شناسهٔ خبر: 62948857 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

کنعانی:

مدعیان حقوق بشر چشم خودرا برجنایات صهیونیست‌ها بسته‌اند

سخنگوی وزارت خارجه گفت: شاهد شرایط دردناکی در غزه هستیم، مدعیان حقوق بشر چشم خود را به روی این جنایات بسته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ سخنگوی وزارت امور خارجه در ابتدای نشست خبری امروز خود گفت: آسمان غزه غرق دود و زمینش غرق خون شهروندان این منطقه است. آقای کنعانی با بیان اینکه تاریخ بیش از ۷۵ ساله اشغال فلسطین در قاب خونین غزه مشاهده می‌شود گفت امروز فریاد شجاعت و مظلومیت فلسطین را از زبان دخترکان و چهره‌های خونین کودکان غزه می‌بینیم و چهره نفاق مدعیان دروغین حقوق بشر را از چهره خونین غزه آشکارتر از همیشه دیده می‌شود. او ادامه داد امروز در روز جهانی غذا، صهیونیست‌ها کودکان فلسطین را از دسترسی به ابتدایی‌ترین نیاز‌های شان محروم کردند. غزه در محاصره رژیمی است که از رویارویی با رزمندگان می‌ترسد و تمام توانش را علیه غیرنظامیان و زنان و کودکان به کار گرفته. سخنگوی وزارت خارجه در ادامه با نشان دادن عکس‌های کودکانی که در حملات صهیونیست‌ها به غزه شهید شده اند گفت جای تاسف است که کسانی که مدعی حقوق بشر و اهداف سیاسی خود در مقابل دیگر ملت‌ها هستند چشمان خود را به روی این جنایات بسته اند.

<div id="video-display-embed-code_10286358"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4017682/10286358?width=600&height=350"></script></div>


سخنگوی وزارت خارجه: حمایت از حقوق ملت فلسطین مسئولیت همه کشورهاست
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد حمایت از حقوق ملت فلسطین مسئولیت همه کشورهاست و ایران به عنوان کشور مسئول حمایت از حقوق فلسطین را به دقت پیگیری می‌کند.
آقای کنعانی در نشست خبری امروز خود گفت اولویت شماره یک پایان دادن به جنایات و رفع محاصره غزه است؛ این که بمباران غزه قطع شود جنگ خاتمه یابد و کمک‌ها به غزه گسیل شود. سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آمار تکان دهنده‌ای از شهدا در غزه منتشر شده گفت میزان مجروحان بالای ده هزار نفر رسیده که نیازمند توجه جهانی است.
آقای کنعانی افزود: ایران بلافاصله تلاش‌های دیپلماتیک را آغاز کرده و با کشور‌های ذی نفوذ وارد رایزنی شده، همچنین با کشور‌های صاحب نقش در شورای امنیت. سخنگوی وزارت خارجه در توضیح این تلاش‌ها گفت ایران در گفتگوی تلفنی و مکاتبه با دبیر کل سازمان ملل مسئولیت شورای امنیت را یادآوری کرد. سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گفتگو‌ها با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی گفت ایران خواهان برگزاری نشست فوق العاده این سازمان شد و پیشنهاد میزبانی این اجلاس در تهران را داد. همچنین در حوزه سیاسی و بین المللی اقدامات در حال پیگیری است.
آقای کنعانی با اشاره به سفر منطقه‌ای وزیر امور خارجه و هیئت همراه گفت با مقامات کشور‌های منطقه و سران گروه‌های مقاوت برای استفاده از همه ظرفیت‌ها و هماهنگی‌های لازم دیدار و تبادل نظر شد. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آقای رئیس جمهور تماس‌هایی با مقامات عالی کشور‌ها انجام داده است گفت اجلاس شورای اجرایی سازمان همکاری اسلامی چهارشنبه در جده در مقر سازمان همکاری اسلامی برپا می‌شود، تعدادزیادی از وزرای خارجه کشور‌های اسلامی برای حضور اعلام آمادگی کردند و سندی هم منتشر خواهد شد.

روایت فرانسه از گفتگوی سران دو کشور به خودش مربوط است؛ روایت‌های یکجانبه کمکی به صلح نمی‌کند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: روایت فرانسه از گفتگوی سران دو کشور به خودش مربوط است؛ روایت‌های یکجانبه کمکی به صلح نمی‌کند.
آقای کنعانی در پاسخ به روایت فرانسوی‌ها از گفتگوی مکرون و رییسی و مطالبه او از ایران برای توقف اقدامات مقاومت گفت: این که فرانسه چه روایت کرده به خودش مربوط است؛ ریشه اصلی بحران در منطقه اشغالگری و شکل گیری رژیمی اشغالگر است.
تا زمانی که اصل اشغال در منطقه وجود دارد و برخی کشور‌ها از آن حمایت کند این وضع وجود دارد.
موضوع دوم این است که ملت فلسطین اشغالگری را به رسمیت نمی‌شناسد و باید حق قانونی برای مقابله با اشغالگر به رسمیت شناخته شود. این که عده‌ای چشم خود را بر جنایات صهیونیست‌ها ببندند امنیت و صلح برقرار نخواهد شد. کسانی که با روایت‌های یکجانبه حقایق را تغییر دهند بدانند که این روایت‌ها کمکی به برقراری صلح نمی‌کند.

