شناسهٔ خبر: 62940912 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صرفه جویی ۹۶۰ میلیون دلاری با اجرای طرح جهش توليد در دیمزار‌ها

اجرای طرح جهش تولید در دیمزار‌ها در سال گذشته، از خروج بیش از ۹۶۰ میلیون دلار ارز برای واردات محصولات اساسی، جلوگیری کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به گفته کشاورزان دیم کار در سومین سال از اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزار‌ها برداشت گندم از هر هکتار از ۳ تن به ۵.۵ تن رسیده است. این بهره وری و افزایش عملکرد در تولید گندم حاصل اجرای طرح دیمزارهاست.
عزیز کریمی مجری طرح جهش تولید در دیمزار‌ها می‌گوید: آنچه در این طرح برنامه ریزی کرده بودیم بطور میانگین افزایش سالی ۲۰ درصد بهره وری بود که بطور میانگین از ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش عملکرد یا بهره وری در مناطق مختلف داشتیم.
اکنون در آغاز چهارمین سال اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزارها، نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید از ۳ سال گذشته کار مشترکی را با ستاد اجرایی فرمان امام آغاز کردیم و با پشتیبانی‌های خوب این ستاد، امروزه کشاورزان دیم کار به سطحی رسیده اند که هم تجربه کامل دارند و هم این امکان فراهم شده است که سطح زیر کشت برای سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به ۵ میلیون و دویست هزار هکتار افزایش یابد.
نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام نیزمی گوید سال چهارم کشت دیم را پیگیری می‌کنیم و سطح زیر کشتی که برای سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ زیر کشت می‌بریم حدود ۹۰ درصد اراضی دیم کشور است و پیش بینی می‌کنیم ۷ و نیم میلیون تن برداشت شود و بر اساس بررسی‌ها اقتصادی صورت گرفته ۲ و یک دهم میلیارد دلار صرفه جویی ارزی به دنبال خواهد داشت و ۵۴۵ هزار کشاورز در ۲۴ استان کشور درگیر این طرح هستند.
همچنین به گفته مجری طرح جهش تولید در دیمزارها، اعطای هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت، تامین نهاده‌ها و تجهیزات مورد نیاز و بیمه زمین‌های دیم، حمایت‌هایی است که ستاد اجرایی فرمان امام و وزارت جهادکشاورزی از کشاورزان مشارکت کننده در این طرح، انجام می‌دهد.
برای سهولیت در آمارگیری عملکرد‌ها سامانه نظارت بر اجرای طرح دیمزار‌ها ایجاد شده است و سید هاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام می‌گوید این سامانه دقیق‌ترین آمار عملکرد ما را مشخص می‌کند.
طبق اعلام مجریان طرح، با اجرای طرح ملی جهش تولید در دیمزار‌ها بیش از ۲۶۴ شغل مستقیم و غیر مستقیم در هر روستا ایجاد، که باعث تثبیت جمعیت در روستا‌های هدف شد.

<div id="video-display-embed-code_10275871"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4014832/10275871?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما