شناسهٔ خبر: 62940305 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پرداخت تسهیلات به روشندلان در جهت ایجاد اشتغال

مدیرکل بهزیستی استان ایلام گفت: به منظور کمک به ایجاد اشتغال روشندلان امسال به ۲۶۲ نفر از این فراد متقاضی تا سقف یک میلیارد ریال بر اساس نوع اشتغال ایجاد شده تسهیلات پرداخت شده و یا در دست اقدام است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حسین نورعلیوند به مناسبت روز جهانی نابینایان با اشاره به اینکه تاکنون سه هزار و ۶۳۸ فرد دارای معلولیت نابینایی و روشندل در این استان شناسایی وپرداخت تسهیلات به روشندلان در جهت ایجاد اشتغال زیر چتر حمایت این مجموعه قرار گرفته اند اظهار کرد: هم اینک از مجموع حدود ۱۸ هزار فرد دارای معلولیت استان، حدود ۲۰ درصد با معلولیت بینایی از خدمات مستمر و غیر مستمر این اداره کل برخوردارند.

وی با ذکر اینکه از این تعداد ۲ هزار و ۲۰۸ نفر مرد و یک هزار و ۴۳۰ نفر زن بوده که در شهرستان‌های مختلف استان سکونت دارند، گفت: از مجموع کل روشندلان یک هزار و ۵۲ نفر نفر دارای معلولیت بینایی خفیف، یک هزار و ۳۱۰ نفر متوسط، یک هزار و ۳۸ نفر شدید و ۲۳۸ نفر نیز خیلی شدید است.

به گفته نورعلیوند، به منظور کمک به ایجاد اشتغال روشندلان امسال به ۲۶۲ نفر از این فراد متقاضی تا سقف یک میلیارد ریال بر اساس نوع اشتغال ایجاد شده تسهیلات پرداخت شده و یا در دست اقدام است.

مدیرکل بهزیستی ایلام مطرح کرد: علاوه بر پرداخت مستمری و هزینه معیشتی، درمانی، جهیزیه، فرهنگی و ... حمایت تحصیلی نیز یکی از عمده کمک‌ها برای افراد دارای معلولیت نابینایی در این استان است، بطوری که از مجموع ۳۸۲ دانشجوی دارای معلولیت جامعه هدف بهزیستی ۸۴ نفر معلولیت بینایی داشته که از مقطع کاردانی تا دکترا به تحصیل اشتغال دارند، همچنین ۵۶ دانش آموز نابینا در مقاطع مختلف تحصیل می‌کنند.

وی عدم مناسب‌سازی مطلوب معابر و محیط‌های عمومی را یکی از مشکلات افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان در این استان عنوان کرد و افزود: در این زمینه همه دستگاه‌های اجرایی باید مشارکت کنند تا زمینه تردد آزادانه افراد دارای معلولیت در فضا‌های عمومی را به عنوان یکی از حداقل حقوق‌های این افراد فراهم کنند.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام یکی از اقدام‌های مهم برای پیشگیری از معلولیت نابینایی را اجرای طرح غربالگری بینایی پیشگیری از تنبلی چشم عنوان کرد و گفت: این طرح با هدف سنجش بینایی کودکان سه تا ۶ ساله در این استان اجرا می‌شود.

نورعلیوند ارائه خدمات توانبخشی شامل توزیع وسایلی نظیر عصا، ضبط صدا، ساعت گویا و کاغذ بریل، ارائه خدمات فرهنگی، ورزشی، پرداخت شهریه، ایاب و ذهاب و مناسب سازی فضا‌های عمومی و شخصی را از جمله مهمترین حمایت‌های این اداره کل از روشندلان برشمرد.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام، اشتغال را از دیگر مشکلات جامعه معلولان استان بویژه نابینایان برشمرد و گفت: در صورت رعایت اعمال قانون سه درصد استخدام‌ها به افراد دارای معلولیت بخشی از مشکلات این افراد رفع خواهد شد.

۲۳ مهرماه روز جهانی نابینایان با شعار اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان نوید بخش حقوق اجتماعی نابینایان نامگذاری شده است.

نظر شما