شناسهٔ خبر: 62924694 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استفاده ۲۰ درصدی ارقام جدید گندم در خوزستان

۲۰ درصد از ارقام جدید گندم که در مزارع خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ کشت خواهد شد ارقام جدید می‌باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما استان خوزستان ، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در جلسه ستاد فنی زراعت کشت‌های پاییزه  گفت:مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌ها باید در کوتاه‌ترین زمان نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز را جذب کنند.استفاده ۲۰ درصدی ارقام جدید گندم در خوزستان

مجید نبی پور افزود: تیم‌های بازرسی به همراه مراکز تحقیقاتی در سطح مزارع حضور می‌یابند تا علاوه بر انتقال دانش به کشاورزان بر اجرای صحیح الگوی کشت نظارت داشته باشند.

وی بر میزان کود متناسب با سطح زیر کشت تاکید و اضافه کرد: مزارع آزمایشی با موضوع تغذیه، pvs، تراکم مناسب در فصل زراعی جاری در استان اجرا می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی در ادامه گفت: کشاورزی قراردادی قرارداد دو طرفه بین کشاورز و خریدار به منظور تضمین خرید محصول می‌باشد.

عبدالرضا سید احمدی دریافت اعتباری انواع کود‌های فسفاته و پتاسه، دریافت اعتباری بذر کلزا، انتقال دانش فناوری در محصولات اساسی، تخفیف در بیمه، تسهیلات بانکی جهت تامین مالی در قالب کشاورزی قراردادی، یارانه آزمون خاک و آب و ... را از مزایای کشاورزی قراردادی عنوان کرد

وی با بیان اینکه دو نوع قرارداد تولید و خرید در کشاورزی قراردادی وجود دارد اضافه کرد: ۶۷۱ هزار هکتار کشت قراردادی جهت سال زراعی ۱۴۰۲ -۱۴۰۳ برای استان خوزستان مصوب شده که شامل ۳۸۸ هزار هکتار گندم آبی،۱۷۲ هزار هکتار گندم دیم،۴۳ هزار هکتار کلزای آبی، ۲ هزار هکتار کلزای دیم،۶ هزار هکتار جوی آبی و ۶۰ هزار جوی دیم می‌باشد.

سید احمدی اضافه کرد: امسال شرکت غله و خدمات بازرگانی، تعاون روستایی و پشتیبانی امور دام در کشت قراردادی مشارکت دارند.

وی میزان کود‌های فسفاته و پتاسه مورد نیاز جهت کشت قراردادی را ۱۲۴ هزار و ۵۰ تن اعلام و اظهار داشت: کشاورز در مرحله نخست به مرکز جهاد کشاورزی مراجعه و در سامانه جامع پهنه بندی اطلاعات را ثبت میکند و حواله الکترونیک کود در سامانه پایش کودی برای وی صادر میشود.
وی تصریح کرد: برنامه کاربردی کشاورزی قراردادی توسط کشاورز با استفاده از تلفن همراه یا رایانه از طریق نشانی gtc. ir نصب میشود و پس از آن کشاورز در برنامه کشاورزی قراردادی ثبت نام کرده و پیش نویس قرارداد کشاورزی در برنامه کاربردی بر اساس اطلاعات استعلام شده از سامانه جامع پهنه بندی ثبت و شماره رهگیری قرارداد دریافت میشود.

سید احمدی افزود: پس از درج امضا توسط اداره کل غله، تعاون روستایی و پشتیبانی امور دام، کشاورز به بانک کشاورزی جهت تخصیص اعتبار و امضای قرارداد مراجعه کرده و بیمه نامه توسط صندوق بیمه کشاورزی بصورت الکترونیکی خودکار مبتنی بر قرارداد منعقده صادر میگردد و پس از آن کشاورز به منظور دریافت کود بر اساس استعلام قرارداد در سامانه پایش کود مراجعه میکند.

وی سطح کشت محصولات پاییزه در استان را ۸۷۹ هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: ۳۶۳ هزار و ۲۳۰ تن کود اوره، فسفاته و پتاسه جهت کشت پاییزه مورد نیاز است.

