شناسهٔ خبر: 62984047 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه نماینده دائم روسیه مبنی بر آتش‌بس فوری و بشردوستانه در نوار غزه را رد کرد

از وتوی آتش‌بس غزه توسط سران غرب تا نفرت مردم جهان از رژیم اشغالگر

صاحب‌خبر -

  [ شهروند]  در یازدهمین روز پس از عملیات بزرگ و غافلگیرانه «طوفان الاقصی» مقاومت فلسطین و آغاز جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه مردم نوار غزه، آمریکا، انگلیس و فرانسه در رویکردی ضد‌بشردوستی، مانع تصویب قطعنامه روسیه برای برقراری آتش‌بس موقت و ارسال کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه شدند. همچنین رسانه‌های صهیونیستی از سفر غیرمنتظره فرمانده نیروهای تروریست آمریکا در غرب آسیا (سنتکام) به تل‌آویو خبر دادند. روزنامه عِبری زبان یدیعوت آحارونوت در گزارشی مدعی شد که در شرایط کنونی، آمریکا فرماندهی جنگ را برعهده گرفته است. این گزارش مدعی شده است که رژیم صهیونیستی در مرحله دیپلماسی قرار دارد. برای همین حمله نظامی به غزه به تعویق افتاده است. این روزنامه اشاره کرد که در جریان سفر بایدن به فلسطین اشغالی حمله زمینی به غزه انجام نخواهد شد. بایدن قرار است امروز (چهارشنبه) وارد فلسطین اشغالی شود. در روزهای اخیر رژیم صهیونیستی در واکنش به شکست مفتضحانه نظامی، امنیتی و اطلاعاتی برابر مقاومت فلسطین در عملیات طوفان الاقصی، با استفاده از بمب‌ها و موشک‌های بسیار قوی و پیشرفته، زیرساخت‌های مسکونی و حیاتی نوار غزه را آماج حملات وحشیانه خود قرار داده است.

تعویق مجدد حمله زمینی رژیم اشغالگر به غزه، این بار به بهانه سفر بایدن
جاناتان کونریکاس، سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی، با اشاره به سفر (چهارشنبه) جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به اراضی اشغالی، مدعی شد که این سفر عملیات زمینی اشغالگران در نوار غزه را مختل نکرده و به تعویق نخواهد انداخت؛ حمله‌ زمینی که پس از عملیات بزرگ و موفق مقاومت اسلامی فلسطین(حماس)، سران صهیونیستی به‌شدت درباره آن به پروپاگاندا متوسل شده‌اند! روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد که سفر بایدن به اراضی اشغالی، عملیات زمینی صهیونیست‌ها در نوار غزه را دست‌کم ۲۴ ساعت به تأخیر خواهد انداخت. این روزنامه آمریکایی پیش‌تر نیز مدعی شده بود که ارتش رژیم صهیونیستی طبق برنامه قصد داشت در این هفته به غزه حمله کند، اما به‌علت بدی شرایط آب‌وهوایی، این حمله چند روز به تعویق افتاده است! سخنگوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که با سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، همچنین درباره زمانبندی عملیات زمینی، مدعی شد که آنها باید منتظر بمانند و ببینند!

برنامه سفر بایدن برای حمایت قاطع از رژیم صهیونیستی
سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، امروز به اراضی اشغالی سفر می‌کند و سپس راهی اردن خواهد شد. دفتر مطبوعاتی کاخ سفید همچنین اعلام کرد که پس از عملیات بزرگ مقاومت اسلامی فلسطین علیه رژیم صهیونیستی، بایدن قصد دارد تا با این سفر، حمایت قاطعانه خود را از رژیم اشغالگر نشان داده و درباره اقدامات بعدی با سران صهیونیستی مشورت کند. در بخشی از بیانیه دفتر مطبوعاتی کاخ سفید آمده است: «بایدن سپس راهی امان، پایتخت اردن خواهد شد و آنجا با عبدالله دوم، پادشاه این کشور، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات خواهد کرد.» در بیانیه کاخ سفید، اشاره شده است که بایدن قصد دارد در این دیدارها بر این ادعا که «حماس نماینده کرامت و اراده مردم فلسطین نیست» تأکید و درباره نیازهای بشردوستانه غیرنظامیان در غزه بحث و تبادل‌نظر کند!

