شناسهٔ خبر: 62940850 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سامانه پنجره واحد زمین سراسری شد

مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیک گفت: امروز از سامانه پنجره واحد زمین برای پایش اراضی کشور در ۱۵ استان باقی مانده، رونمایی می‌شود.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مازیار مباشری مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیک با حضور در برنامه سلام خبرنگار گفت: امروز به همت و تلاشی که همکارانمان در مجموعه قوه قضاییه در دادگستری‌های کل استان‌ها و مجموعه وزارت ارتباطات و مدیران کل استانی و همچنین سازمان آبخیزداری و مراتع طبیعی و دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی داشتند ، ۱۵ استان باقیمانده تکمیل به سراسر کشور تسری داده شده است.
 
مباشری: امروز بخش تکمیل شده سامانه پنجره واحد زمین رونمایی می شود. بهره‌برداری و رونمایی آن در سایر استان‌ها اتفاق افتاده بود.  به صورت کلان در حوزه تغییر کاربری اراضی دو بخش اصلی داریم. یکی اینکه مخاطبان و متقاضیان اخذ مجوز‌ها از دستگاه‌های و متعدد دولتی نیازمند طی کردن مسیر و بروکراسی‌های اداری بودند. بنابراین سامانه‌های الکترونیکی به کمک این حوزه آمد و این فرایند را تسهیل کرده و در بخش دیگری از این زیر سامانه حوزه زیر سامانه پایش اراضی کشور است که مربوط به مبارزه با تخلفات احتمالی در این حوزه هست. در سال گذشته حدود ۱۶ تا استان بهره برداری شده بود دراین زیر سامانه پایش پانزده استان دیگر باقی مانده بود.
 امروز به همت و تلاشی که همکارانمان در مجموعه قوه قضاییه در دادگستری‌های کل استان‌ها و مجموعه وزارت ارتباطات و مدیران کل استانی آن و همچنین سازمان آبخیزداری و مراتع طبیعی و دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی داشتند خدا را شکر شاهد هستیم که این ۱۵ استان باقیمانده هم تکمیل شد به سراسر کشور تسری داده شده.
 
 
مباشری: بله ما طبق اسناد بالادستی که داشتیم باید تا تابستان در حقیقت حداقل اراضی یک پهنه را تحت رصد و پایش قرار می‌دادیم که با اندکی تأخیر که به هر حال اجتناب‌ناپذیر است. در امور فعالیت‌های اجرایی توانستیم که این مسئله را انجام بدهیم البته تصریح می‌کنم این در یک پهنه اراضی ملی صورت گرفته با توجه به اینکه نقشه‌های مربوطه را سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در اختیار این سامانه قرار داده است و امیدواریم سایر سایر پهنه‌ها هم حدود سه تا دستگاه در اختیار قرار گذاشتند در حال آماده سازی آن نقشه‌ها هستیم و یکی دو تا دستگاه هم عملاً یک مدت زمان بیشتری را از ما فرصت خواستند.
 
 
مباشری: ببینید خوب به هرحال همون‌جور که استحضار داریددر  موضوع ارائه خدمات الکترونیکی و دولت الکترونیکی ارتباط بسیار مستقیمی به تأمین داده و اطلاعات صحیح و درست هست خوب در طول سالیان گذشته عموماً دستگاه‌ها آن بانک‌های اطلاعاتی را که باید به آن کیفیت مطلوب و مورد انتظار تحویل می‌دادند که ما بتوانیم بهره‌برداری کنیم از این حوزه میسر نشده بود و حالا کمبود منابع و یا غفلت‌های احتمالی می‌توانست زمینه‌ساز این مسئله باشد که در سر موعد مقررش تحویل داده نشده، اما آنچه که حائز اهمیت هست خوب ما بتوانیم از راهکار‌های جایگزین از نقشه‌های سایر دستگاه‌ها این نقیصه را جبران بکنیم که به همین منظور ارتباط خیلی خوبی هم با سازمان نقشه برداری و (اس تی آی؟) ملی کشور داشتیم که بتوانیم تا حدودی این عقب افتادگی‌ها رو جبران کنیم.
 