این که در آینده حماس و گروه‌های فلسطینی چه تصمیمی بگیرند در حیطه اختیارات آنان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به شروط مقاومت مانند توقف جنایات صهیونیست‌ها و تعرض به مسجدالاقصی، به رسمیت شناخته شدن حقوق اسرا گفت این که در آینده حماس و گروه‌های فلسطینی چه تصمیمی بگیرند در حیطه اختیارات آنان است، اما باید به این شروط توجه و جنایات صهیونیست‌ها متوقف شود.
آقای کنعانی افزود مقاومت گفتند برای ادامه مقاومت مشکلی ندارند و تا زمان طولانی از توان تسلیحاتی برخوردارند، اما انتظار مقاومت از کشور‌ها، تلاش برای توقف روند ناجوانمردانه کنونی است که جنگ را به شهروندان سوق داده. مقاومت از ما می‌خواهد که کشور‌های اسلامی باید صدای واحد داشته باشند و مظلومیت ملت فلسطین در جامعه جهانی به تصویر کشیده شود، چون صهیونیست‌ها با خبر‌ها و حتی تصاویر ساختی و دروغین سعی کردند مقاومت را تروریست جلوه دهند.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مقاومت گفته حاضر است اقدامات لازم را برای آزادی شهروندانی که در اختیار دارند انجام دهند افزود این نیاز به مقدماتی دارد و باید جنایات کنونی متوقف شود. مقاومت شرایط انجام این کار‌ها را به ما اعلام کرده و ما هم منتقل کردیم.
آقای کنعانی تصریح کرد مسئولیت جهانی است که از مقاومت دفاع کند. ما هم از مقاومت مشروع فلسطین با حمایت از، شهروندان غزه، شکست محاصره و ارسال کمک‌ها حمایت می‌کنیم. ما در ارتباط با مقامات کشور‌ها به ویژه مصر اعلام کردیم حاضریم کمک‌های انسانی را به غزه بفرستیم و برای اسکان آوارگان اقدام کنیم. الان بسیاری خانواده‌ها در غزه در یک خانه زندگی می‌کنند و هر حمله نظامی می‌تواند ده‌ها نفر از اعضای خانواده‌ها را بکشد.
سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد مقاومت اعلام کردند که توان تسلیحاتی دارند و نیاز به کمک ندارند بلکه خواستار جلوگیری از حمله نظامی به غیرنظامیان هستند.

منابع ارزی در دسترس ایران است و ما به تناسب نیاز‌های خود از استفاده خواهیم کرد
سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز خود گفت: درباره منابع ارزی ما هم، هیچ تحول جدیدی رخ نداده این منابع متعلق به ملت و در چارچوب تعریف شده در دسترس ایران است و ما به تناسب نیاز‌های خود از استفاده خواهیم کرد
آقای کنعانی تاکید کرد دولت آمریکا در جنگ غزه به لحاظ نظامی درگیر است؛ مقامات آمریکا گفته اند ناو‌های خود را گسیل کردند و اعلام کردند کمک مالی فوق العاده تخصیص داده اند که رقمش تا هشت هزار میلیارد دلار می‌رسد.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود امریکایی‌ها برای تسلیح راکتی و موشکی گنبد آهنین و تجهیز ذخایر آن، موشک‌های جدید ارائه کردند.
پس اقدام نظامی مستقیم علیه مردم غزه کردند که این‌ها برای این کشور‌های حامی صهیونیست‌ها مسئولیت آور است و باید پاسخگو باشند، چون صهیونیست‌ها با نقض موازین بین المللی مرتکب جنایت جنگی شدند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود همانطور که اقدامات تحریک آمیز صهیونیست‌ها و اقدامات افراطی کابینه این رژیم باعث واکنش مقاوت فلسطین شده، تداوم این جنایات می‌تواند اوضاع را از کنترل خارج کند. آقای کنعانی گفت: باز شدن جبهه جدید محدود به یک جبهه نمی‌تواند باشد و صهیونیست‌ها خود را در معرض همه طرف‌هایی قرار می‌دهند که به حمایت از مقاومت فلسطین متعهد می‌دانند.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد رژیم صهیونیستی باید بپذیرد که آیا می‌خواهد خود را در مقابل جهانیان قرار دهد؟ چون اقدامات تحریک آمیز، واکنش‌های بین المللی را در پی خواهد داشت. او خاطرنشان کرد: ملت فلسطین در دفاع از خود، دست بسته نیست و کشاندن جنگ به حمله به شهروندان و ارتکاب جنایت جنگی، بی ثباتی و ناامنی و گسترش جنگ را در پی خواهد داشت و به نفع رژیم صهیونیستی و کشور‌های حامی اش نیست.