آتش‌بس فوری و بشردوستانه نوار غزه در شورای امنیت رد شد
یکی دیگر از خبرهای عجیب شورای امنیت سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط نماینده دائم روسیه مبنی بر آتش‌بس فوری و بشردوستانه در نوار غزه را رد کرد، زیرا این قطعنامه ۹ رأی لازم را کسب نکرد، بنابراین پنج کشور به آن رأی مثبت و چهار کشور مخالف آن بودند. درحالی‌که 6 کشور از رأی دادن خودداری کردند. به این ترتیب روسیه، امارات متحده عربی، گابن و موزامبیک به این قطعنامه رأی مثبت دادند و آمریکا، انگلیس، فرانسه و ژاپن به آن رأی منفی دادند. واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در شورای امنیت سازمان ملل، اظهار داشت که رأی‌گیری در مورد پیش‌نویس قطعنامه بشردوستانه روسیه نشان داد که چه کسانی در واقع از آتش‌بس و توقف بمباران غزه حمایت می‌کنند و چه کسانی رویکرد خودخواهانه دارند. نماینده دائم روسیه تأکید کرد که روسیه نمی‌تواند موضع هیچ‌یک از اعضای شورای امنیت سازمان ملل را که از پیش‌نویس قطعنامه بشردوستانه روسیه حمایت نکردند، درک کند. وی گفت: «ما معتقدیم که رأی اعضای شورای امنیت امروز بسیار مهم است و به وضوح نشان داد که چه‌کسی درواقع خواستار آتش‌بس فوری و پایان دادن به بمباران بی‌رویه نوار غزه و ارائه کمک‌های بشردوستانه بی‌قیدوشرط است و چه‌کسی سرسختانه به مانع‌تراشی پیام وحدت‌بخش شورا و دنبال کردن اهداف سیاسی خودخواهانه ادامه می‌دهد.»

شورای امنیت، گروگان آرمان‌های خودخواهانه غرب است
نبنزیا با ابراز تأسف از اینکه شورا بار دیگر خود را گروگان آرمان‌های خودخواهانه بلوکی از هیأت‌های غربی می‌بیند، گفت: «این تنها دلیلی است که نتوانست پیام جمعی واضح و قوی برای توقف تشدید تنش که دلیل بزرگ‌ترین شیوع خشونت در دهه‌های اخیر در خاورمیانه است، ارسال کند.» وی خاطرنشان کرد: «نمایندگان کشور‌های غربی به این توقع همه دنیا پایان دادند که شورای امنیت سازمان ملل متحد، خونریزی را متوقف کند.» واسیلی نبنزیا، مرگ شهروندان صهیونیست و شهروندان صلح‌طلب در نوار غزه را محکوم کرد. لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در شورای امنیت، گفت رد پیش‌نویس قطعنامه روسیه در شورای امنیت در مورد آتش‌بس در غزه به این دلیل است که به حماس اشاره ندارد. این نماینده آمریکایی با نادیده گرفتن تجاوزهای هر روزه صهیونیست‌ها در حق فلسطینی‌های بی‌دفاع مدعی شد: «حماس رعب و وحشت در رژیم اشغالگر را به راه انداخت و باعث بحران انسانی در غزه شد.» وی در ادامه اظهارات بی‌اساس خود و ادعاهایش افزود: «حماس از حق فلسطینیان برای تعیین سرنوشت حمایت نمی‌کند! ما باید برای مجازات حماس درخصوص اقداماتش علیه رژیم صهیونیست با هم تلاش کنیم.»باربارا وودوارد، نماینده بریتانیا در شورای امنیت، نیز ادعا کرد: «ما برای مقابله با وخامت شرایط انسانی در غزه تلاش می‌کنیم.»

شهادت 2هزار و 800فلسطینی بر اثر جنایات رژیم صهیونیستی
گفتنی است در اثر بمباران‌های مناطق مسکونی، درمانی و مساجد غزه و کرانه باختری که از شنبه گذشته (۱۵ مهرماه) آغاز شده تا روز یازدهم این عملیات، شمار شهدای فلسطینی ۲ هزار و ۸۳۷ نفر و تعداد مجروحان نیز ۱۲هزار نفر گزارش شده است. از سوی دیگر، دفتر دولت فلسطین در غزه نیز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «شرایط بحرانی غزه هم‌اکنون، اصلا قابل مقایسه با جنگ‌های گذشته علیه غزه نیست و بسیار بحرانی‌تر است. ما خواستار تسریع در روند ورود کمک‌ها به غزه هستیم.» سخنگوی هلال‌احمر فلسطین در غزه نیز تأکید کرد: «شرایط غزه بسیار بحرانی است و باید ضمن توقف آوارگی فلسطینیان، روند ورود کمک‌ها به غزه از طریق گذرگاه رفح آغاز شود.»

نفرت مردم جهان از جنایات رژیم صهیونیستی

درحالی‌که سران بسیاری از کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلیس و فرانسه در کنار آمریکا تمام‌قد از اقدامات و جنایات رژیم صهیونیستی در غزه حمایت کرده‌اند، در مقابل مردم این کشورها برخلاف مقامات کشورهای خود، در کنار مردم جهان از مردم فلسطین حمایت کرده و جنایات رژیم صهیونیستی در حق فلسطینیان را محکوم کردند. رسانه‌های محلی آلمان به نقل از پلیس و مقامات آلمانی گزارش دادند که پرچم رژیم صهیونیستی در چندین شهر در سراسر این کشور پاره و به آتش کشیده شده و این در حالی است که مقامات آلمان برگزاری تظاهرات ضدصهیونیستی در این کشور را ممنوع اعلام کرده‌اند. به گزارش بامداد سه‌شنبه راشا تودی، این حوادث در حالی رخ داد که مقامات دولتی در آلمان در طول جنگ (رژیم) صهیونیست با حماس همبستگی خود را با تل‌آویو اعلام کردند و پرچم‌ این کشور بر دیوارهای بسیاری از ساختمان‌های شهری و دولتی به نشانه همبستگی با رژیم صهیونیستی آویخته شد.با برگزاری سومین تظاهرات ضد‌صهیونیستی در لندن نیز، وزیر کشور انگلیس به بهانه پریشانی جامعه یهودیان از شنیدن شعار آزادی فلسطین، درباره تداوم تحرکات اعتراضی در این کشور هشدار داد.«سوئلا برآورمن» که کشورش تاسیس‌کننده اصلی رژیم جعلی صهیونیستی است، در سخنانی که نشانگر استیصال دولت انگلیس در برابر موج گسترده حمایت مردمی از جبهه مقاومت فلسطین است در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «کسانی که در تظاهرات شنبه گذشته شعار «از رودخانه تا دریا، فلسطین آزاد خواهد شد» را سر دادند یک گروه ترسناک بودند.»
به علاوه ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان از روز جمعه علیه بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. به گزارش شبکه خبری «الجزیره» از بغداد و امان تا جاکارتا و اسلام‌آباد در روز جمعه شاهد برگزاری تظاهرات بزرگی در همبستگی با فلسطینی‌ها بودند. مردم شهر «بغداد» پایتخت عراق علیه رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. مردم در بغداد شعارهای «مرگ بر اسرائیل» و«مرگ بر آمریکا» سر دادند. تظاهرکنندگان از جهان عرب خواستند با اتحاد با هم، علیه رژیم صهیونیستی وارد عمل شوند. در شهر «امان» پایتخت اردن نیز مردم پس از نمازجمعه تظاهرات ضد‌اسرائیلی برگزار کردند. در یمن و ایران نیز تظاهرات ضد‌صهیونیستی مشابهی برگزار شد. شنبه، منابع خبری از تظاهرات در شهر «لندن» مقابل دفتر شبکه «بی‌بی‌سی» خبر دادند که با حرکت نمادین پاشیدن رنگ قرمز به نماد خون بر در و دیوار دفتر مرکزی «بی‌بی‌سی» آغاز شد. حاضران در این تجمع بزرگ در قلب لندن شعارهایی در حمایت از مردم غزه و محکومیت رژیم صهیونیستی سر دادند.

 

نظر شما