شناسهٔ خبر: 62938950 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

قرق ۳۰ هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری

رئیس اداره مرتع اداه‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از قرق ۳۰ هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری خبر داد.

صاحب‌خبر -

قرق ۳۰ هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاریبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ رئیس اداره مرتع اداه‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در سال جاری ۳۰ هزار هکتار از مراتع استان قرق شد، گفت: این اقدام به منظور کمک و زمان دادن به مراتعی که تحت فشار شدید و چرای دام مفرط بوده انجام شده است.

عزت‌الله سلیمانی گفت: هدف از ممیزی کردن مراتع شناسایی بهره‌برداران قانونی مراتع بر مبنای سابقه بهره‌برداری، شغل، نحوه زندگی افراد، نحوه امرار معاش و حضور مداوم بهره‌بردار در مراتع است تا بتوانیم برای بهره‌برداران قانونی شناخته شده پروانه چرای دام صادر کنیم.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در نتیجه ممیزی کردن مراتع تا کنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانوار در استان دارای پروانه چرای دام هستند.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر ممیزی، قرق مراتع نیز از دیگر اقدامات مدیریتی این سازمان است، افزود: اقدام مدیریتی قرق به منظور احیا و استراحت مراتع تحت فشار شدید چرای دام انجام می‌شود تا عرصه بتواند خود را بازیابی و احیا کند و در سال‌های آینده قدرت تولید علوفه جهت عرضه به مرتع‌داران داشته باشد.

سلیمانی با بیان اینکه یک میلیون و ۴۰ هزار هکتار مرتع در استان وجود دارد، بیان کرد: بر اساس شیوه‌نامه ضوابط و شرایط بهره‌برداری از مراتع، دامداران و مرتع‌داران موظف به تهیه طرح مرتع‌داری جهت بهره‌برداری صحیح و اصولی هستند.

وی تصریح کرد: در سال جاری و در راستای اقدامات مدیریتی ۳۰ هزار هکتار از مراتع استان قرق و ۳ هزار هکتار از مراتع فاقد ممیزی نیز تحت عملیات ممیزی قرار گرفتند.

سلیمانی با اشاره به اینکه مراتع استان به سه دسته ییلاقی، قشلاقی و میان‌بند تقسیم می‌شود، گفت: مراتع میان‌بند از قدیم الایام وجود داشته و میزبان دامداران در زمان کوچ است حال با توجه به ماشینی شدن کوچ عشایر این چرخه یعنی حرکت دامداران از قشلاق به میان‌بند و سپس ییلاق، دستخوش تغییر شده و عملا مراتع میان بند از چرخه حذف و دامداران به صورت مستقیم از قشلاق به ییلاق و بالعکس کوچ می‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که طببیعت آمادگی پذیرش دام را نداشته و جان تازه‌ای نگرفته و مورد هجوم دام‌ها قرار می‌گیرد و در نتیجه کوچ زودرس و همزمان با بارش‌ها ورود دامداران به مراتع، خاک باران خورده در اثر حرکت دام فشرده و ساختمان و منافذ خاک از بین می‌رود.

رئیس اداره مرتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اضافه کرد: این مسئله نفوذ آب به درون خاک را با مشکل مواجه می‌کند و در میان مدت موجب کاهش تراکم پوشش گیاهی و در نهایت باعث ایجاد سیل می‌شود.

سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۴۴۰ فقره پرونده تخلف برای ورود غیرمجاز و زودتر از موعد دامدارن به مراتع استان تشکیل شده است و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

نظر شما