 
مباشری: آن دو دستگاه را اگر اجازه بدهید ما فعلاً نام هایشان را اعلام نکنیم تا به یک جمع‌بندی نهایی با این دوستان برسیم.
 
 
مباشری: بله خوب‌ بخشی از این دستگاه‌ها آمدند و مقدمات نقشه‌های مقدماتی را دادند و خودشان اذعان داشتند که به‌ درحال تکمیل هستند مشاور گرفتند در حال به روزرسانی اطلاعات شان هستند که ما امیدواریم که در آن زمان بندی که ما اتفاقاً جلسه‌ای داشتیم در ابتدای شهریور ماه با حضور رئیس محترم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تذکرات لازم بین دستگاه‌ها داده شده و در حقیقت به آن‌ها اعلام شد که باید هرچه سریع‌تر این اطلاعات را در اختیار ما قرار بدهند.
 
 مسئله دیگری هم که وجود دارد استفاده از فناوری‌های نوین و به‌ویژه هوش مصنوعی در حوزه رصد و پایش هست خوب همون‌جور که استحضار دارید بعد از اینکه این تکلیف بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته شد که بیاید در مشکلات و معضلات موجود در حوزه مدیریت و پایش اراضی را برعهده بگیرد به هر حال تمام ظرفیت‌ها و امکانات وزارت بسیج شد که ما بتوانیم این کار را به نحو احسن با استفاده از فناوری‌های نوین و ابزار‌های روزآمد و برنامه ریزی بکنیم و رصد و پایش قرار بدهیم.
 
همون‌جور که استحضار دارید ماهواره خیام توسط آی سی تی و مجموعه سازمان فضایی در مدار قرار گرفت و تصاویرش در حال مقدماتش شکل گرفت و فراهم سازی و در آینده بسیار نزدیکی هم در اختیار این مجمع سامانه زمین قرار خواهد گرفت که ما بتوانیم با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای خیام که کیفیت بسیار بالایی هم دارد بتوانیم این مسئله رصد و پایش را به نحو احسنت انجام بدهیم.
 
 
 مباشری: سرعت هم افزایش پیدا می‌کند از آن مهم‌تر دقت افزایش پیدا می‌کند در کنارش ما توانستیم که با استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم روی این‌ها پردازش تصاویر به صورت با حذف عامل انسانی به صورت ماشینی انجام بدهیم خوب این هم در طول دو ماه گذشته اتفاقات خیلی خوبی افتاد و عملاً آزمونه‌های ابتدایی روی این مسئله ما توانستیم جواب‌های مثبتی را بگیریم که انشاءالله در اختیار عزیزانمان در حوزه‌هایی که متولی حفاظت از اراضی کشور هستند قرار بدهیم و همون‌جور که عدد و ارقام در حقیقت تا حالا نشون داده حدود سی و سه هزار پرونده شکل گرفته در طول این مدت.
 
 
مباشری: ببینید تا الان ما یک چالشی که وجود دارد حدود یک چهارم از این تخلفات به پرونده حقوقی قضایی انجام می‌دهد که اتفاقاً در تعاملی که با عزیزانمان در معاونت پیشگیری و وقوع جرم در قوه قضاییه و مرکز فناوری اطلاعات این عزیزان داشتیم قول‌های مساعدی به ما دادند که ما بتوانیم ادامه این چرخه را متصل کنیم به سامانه ثنای قوه قضاییه و این کاهش زمان تشکیل پرونده حقوقی و قضایی را از بین ببریم که در حقیقت تسهیل‌گری بشود در این حوزه بر اساس اعلامی عزیزان مان در قوه قضاییه مطرح کردند ۵۲ عنوان مجرمانه حوزه اراضی کشور مرتبط با خدماتی که در سامانه زمین در ارائه می‌شود و عملاً این مسئله پیشگیری می‌شود از وقوع جرم‌ها و تشکیل پرونده‌هایی که در این حوزه در در حال شکل گیری است.
<div id="video-display-embed-code_10256083"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4009709/10256083?width=600&height=300"></script></div>

نظر شما