گذرگاه رفح، تنها راه برای ارسال کمک هاست
آقای کنعانی با بیان اینکه وضع مردم غزه بسیار بحرانی است گفت با دولت مصر گفتگو کردیم و ارتباط ما با صلیب سرخ برقرار است و اعلام آمادگی کردیم کمک‌ها را از این طریق بفرستیم، همچنین باید دالانی برای انتقال مجروحان غزه ایجاد شود.
آقای کنعانی در پاسخ به پرسشی درباره سفر وزیر اقتصاد به مصر هم گفت سفری که انجام شد در چارچوب اجلاس صندوق توسعه اسلامی بود و با طرف مصری گفتگوی دوجانبه شد. سخنگوی وزیر خارجه افزود موضوع همکاری‌های تجاری همواره در سطوح مختلف مدنظر دو کشور بوده است. آقای کنعانی خاطرنشان کرد: زمینه تقویت همکاری وجود دارد و با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، تقویت همکاری‌ها مدنظر تهران و قاهره است و دو طرف در این باره اتفاق نظر دارند.

 

جنگ صهیونیست ها علیه مقاومت نیست بلکه جنگ علیه ملت فلسطین است
آقای کنعانی در ادامه نشست خبری امروز خود گفت جنگ جاری جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس نیست جنگ علیه ملت فلسطین است و در مقاومت هم همه گروه ها ، متفق القول هستند.گروه های مقاومت تاکید می کنند جنگ صهیونیست ها علیه مقاومت نیست بلکه جنگ علیه ملت فلسطین است و صحنه نابرابر حمله به غیرنظامیان.
آقای کنعانی افزود درباره استفاده از سلاح های ممنوعه ، اولین بار نیست که صهیونیست ها در جنگ های منطقه ای از این سلاح ها استفاده می کنند در لبنان و مناطق مختلف فلسطینی بارها از این سلاح ها استفاده کردند و مستندات موجود است اما برخی کشورها با استفاده از نفوذشان مانع از پیگرد قانونی و حقوقی صهیونیست ها هستند. پس هم صهیونیست ها و هم کشورهای حامی باید پاسخگو باشند و تحت پیگیرد قانونی قرار گیرند.
آقای کنعانی در پاسخ به این پرسش که اگر ارتش صهیونیستی به غزه حمله کند ایران چه خواهد کرد گفت مقاومت در حوزه دفاع ، قدرتمند است و به همین علت ، رژیم صهیونیستی جنگ را به صحنه شهرها کشانده است. سخنگوی وزارت خارجه افزود
درباره کوچاندن اجباری ، رژیم صهیونیستی در صدد اجرای این موضوع است و با بمباران مکرر می خواهد میان مردم فلسطین و مقاومت تفکیک ایجاد کند در حالی که در این عرصه میان ملت فلسطین و مقاومت دوگانگی نیست.ملت فلسطین سرزمین خود را ترک نمی کند و هزینه سازش را از هزینه مقاومت بیشتر می داند.

امیدواریم در نشست سازمان همکاری اسلامی ساز و کارهایی برای دفاع از حقوق ملت فلسطین ایجاد شود
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این مطلب گفت همواره مشورت هایی با دولت های منطقه و رهبران مقاومت داریم و شرایط ایجاب می کرد در این مرحله هم متناسب با شرایط منطقه مشورت کنیم. در لبنان با سران این کشور و دبیرکل سازمان ملل درباره پایان به تجاوز به ملت فلسطین و هماهنگی در استفاده از ظرفیت ها تبادل نظر شد.رهبران مقاومت بر ادامه مقاومت تاکید داشتند و این که قائم به قدرت خود بودند.رهبران مقاومت به ویژه آقای هنیه بر این خواسته تاکید کردند که کمک شود که صهیونیست ها جنایات شان را متوقف کنند.این که بعد از جنگ چه می شود کشورهای اسلامی به عنوان حلقه او دفاع از حقوق ملت فلسطین و مقدسات اسلامی مسئولیت دارند مجامع جهانی هم مسئولیت دارند و امیدواریم در نشست سازمان همکاری اسلامی ساز و کارهایی برای دفاع از حقوق ملت فلسطین ایجاد شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره گفتگوهای اخیر ایران و عراق گفت در گفتگو با مشاور امنیت ملی عراق ، تمرکز بر مساله فلسطین بود. همچنین اقدامات دولت عراق درباره اجرای توافق نامه امنیتی با ایران توضیح داده شد.همچنین از عزم این کشور برای اجرای کامل این توافق نامه گفتند و این که کمیته مشترک برای اجرای گام های مشترک در این باره نظارت دارد.

