شناسهٔ خبر: 62943894 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حال و روز 100 نابینا و کم بینای باشت از فضای نامناسب شهری تا کم‌توجهی به یک پیوست در پروژه‌ها

رییس اداره بهزیستی باشت گفت: نیاز نابینایان و افراد کم بینا در این شهرستان تنها مربوط به مناسب‌سازی معابر عمومی نیست، بلکه اشتغال و نبودن کار مناسب، مهمترین مشکل آنهاست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس باشت- فتح‌الله پوران‌پور- پانزدهم اﮐﺘﺒﺮ برابر با بیست و سوم مهرماه، روز ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن و ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ اﺳﺖ و هدف از نامگذاری اﯾﻦ روز ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺸﮑل افراد روشندل و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ اﺳﺖ.

بهگام بازیار به همین مناسبت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در باشت با بیان اینکه نابینایان از جمله افراد جامعه هستند که با توجه به شرایطی که دارند کمتر از امکانات شهری استفاده می‌کنند، افزود: گر چه در چند سال اخیر مدیران شهرستان اعم از فرمانداری، اعضای شوراها و شهرداران تلاش کردند تا در این بخش محدودیت‌ها را کاهش دهند اما بازهم مشکل در این زمینه کم نیست.

مشکلات زیاد نابینایان باشت هنگام تردد در شهر

وی اظهار کرد: افراد عادی در شهر مشکلی برای استفاده از امکانات عمومی  ندارند اما نابینایان در این زمینه با مشکل زیادی روبرو هستند زیرا ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺣﻖ اﺳﺘﻔﺎده از تمامی اﻣﮑﺎﻧﺎت رﻓﺎﻫﯽ ﻣﻌﻤﻮل در ﺟﺎﻣﻌﻪ را دارند، آﻧﺎن باید بتوانند به مانند دیگر شهروندان در استفاده از  ﭘﯿﺎده روﻫﺎ، ﺧﯿﺎﺑﺎن ها و وﺳﺎﯾﻞ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ اﺗﻮﺑﻮس و نیز مکان های  ﻋﻤﻮﻣﯽ، ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﻔﺮﯾﺤﯽ و ﻣﺬﻫﺒﯽ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪ.

بازیار یکی از نیازهای اصلی توانخواهان به ویژه نابینایان را ایمنی تردد در شهر دانست و گفت: هم‌اکنون تعداد پروژه‌های شهری که در شهرستان باشت در دست ساخت است قابل توجه است امیدواریم در تمامی این پروژه‌ها کمیته مناسب‌سازی نظارت داشته باشد.

باشت چند نابینا و کم بینا دارد؟

رئیس بهزیستی باشت با اشاره به اینکه شهرستان باشت دارای  100 نفر نابینا و کم‌بینا است، گفت:  از این تعداد 11 نفر نابینای مطلق و 61 نفر کم‌بینا هستند.

بازیار بیان کرد: افرادی که تحت پوشش بهزیستی بوده و افرادی که در نوبت هستند از خدمات توان بخشی از قبیل عصای سفید، ساعت گویا، ماشین حساب، لوح و قلم ویژه نابینایان، ام‌پی‌تی پلیر، آی‌سی ریکوردر، اسپیکر و ذره‌بین ویژه کم بینایان بهره‌مند می‌شوند.

 وی با اشاره به میزان تحصیلات افراد نابینا و کم بینای شهرستان گفت: هم اکنون تعداد 240  دانش آموز در حال تحصیل هستند.

بازیار گفت: تعداد فارغ‌التحصیلان نابینا و کم‌بینا با مدرک فوق دیپلم 18 نفر، لیسانس 1 نفر، که اداره بهزیستی شهرستان باشت 100 درصد هزینه دانشجویی افراد نابینا و کم بینا را بر عهده دارد.

رئیس بهزیستی شهرستان باشت خاطرنشان ساخت: تعداد متاهلین نابینای  کم‌بینا 49 نفر هستند که از خدمات توانبخشی بهزیستی از قبیل تسهیلات ازدواج و مسکن بهره‌مند شده‌اند.

بازیار به تعداد مستمری بگیران این سازمان اشاره کرد و افزود: تعداد مستمری بگیران تحت پوشش 900 نفر هستند که ماهانه مستمری دریافت می‌کنند و از خدمات تحصیل و مسکن و ازدواج بهره‌مند می‌شوند.

 این مسئول در ادامه عنوان کرد: یکی از راه های پیشگیری از نابینایی و کم بینایی انجام غربالگری در سنین 3 تا 6 سال است.

بازیار  اظهار کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم از اول سال تا  پایان سال انجام خواهد گرفت.

 وی افزود: نابینایی و یا کم بینایی براثر چند عارضه از جمله وراثت، پیری و یا بیماری های عفونی صورت می گیرد.

 رئیس بهزیستی باشت افزود: سال گذشته تعداد 875 کودک معاینه چشمی از کودکان صورت گرفت که تعداد 20 کودک به بینایی سنجی معرفی شده که از این تعداد 5 کودک هزینه درمانی چشمی آنها از سوی بهزیستی تامین شد.

این مسئول  با بیان اینکه انجام آزمایشات ژنتیک قبل از  ازدواج از  تولد فرزند معلول ذهنی و جسمی جلوگیری می‌کند، عنوان کرد: افرادی که تحت پوشش بهزیستی و یا افردی که از طریق کارشناس بهزیستی شناسایی و معرفی شوند هزینه انجام مشاوره ژنتیک آنها از سوی بهزیستی پرداخت خواهد شد.

بازیار افزود: در سال گذشته تعداد 5 نفر که جز افراد پرخطر بودند برای انجام آزمایشات ژنتیک معرفی شدند.

 وی خاطرنشان کرد: همچنین از ابتدای سالجاری تا کنون 5 نفر از این  افراد برای انجام آزمایشات ژنتیک  به مرکز مشاوره ژنتیک  معرفی شدند.

رئیس اداره بهزیستی باشت  گفت: اجرای مناسب سازی مبلمان شهری  با وجود پیگیری های فراوان اما همچنان برای عبور نابینایان نامناسب است.

انتهای پیام/

نظر شما