شناسهٔ خبر: 62959787 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

خوش‌نشین‌های شهری، مانع کسب و کار روستایی

زنان کارآفرین روستایی معتقدند خوش‌نشین‌های شهری مانع توسعه کسب و کار زنان روستایی هستند به صورتی که حتی باعث کمبود آب در این مناطق می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، زنان روستایی و عشایری از دیرباز در نظام زراعی خرد و در قالب کشاورزی خانوادگی، فعالیت داشته اند. خوش‌نشین‌های شهری، مانع کسب و کار روستایی
اهداف توسعه پایدار هم با زندگی زنان روستایی و عشایری، پیوند محکمی دارد. نامگذاری روز ۱۵ اکتبر به نام روز جهانی «زن روستایی» نشان دهنده نقش اساسی بانوان روستایی و عشایری و مشارکت آنان در توسعه کشاورزی و افزایش امنیت غذایی است.
دو تن از بانوان برای تشریح جزئیات موضوعات روز زنان روستایی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حضور یافتند.
مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی در امور بانوان گفت: با دو گروه از بانوان بخش کشاورزی در این زمینه مواجه هستیم که یکی بانوان کارآفرین و بخش دیگر زنان عشایر و روستایی فعال در بخش خرد هستند. حمایت‌های مختلفی مانند تسهیلات در تناسب با توان مالی، ارتباط با کارشناسان بخش فنی، بخش‌های آموزش و ترویج برای توانمندسازی بانوان، برنامه‌های آموزشی به طرق مختلف از بانوان این بخش صورت می‌گیرد.
خانم قاسمی گفت: بیشتر این حمایت‌ها برای توسعه و ارتقا و توانمندسازی کسب و کارشان صورت میگیرد و این آموزش‌ها کاملا رایگان است. تجهیزات و امکانات آموزشی چه در روستا و چه در شهرستان به صورت رایگان در اختیار ایشان قرار می‌گیرد. در بخش‌های مالی اعطای تسهیلات و هدایت و مشاوره این افراد هم دیگر برنامه‌های حمایتی است.
یکی از کارآفرینان روستایی که در برنامه گفت و گوی ویژه خبری حضور داشت گفت: حدود ۹۰ درصد تولیدکننده‌ها با ایده خود و حمایت جهاد کشاورزی کسب و کار خود را توسعه می‌دهند. آموزش‌هایی در زمینه دامداری و کشاورزی از طریق جهاد کشاورزی دریافت کردیم. علاقه مندی از طرف زنان روستایی بوده و با حمایت‌های جهاد کشاورزی پیشرفت می‌کنند.
خانم سیفی گفت: در سال ۱۳۸۰ گله را سمت طالقان برده بودم که زردی گرفته بودند که همه می‌گفتند بفروش، اما من نفروختم و توانستم بهبود ببخشم.
قاسمی تصریح کرد: تسهیلگران زنان روستایی برای افزایش مشارکت زنان در حوزه‌های مختلف انتخاب می‌شوند. این تسهیلگران ارتباطات را برقرار می‌کنند. در این زمینه از نیاز‌های زنان روستایی برای اشتغال و توسعه کسب و کار از طریق همین تسهیلگران آگاه می‌شویم.
وی اظهار کرد: کارگروه کسب و کار زنان روستایی هم در استانداری تشکیل شده است. البته توانایی افراد هم نقش مهمی در ایجاد کسب و کار پایدار ایفا می‌کنند.
سیفی گفت: در منطقه آبیک و در زمینه باغداری و کشاورزی بیشتر فعالیت می‌کنم. در زمینه دامداری هم در حال حاضر فعالیت می‌کنم. بیشتر چالش، خوش نشین‌های شهری هستند که در زمینه توسعه کسب و کار زنان روستایی مانع ایجاد می‌کنند و حتی باعث کمبود آب در روستا می‌شوند.
قاسمی گفت: صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی از سال ۱۳۸۴ تشکیل شده که در حال حاضر بیش از سه هزار عضو دارد و تسهیلاتی در اختیار زنان روستایی قرار می‌دهد تا کسب و کار ایشان توسعه یابد. از سال ۱۳۹۷ تفاهمنامه‌هایی با بانک‌های و صندوق کارآفرینی امید منعقد شد. برنامه بعدی ما هم ثبت حقوقی این صندوق هاست.
خانم سیفی تصریح کرد: فضای فعلی کاملا مناسب است تا زنان روستایی بتوانند کسب و کار خود را توسعه دهند.

نظر شما