 

سرپوش گذاشتن بر حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی با طرح اتهامات علیه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت طرح اتهامات علیه ایران با هدف سرپوش گذاشتن بر حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی انجام می‌شود.
آقای کنعانی در پاسخ به اتهام نقش ایران در عملیات طوفان الاقصی گفت ما خیلی به اظهاراتی از این دست وقعی نمی‌نهیم آن چه انجام شد اقدام گروه‌های فلسطینی به جنایات صهیونیست هاست و دولت آمریکا باید پاسخگوی این جنایت‌ها باشد. سخنگوی وزارت خارجه افزود گسیل ناو‌های جنگی مفهومی جز حمایت یکجانبه از جنایات صهیونیست‌ها ندارد. پس آمریکا مسئولیت بین المللی در قبال این جنایات دارد و باید پاسخگو باشد.

اقدام برخی کشور‌های منطقه برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی غیر قابل قبول است
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد بار‌ها گفتیم عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کمکی به صلح و ثبات و امنیت در منطقه نمی‌کند. هدف صهیونیست‌ها ایجاد ناامنی در منطقه است.
آقای کنعانی همچنین گفت اگر گمان می کردند که می‌شود با عادی سازی روابط با صهیونیست ها، امنیت فلسطینی‌ها را تامین کنند؛ حوادث اخیر نشان داد این تصور غلط است. اگر هدف از عادی سازی، تامین امنیت کشور‌هایی است که در پی عادی سازی هستند که این رژیم حتی از تامین امنیت خود هم ناتوان است. سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد ملت فلسطین از اقتدار لازم برای ادامه مبارزه با اشغالگری برخوردار است و خودش برای تعیین سرنوشت خود تصمیم می‌گیرد و اقدام می‌کند.


نقش شورای امنیت کلیدی است و باید نقش خود را ایفا کند
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت ما از تلاش هلی بین المللی دریغ نخواهیم کرد. در این زمینه نقش شورای امنیت کلیدی است و باید نقش خود را ایفا کند. ایران در گفتگو با مقامات روسیه و چین این نقش شورای امنیت را یادآور شده است و گفته ایم که در صورت متوقف نکردن جنایات صهیونیست‌ها، ابعاد و دامنه بحران می‌تواند گسترش یابد

ادامه حمایت ایران از مردم فلسطین، به خطر افتادن صلح جهانی با ادامه جنایات صهیونیست‌ها
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد تلاش‌های ایران برای حمایت از مردم فلسطین ادامه خواهد یافت.
آقای کنعانی افزود مستند سازی جنایات صهیونیستی بسیار اهمیت دارد اینکه این حجم از جنایات مستندسازی شود و در آینده نزدیک مبنای پیگیری باشد تا جنایتکاران در مجامع حقوقی و بین المللی مورد پیگرد قرار گیرند.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت اقدام مقاومت مبتنی بر حق پاسخ گویی به اقدامات افراطی کابینه صهیونیستی است و نیز اقدامات و تحرکاتی که علیه مسجدالاقصی و اسرای فلسطینی انجام داد و آن چه انجام شد پاسخ طبیعی به جنایات صهیونیست هاست.
آقای کنعانی افزود قرار دادن یک گروه فلسطینی به عنوان مسبب شرایط کنونی، تلاش برای انحراف افکار عمومی و عوض کردن جای شهید و جلاد است.


ادامه جنایات صهیونیست‌ها می‌تواند صلح جهانی را به خطر بیندازد
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی برای جبران شکست هایش همه توانش را برای جنایت علیه مردم فلسطین به کار گرفته که این نقض حقوق بشر و جنایت جنگی است گفت ما شاهد حضور چشمگیر ملت‌ها در اقصی نقاط جهان در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایت‌های صهیونیستی است.
آقای کنعانی تاکید کرد با ادامه این جنایات، شرایط می‌تواند از کنترل خارج شود. جهانیان و مقاومت چشم خود را بر جنایات صهیونیست‌ها نخواهد بست. ادامه این جنایات می‌تواند صلح جهانی را به خطر بیندازد و باید نقش پایانی بر جنایات صهیونیست‌ها گذاشته شود.

نظر شما