شناسهٔ خبر: 62939863 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

احیای زمینهای بایر دشت زیدون

ایجاد بزرگترین باغ گردو و پسته غرب آسیا در دشت زیدون پلدشت

زمینهای دشت زیدون پلدشت احیا و به بزرگترین باغ گردو و پسته در غرب آسیا تبدیل می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی  دشت زیدون  شمالغرب ایران، حاشیه رودخانه مرزی ارس و در شهرستان پلدشت قرار دارد.

گستره‌ای عظیم در حاشیه رودخانه ارس که قرن‌ها مسیر سیلاب این رود مرزی بوده است... سواحلی که به برکت جریان این رود، اینک به دشتی حاصلخیز برای کشاورزی بدل گشته اند.

افشارمسئول اجرایی دشت زیدون دراین خصوص می‌گوید:  این اراضی که حدود یک هزار سال مسیر سیلاب بوده و دست نخورده باقی مانده بود با جداسازی  و جمع آوری سنگ‌ها این زمین‌ها را احیا کردیم و تا پایان سال جاری در اسفند ماه یک هزار هکتار زمین را برای کاشت درخت پسته و گردو آماده می‌کنیم.

بر اساس مصوبه جلسه علنی ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی و با عزم دولت برای افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار، سرمایه گذار بخش خصوصی نیز به میدان آمده است تا دشت بایر زیدون با وسعت  ۲ هزار هکتار را به زمین‌های حاصلخیز کشاورزی تبدیل کند.

گروسی مدیرعامل منطقه آزادماکو در این خصوص گفت: در اینجا ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری می‌شود.

دادگر، مسئول فنی دشت زیدون دراین زمینه گفت:ما از این اراضی نزدیک چهار هزار نمونه برداشت کردیم، به این خاک کلی کود‌های پتاس، تریپل و گچ کشاورزی اضافه کردیم الان زمین و خاک ما آماده وجوابگوی هرگونه کشتی است وپانصدهکتارهم درحال حاضرآماده کشت شده است.

افشار، مسئول اجرایی دشت زیدون پلدشت گفت: تا امروز ۴۰۰ هکتاراز این اراضی احیا و ۳۵ هزار اصله نهال صنوبر و نزدیک به  ۹۰ هزار اصله درخت گردو کشت شده است.

منبع بزرگ آبی دریاچه سد ارس امکان نتیجه بخشی این طرح را  افزایش داده است.

یزد خواستی مسئول امور آب دشت زیدون پلدشت در این زمینه گفت: برای آبیاری درختان این باغ یک و نیم متر مکعب در ثانیه از رودخانه ارس برداشت خواهد شد و به کمک خط لوله‌ای به طول ۱۱ کیلومتر به باغی  با وسعت دو هزار هکتار منتقل می‌شود که در نهایت به کمک آبیاری قطره‌ای که موجب صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف آب می‌شود، آبیاری خواهد شد.

بالا بردن امنیت غذایی در کشور، توسعه صادرات، تثبیت اشتغال پایدار، تغییر اکوسیستم زیست محیطی در حاشیه رود ارس و جذب گردشگر از دیگر مزایای این طرح است که به بزرگترین طرح باغی در غرب آسیا مشهور شده است.

مدیر عامل منطقه آزاد ماکودر این زمینه می‌گوید: این مجموعه  بعد از چهار سال ثمرخواهد داد و زمینه بسته بندی، فرآوری و  صادرات محصولات را فراهم می‌کنیم.

با تحقق اهداف مرحله نخست این طرح تا نیمه نخست سال آینده، در دو هزار هکتار از اراضی این دشت ۴۸۰ هزار درخت گردو و پسته کاشته خواهد شد و برای دو هزار نفر فرصت شغلی فراهم می‌شود.

<div id="video-display-embed-code_10270984"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4013687/10270984?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما