانی کنونی در غزه است. جنایات حماس یادآور جنایات داعش است.

اکنون، شورای امنیت سازمان ملل صبح چهارشنبه به وقت محلی برابر با ۱۸ اکتبر و ۲۶ مهرماه برای چهارمین بار درباره تحولات خاورمیانه و سرزمین های اشغالی فلسطین نشستی آنهم بصورت علنی برگزار می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، دفتر استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل سه شنبه شب به وقت محلی اعلام کرد این نشست ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه به وقت محلی برگزار خواهد شد.

پیش از این، دیمیتری پولیانسکی سفیر و معاون نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل از درخواست روسیه و امارات متحده عربی برای تشکیل جلسه اضطراری علنی شورای امنیت سازمان ملل برای روز چهارشنبه به وقت محلی خبر داد.

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی برابر با ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۵ مهرماه جاری گفت: روسیه و امارات متحده عربی در رابطه با حمله موشکی به بیمارستان غزه، خواستار تشکیل نشست علنی اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای ساعت ۱۰ صبح فردا ۱۸ اکتبر شده اند. ببینیم همکاران غربی ما چه واکنشی نسبت به این موضوع نشان خواهند داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک ، کشور برزیل نیز که اکنون ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، قطعنامه ای در ۱۱ بند ارائه کرده است که رایزنی ها بر سر این قطعنامه که از حمایت کشورهای غربی نیز برخوردار است، همچنان ادامه دارد.

سفرا و نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل متحد نیز عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در مقر سازمان ملل اعلام کردند: شورای امنیت باید به مسئولیت خود برای متوقف کردن جنگی که خاورمیانه و جهان را تهدید می کند، عمل کند.

ریاض منصور سفیر و نماینده دائم فلسطین در سازمان ملل که به نمایندگی از دیگر کشورهای عربی، بیانیه آنان را قرائت می کرد، با اشاره به بمباران بیمارستان المعمدانی در نوار غز گفت: ما خواستار آتش بس هستیم و اگر شورای امنیت روز دوشنبه به وظایف خود عمل می کرد، این اتفاق نمی افتاد.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع تل آویو در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند و رژیم اسرائیل که از این حملات غافلگیر شده بود، برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، تمام گذرگاهها نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

وزارت بهداشت فلسطین سه شنبه شب به وقت محلی از بمباران بیمارستان «المعمدانی» در غزه و شهادت حدود ۵۰۰ نفر خبر داد. این وزارت‌خانه پیش از این هشدار داده بود که بیمارستان‌های غزه به سبب قطعی برق و اتمام سوخت عملا در آستانه تعطیلی و فروپاشی قرار دارند.

در پی بمباران بیمارستان المعمدانی غزه، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام و دیدار برنامه ریزی شده خود با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را لغو کرد. وزیر خارجه اردن نیز اعلام کرد: نشست چهار جانبه که قرار بود روز چهارشنبه در این کشور تشکیل شود، برگزار نخواهد شد.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز در یازدهمین روز از جنگ میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم اسرائیل برای حمایت از این رژیم، عازم سرزمین های اشغالی فلسطین شد اما در پی بمباران بیمارستان المعمدانی در غزه و لغو دیدار چهار جانبه در امان از سوی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگران فلسطین، سفرش به اردن لغو شد.

حال باید دید شورای امنیت سازمان ملل که قطعنامه برزیل را در دست بررسی دارد، توان توقف درگیری ها میان فلسطین و اسرائیل را دارد؟

نظر شما