مدیر زراعت سازمان سطح مصوب گندم در فصل زراعی جاری را ۶۵۸ هزار و ۲۵۰ هکتار اعلام و اضافه کرد: جهت ارتقاء کیفیت سطوح، تاکید ما بر کشت مستقیم، کشت روی پشته، کشت خطی کار، کشت کف جوی، کشاورزی حفاظتی، اجرای عملیات زیرشکن و ایجاد راهروی ثابت می‌باشد.

سید احمدی گفت: ۲۰ درصد ارقام بذر گندم در سال زراعی جاری از ارقام جدید می‌باشند که این میزان در سال‌های گذشته ۲ درصد بوده است
وی با بیان اینکه ۳۳ مزرعه PVS جهت شناسایی ارقام جدید گندم در استان ایجاد شده اظهار داشت: طرح گندم بنیان نیز یکی از طرح‌های مهمی است که برای چهارمین سال پیاپی در استان اجرا میشود.

سید احمدی بیان داشت:امسال ۲۳۰هزار هکتار از مزارع استان به این طرح اختصاص می‌یابد و کشت در این طرح بصورت کشت مستقیم، کشت روی پشته‌های بلند و کشت با کف کار در اراضی شور می‌باشد

وی تصریح کرد: طرح جهش تولید در دیمزار‌ها نیز در سطح مصوب ۱۲۰ هزار هکتار برای ۸ گیاه در استان اجرا خواهد شد.

سید احمدی دیگر محصول پاییزه را چغندر قند عنوان کرد که در سطح مصوب ۱۷ هزار و ۸۰۰تن کشت خواهد شد و تاکنون حدود ۱۴ هزار هکتار آن کشت شده است.

وی سطح مصوب کلزای آبی و دیم استان را ۷۳ هزار هکتار اعلام و اظهار داشت: تاکنون ۳ هزار هکتار از این سطح کشت شده است.

سبزی و صیفی پاییزه دیگر کشت پاییزه بود که سید احمدی میزان مصوب آن را ۴۱ هزار و ۷۵۰ هکتار دانست.

در ادامه مدیر حفظ نباتات سازمان با بیان اینکه دو بیماری زنگ زرد و سپتوریا دو بیماری مهم گندم هستند اظهار داشت: در سال زراعی گذشته با توجه به بارندگی‌ها، مه صبحگاهی و درجه حرارت پایین احتمال بیماری زنگ افزایش یافت بنابراین در ۲۳۰ هزار هکتار از مزارع استان علیه این بیماری عملیات پیشگیرانه و ۸۹ هزار هکتار مبارزه به صورت کانون کوبی انجام شد و خوشبختانه اپیدمی در بیماری زنگ وجود نداشت.

ناجی شهیب زاده ادامه داد: امسال نیز کشاورزان باید این دو بیماری را جدی بگیرند و عملیات پیشگیرانه انجام شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه مشاهده می‌شود کشاورز بدون توجه و مشورت با کارشناسان سموم مورد نیاز را از فروشگاه‌ها تهیه و خودسرانه مصرف می‌کند تاکید کرد کشاورزان بدون توصیه کارشناسان و کلینیک‌های گیاهپزشکی از استفاده از سموم خودداری نمایند.

شهیب زاده به عملیات مبارزه در سطح ۲۱ هزار هکتار از مزارع استان در سال گذشته علیه سوسک سیاه و قهوه‌ای که مخصوص غلات می‌باشد نیز اشاره و اضافه کرد: اگر آیش و تناوب در مزارع آلوده رعایت نشود موجب افزایش آفات و خسارات جدی بخصوص در مزارع دیم خواهد شد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال زراعی گذشته علف هرز گل جالیزی در استان گزارش شد توصیه می‌شود در نقاط آلوده به علف هرز حتی الامکان کلزا کشت نشود..

شهیب زاده در پایان افزود: بر اساس هشدار‌های فائو و سازمان حفظ نباتات کشور احتمال ورود ملخ صحرایی در دی و بهمن ماه امسال وجود دارد بنابراین نظارت‌ها در این خصوص نیز باید افزایش یابد.

نظر شما